verzet

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

verzet

Bericht door Gast »

Wie kan mij wat vertellen over het bewaken van de waterleiding gebouw door het verzet aan het eind van de wo2 waarbij 2 verzet mensen door de duitsers dood geschoten zijn in het dorpje Noordbergum (Burgerheide)
het dorpje ligt in Friesland (nl)
Mijn dank is zeer groot als jullie er wat over vertellen kunnen.
Want 1 van die verzet mensen was mijn opa kreeg ik verleden week van mijn vader te horen vlak voor mijn vader gestorven is
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Gecondoleerd met je vader. Heb je al geprobeerd informatie op te vragen bij de gemeente zelf (misschien dat er iets in het gemeente-archief te vinden is).
Hic manebimus optime
Gast

Bericht door Gast »

Moet er nog wel even bij vertellen dat ik het nooit geweten heb van mijn opa .
Omdat mijn vader geen contact na de oorlog met zijn familie heeft gehad omdat hij de verkeerde kant gekozen heeft (waffen SS)
En wij (ons gezin dus) ook nooit eens wat hoorden van zijn familie.
Mijn vader zie dat zijn familie in de oorlog waren gestorven en hij is na de oorlog niet na Friesland terug gekeert maar is in Noord Holland gaan wonen .
Dus je kunt begrijpen dat ik graag wat over mijn opa te weten wil komen.
Of hebben jullie mischien een idee waar ik deze vraag beantwoord kan krijgen.
Gast

Bericht door Gast »

Boroskov schreef:Gecondoleerd met je vader. Heb je al geprobeerd informatie op te vragen bij de gemeente zelf (misschien dat er iets in het gemeente-archief te vinden is).
Bedankt Boroskov zal morgen op zoeken onder welke gemeente het valt
en er ook inlichting vragen .
Mischien dat er ook nog een graf is als dat zo is zal ik het graf zo gauw ik tijd heb gaan bezoeken.
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Medewerkers uit kleine gemeente-archieven zijn over het algemeen zeer welwillend in het helpen/meewerken. Succes in ieder geval. Laat nog eens weten of je wat gevonden hebt!
Hic manebimus optime
Gast

Bericht door Gast »

Boroskov schreef:Medewerkers uit kleine gemeente-archieven zijn over het algemeen zeer welwillend in het helpen/meewerken. Succes in ieder geval. Laat nog eens weten of je wat gevonden hebt!
Ben zonet er achter gekomen dat de gemeente waar Noordbergum in ligt
Tietjerkstradeel heet dus het zoeken wordt al wat makkelijker voor mij
nu nog wat verder zoeken op google en morgen de gemeente daar even bellen .
En ik laat het jullie zo gauw ik er wat over weet horen
BEDANKT
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het is mogelijk dat ze niet bij het verzet zaten maar bij een bewakingsdienst, knokploeg of binnenlandse strijdkrachten.
Gast

Bericht door Gast »

Heb al contact gehad met de gemeente tietjerkstradeel .
Een amtenaar Jorritsma genaamd heeft me er wat over vertelt er zijn die dag niet 2 mannen neer geschoten maar 3 zie hij .
De mannen waren het waterlieding gebouw aan het bewaken op de dag van de bevrijding.
toen er een auto over de weg aankwam met een oranje vlagje of strik toen de mannen er op toe liepen werd er op hun geschoten door duitsers die in de auto zaten waar na de 3 mannen waar onder mijn opa zijn overleden.
Heb met de heer Jorritsma een afspraak gemaakt dat ik volgende week dinsdag maar het gemeente huis tietjerkstradeel in het plaatsje Burgum toe zal gaan .
Waar hij mij zal ontvangen en met mij maar het graf van mijn opa zal gaan.
Ook zullen we dan een bezoek aan het waterleiding gebouw brengen waar volgens hem een herdenking steen in de muur zit voor de 3 omgekomen mannen.
Het schijnt ook dat ze een boek hebben over de oorlogs jaren in tietjerkstradeel waar dit in staat beschreven.
Heb hem gevraagd of die boeken nog te koop zijn en hij zou zien of hij er 1 voor mij kom vinden .
Gast

Bericht door Gast »

Roel R. schreef:Het is mogelijk dat ze niet bij het verzet zaten maar bij een bewakingsdienst, knokploeg of binnenlandse strijdkrachten.
Roel R. je hebt gelijk ze zaten bij de binnenlandse strijdkracht.
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Fijn om te horen dat je gevonden hebt wat je zocht, en in zo'n korte tijd!
Hic manebimus optime
Gast

Bericht door Gast »

Gisteren ben ik bij het graf van mijn opa geweest
Het zou op 12-4 maar door een ongeluk dat ik heb gehad moest het even uitgesteld worden
Ik ben veel over mijn opa te weten gekomen
Ook heb ik kennis mogen maken met een broer en drie zussen van mijn vader die daar in de omgeving wonen
De heer Jorritsma heeft contact met hun opgenomen en toen ik aan kwam stonden ze mij al opte wachten en waren blij om mij te zien
Ook was ik blij om hen te zien.
En het mooiste van die dag was dat ik voor het eerst in mijn leven mijn oma van mijn vaders kant heb gezien ze is al 93 jaar en was zo blij om mij te zien

Het was een onvergetelijke dag voor ons
Bedankt daar voor Boroskov
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Blij dat je je verloren familie hebt kunnen ontmoeten!
RumyBry

wo2

Bericht door RumyBry »

Hoi wie kan mij wat vertellen over de tweede wereld oorlog? altanst hoe het begon?
Plaats reactie