Ad 1 - De KlassiekenAnyway ik wil wel ff wat dingen verduidelijk hoor; je suggereerde dat in de klassieke geschiedschrijving en erhalen een bepaalde waarheid te vinden is en die is volgens jou dat mensen elkaar altijd pijn gedaan hebben.
Prima; maar gezien het geschreven is over mensen die onder een totalitair regime leefden en door mensen die onder een totalitair regime leefden heeft het geen enkele betrekking op de situatie die ik wenselijk vind.
Het heeft volgens mij wel degelijk betrekking op de situatie die jij wenselijk vindt, want jouw wenselijke situatie gaat uit van de goedheid van de mens en acht hem niet in gemotiveerd tot slechte dingen als jouw situatie zou bestaan.
De klassieken, legendes en sagen, sprookjes, geschiedschijving, de religieuze teksten; in geen van de teksten staat dat de mens van nature tof is en niet in staat tot slechte dingen. Onafhankelijk of de mens onderdeel van een systeem is of welk systeem hij deel van uitmaakt als hij tot een systeem behoort. Een situatie nastreven die alleen kan bestaan als de mens zich tot vriendelijkheid beperkt, is denk ik bij voorbaat gedoemd te falen, want de mensheid beperkt zich niet tot vriendelijkheid.
Ad 2 - De staatsvorm als bron van het kwaadIk schrijf overigens ook niet elke keer dat iemand niet tof is toe aan een staatsvorm; dat heb ik al eerder gezegd, maar aan regeltjes en de noodzaak om te defeniëren; want daarmee sluit je de werkelijkheid buiten en dat is het begin van alle ellende.
Ik zeg wel dat een groot gedeelte van deze ellende begint bij een staatvorm. Vandaar dat ik het ontbreken van een staatsvorm wenselijk zou vinden.
Dit is de kern van het verhaal, volgens mij. Jij denkt dat de mens beperkt wordt om tof te zijn door regeltjes, de noodzaak om te definiëren en de staatsvorm. Ik denk dat het probleem van de mens is dat hij slechte dingen doet. Dit wordt niet veroorzaakt door externe factoren als regelgeving of staatsvorm, maar is een eigenschap van het mens-zijn waar de mens nooit los van kan komen.
Ad 3 - Kaïn en AbelToen Kain Abel ter aarde sloeg was er wel degelijk sprake van regelgeving; namelijk die van god of heb kje de bijbel niet goed gelezen, want die ouwe tiran op zijn wolk had allang zijn wil gedicteerd aan adam en eva.
"Die ouw tiran" had zijn wil niet gedicteerd aan Adam en Eva; hij had hen alle vrijheid gegeven die maar mogelijk is. Op welke manier heeft God Adam en Eva regels opgelegd?
Ad 4 - Vriendelijkheid wordt gestraftIk bedoelde duidelijk te maken dat je beloond wordt voor een grote bek en hebberigheid en dat het daarom LIJKT alsof je bestraft wordt voor je vriendelijkheid.
Eigelijk ook dat elke keer dat je iets defeniëerd jij voor een ander bepaalt wat al dan niet tof is en dat is niet tof. Vandaar dat ik zeg dat vriendelijkheid beperkt wordt door regeltjes en zulks.
Elke keer dat ik iets definiëer als tof, bepaal ik voor mijzelf wat tof is. Ik bepaal dan helemaal niet voor een ander wat tof is. Bepalen wat voor ons allen tof is bepalen we met zijn allen.
Ad 5 - Vergeet het goede nietIk ben stellig van mening dat een orgaan dat alle slechte dingen van mensen in hokjes plaatst en opschrijft en met geen woord rept over de goeie aspecten per definitie de nadruk legt op de negatieve dingen van mensen en daarmee de negatieve dingen bevorderd; net zoals een baas die nooit een compliment geeft maar alleen een klacht wanneer je iets verkeerd doet.
Een groot compliment dat een baas elke maand geeft is een financiële beloning voor gedane arbeid. Daarnaast geven de meeste bazen periodiek een verhoging van deze beloning.
Het leven zit barstensvol complimenten en meevallers en ook met een aantal tegenvallers. De tegenvallers wegen voor de meeste mensen alleen een stuk zwaarder dan de meevallers.
Conclusie
Volgens mij ligt de kern van ons verschil in visie bij punt 2; is de mens goed en wordt hij slecht door het systeem of doet de mens zowel slecht als goed en wordt hij door het systeem geholpen niet teveel slecht te doen.
Veel systemen proberen mensen te hard te helpen om niet teveel slecht te doen en beperken daardoor de mogelijkheid om goed te doen. Dat wil niet zeggen dat je elk systeem daarom overboord moet gooien; dat betekent dat je de minder goede kanten van een systeem moet verbeteren en de goede kanten van een systeem moet ontwikkelen.
Om weer bij de kern van het onderwerp te komen; ik denk dat onze Nederlandse staatsinrichting veel goede kanten heeft en ook veel zaken die verbeterd moeten worden. Ik zou onze staatsinrichting niet graag afgeschaft zien worden; ik wil graag dat de minder goede aspecten verbeterd worden, maar dat de goede kanten behouden blijven.