Wat heeft de eerste wereldoorlog met de tweede wereldoorl

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Plutorian

Wat heeft de eerste wereldoorlog met de tweede wereldoorl

Bericht door Plutorian »

Geachte bezoekers.

Ik ben momenteel bezig met mijn Profielwerkstuk op havo 5. Het onderwerp is logischerwijs WOII (anders zou ik hier niet posten) maar ik kom niet uit een vraag.

Zoals jullie al kunnen lezen bij de topic naam zoek ik antwoord op het volgende:
- Wat heeft de eerste wereldoorlog met de tweede wereldoorlog te maken?

Op het internet heb ik wel wat gevonden maar niet voldoende. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Als jullie mij kunnen helpen zal ik deze site met lof neerzetten in mijn verslag.

Groeten Pluto
John Rambo
Lid

Bericht door John Rambo »

Het einde van de eerste wereldoorlog, een nederlaag voor duitsland, is door o.a. Hitler veelvuldig gebruikt in zijn toespraken. Hitler sprak vaak over verraad en de dolkstootlegende, die leert dat de duitsers niet op het slagveld verslagen zijn maar van achter in de rug zijn gestoken. Mede door de duitse bevolking "bewust" te maken van deze schande wist hitler de bevolking voor zich te winnen. De eerste wereldoorlog bracht ook veel economische ellende met zich mee. Duitsland stond onder controle van andere westerse landen en moest herstelbetalingen doen. Dit waren een aantal ingredienten waaraan hitler zijn succes dankte.

Maar er zijn vast mensen die er meer over weten dan ik. :)
Laatst gewijzigd door John Rambo op 15 apr 2005, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

John Rambo schreef:Het einde van de tweede wereldoorlog, een nederlaag voor duitsland, is door o.a. Hitler veelvuldig gebruikt in zijn toespraken. Hitler sprak vaak over verraad en de dolkstootlegende, die leert dat de duitsers niet op het slagveld verslagen zijn maar van achter in de rug zijn gestoken. Mede door de duitse bevolking "bewust" te maken van deze schande wist hitler de bevolking voor zich te winnen. De eerste wereldoorlog bracht ook veel economische ellende met zich mee. Duitsland stond onder controle van andere westerse landen en moest herstelbetalingen doen. Dit waren een aantal ingredienten waaraan hitler zijn succes dankte.

Maar er zijn vast mensen die er meer over weten dan ik. :)
hij bedoeld eerste wereldoorlog ;)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
John Rambo
Lid

typefoutje :)
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Je schrijft dat je al wat heb gevonden, kun je vertellen wat? Dan weten wij wat jij al weet en wat daar aanvullend op kan zijn. :)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plutorian

Bericht door Plutorian »

Het gene wat ik gevonden heb is over het verdrag van Versailles en over zoals al iemand zei de economische situatie van duitsland na de eerste wereldoorlog. Maar ik zou graag nog wat meer willen weten over de internationale verhoudingen tussen de landen en of dat ook een aanleiding is. en als iemand nog meer weet mag die het ook laten weten.

Alvast bedankt
John Rambo
Lid

tussen welke landen bedoel je precies? de landen die elkaar in de 1e wo bevochten? of andere landen?
Filipus

Bericht door Filipus »

De werkelijke reden ligt eigenlijk in het verdrag van Versailles. Dat was een wapenstilstand, geen capitulatie. Dus eigenlijk waren de strijdende partijen overeengekomen dat er geen verliezer was. Toch is Duitsland zo behandeld geworden, mede onder druk door president Wilson van de Verenigde Staten. Vele Duitsers zag de tweede WOII niet meer dan een vergelding voor het onrecht, hen aangedaan na WOI
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Hoi,

Bekijk mijn oude profielwerkstuk even, staat misschien genoeg info in voor je eigen werkstuk (dus ook over de relatie WOI-WOII)

KIJK HIER
Gast

Bericht door Gast »

Je zou eens Discipelen van de Duivel - Hitlers en zijn aanhangers van Anthony Read kunnen lezen. Uit de 2 eerste hoofdstukken kun je heel wat info halen.
Plaats reactie