Luxemburg in de tweede wereldoorlog (help)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
augus

Luxemburg in de tweede wereldoorlog (help)

Bericht door augus »

ik moe mroge een PO afhebben maar kan nix vinden van luxemburg tijdens de 2e wereldoorlog, iemand sites of verslagen of what so ever. et is egt dirngend.

Topictitel verduidelijkt, Michel.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wtz meot je preziez weten ovre Luxemburg in WO2?

(met andere woorden: iets specifieker en denk a.u.b. om je spelling).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Kim

Bericht door Kim »

Ik zoek ook iets over Luxemburg in de 2e wereld oorlog, maar nergens kan ik er iets over vinden... kan iemand mij misschien een site geven?..
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat willen jullie precies weten? Het onderwerp 'Luxemburg in de 2e wereldoorlog' is ontzettend groot.

Als je er op vakantie gaat, kun je bijvoorbeeld kijken waar mensen hebben geschuild:
Het meest spectaculaire in de vesting Luxemburg is een ondergronds netwerk van "kazematten": schuilplaatsen voor soldaten. Niet alleen was er plaats voor duizenden soldaten, maar ook voor hun paarden en voor werkplaatsen van ambachtslieden. Het netwerk van gangen, trappen en ruimtes is 23 kilometer lang. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bood het schuilkelders voor maar liefst 35.000 mensen. Tegenwoordig kun je er als toerist ronddwalen.
http://www.uniglobe.be/bestemmingen/lux.htm

Het land is ook bezet geweest door Duitsland en vooral het Ardennenoffensief had veel impact. Wil je dus wat weten over gevechten, dan moet je daar verder op zoeken.
In de Eerste en Tweede Wereldoorlog werd Luxe mburg bezet door de Duitsers. Het Groothertogdom werd in sept. 1944 bevrijd, maar leed grote schade tijdens het Ardennenoffensief.
http://www.landenweb.com/geschiedenis.c ... &LUXEMBURG
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Op militair gebied is de strijd in 1940 snel beschreven. Luxemburg werd binnen één dag door de Duitsers bezet. Niet vreemd want het landje had slechts 300 infanteristen en twaalf cavaleristen.

In 1944 is er in Luxemburg heel hard gevochten tussen de Duitsers en de Amerikanen tijdens het Ardennenoffensief.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

En is Luxemburg niet gewoon geanexeerd door Duitsland? Met als gevolg dat luxemburgers in het duitse leger moesten?
Plaats reactie