Marokkanen in de oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gast

Bericht door Gast »

Vanaf eind mei 1940 worden via Zeeuws-Vlaanderen geallieerde krijgsgevangenen afgevoerd. Die komen dus op Walcheren en Zuid-Beveland terecht en worden vandaar verder vervoerd. Het gaat naar schatting om zo’n 200.000 man. Belgen, Fransen, Engelsen en soldaten uit de Franse kolonien. De meeste zeeuws-vlamingen zien voor het eerst van hun leven bruine en zwarte mensen.

Dus ja, er zijn volop marrokaanse krijgsgevangenen geweest in Zuid-Beveland, maar dat wil niet zeggen dat daar gevangen zijn genomen.
En ja, er hebben veel marrokanen gevochten in Belgie en Frankrijk in 1940, maar niet in Nederland.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Sorry hoor, maar je berengt totaal geen overtuigende argumenten voor je beweringen. Enkel dat je eens "een website" gezien hebt. Daar staat tegenover dat diverse (o.a. Zeeuwse) onderzoekers dit onderzochten en gewoon stellen dat deze Marokkanen in Zeeland zijn gevallen in de meidagen. Dan weet ik vooralsnog wel wie ik geloof.

Of wil je ook beweren dat de jaarlijkse herdenking voor deze Marokkanen die in nederland sneuvelden ook niet klopt?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

"Sorry hoor, maar je berengt totaal geen overtuigende argumenten voor je beweringen. Enkel dat je eens "een website" gezien hebt. Daar staat tegenover dat diverse (o.a. Zeeuwse) onderzoekers dit onderzochten en gewoon stellen dat deze Marokkanen in Zeeland zijn gevallen in de meidagen. Dan weet ik vooralsnog wel wie ik geloof."

Dat moet je dan maar doen.

En ik voer niet een website aan, maar websites en boeken. Verder zijn bepaalde zaken zo controleerbaar. Op de eerste site staan van een aantal marrokanen (en algerijnen) de eenheid waartoe ze behoord hebben. Dat kun je in Kapelle controleren.

Het gaat bv op 1RTM en 7RTM, twee regimenten die onderdeel waren van de eerste marrokaanse infanteriedivisie. Die is tamelijk beroemd vanwege het gevecht tegen duitse pantserdivisies bij Gembloux in zuid belgie.

Verder zijn er heel veel boeken, en web sites, waar je kunt nagaan welke onderdelen waar zijn ingzet in mei 1940.

En nergens zul je een verwijzing vinden van een marrokaanse eenheid in Nederland.

En als je zeeuwsw historici wil lezen:
Slagveld Sloedam, R.E. Hoebeke.
West Zeeuws-Vaanderen 1939-1946, deel 1 Inval en bezetting. A.B.J. Goossens.
Zeeland 40-45, deel 1, L.W. de Bree.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Diezelfde De Bree die volgens Wilco wèl over Marokkanen in Zeeland schrijft? Overigens is "een website" een quote van jou. Zo controleerbaar zijn jouw argumenten niet.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gast

Bericht door Gast »

Diezelfde De Bree die volgens Wilco wèl over Marokkanen in Zeeland schrijft?

Ja. Ik heb dit boek jaren geleden gelezen, dus zo precies weet ik natuurlijk niet meer wat er in staat. Wat ik gedaan heb is via de index zoeken naar franse eenheden, marrokaanse eenheden worden niet vermeld, en die bladzijden snel lezen. En daar vind ik niets. En dat komt ook overeen met wat je op andere plaatsen vindt.

Ik zelf verwijs naar twee websites. Een die aangeeft waar de op Kapelle begraven soldaten vandaan komen. En er lijkt mij geen enkele reden om daar aan te twijfelen.
En een die de oob van het franse leger in 1940 geeft. Daaraan kan je zien dat er gaan marrokaanse, of andere "Koloniale franse", eenheden in de buurt van Nederland zijn geweets. En die OOB komt redelijk overeen met die welke je op andere plaatsen (boeken, websites, strategiespelen) kunt vinden.
Gast

Bericht door Gast »

Lees ook HP/De Tijd van deze week.
Marietje

Bericht door Marietje »

In 1943 waren er marrocaanse krijgsgevangenen in Vlissingen.
In het boek van Piet Quite - Barsten In De Fles, wordt er een heel hoofdstuk aan gewijd en staan er verschillende foto's in van deze gevangenen. ( De Marokkanen bld.32, foto's nr. 80, 81, 82, 83. Overigens had ik dit verhaal ook al van mijn ouders vernomen.
Gast

Bericht door Gast »

Afbeelding

dus bijna 65 jaar geleden, maar dat was in Noord Frankrijk.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

De constatering dat er in 1940 helemaal geen Marokkaanse soldaten in Zeeland waren omdat er geen complete Marokkaanse eenheid heeft gevochten is te kort door de bocht. Treurig. De onderzoekers verwarren journalistiek met gedegen historisch onderzoek. Treurig ook dat op deze manier een negatieve sfeer ontstaat over de stoffelijke resten van gesneuvelde soldaten.
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Bert-Jan »

JanDeMan schreef:Al een tijdje wordt er in politieke debatten gedweept met de Marokaanse inzet voor Nederland ten tijde van WOII. Nou lees ik tot mijn verbazing in de HP/De Tijd van 6 mei dat dit een verzinsel is. Een Marokkaan, die een grote interesse voor deze periode heeft, heeft dit waarschijnlijk jaren geleden verzonnen. Het verhaal is door zo'n beetje iedereen overgenomen. In de HP tonen enkele historici (Jan Schulten/Jan Hey) aan, dat dit niet mogelijk was. Zo is het verhaal dat er ongeveer honderd Marokkanen in Franse dienst vochten gebaseerd op de verklaring van 1 ooggetuige, die bij nadere bestudering niet kan kloppen. Op de begraafplaats van Kapelle zijn er 18 graven van Marokkanen, maar die zijn waarschijnlijk verdronken bij de evacuatie van Duinkerken.

Erg storend dat dit soort verzinsels zo eenvoudig overgenomen worden. De rijksvoorlichtingsdienst heeft deze fictie destijds bewust gebruikt om het politieke debat te beinvloeden. Wat is jullie mening hierover?

bron : van het stiwot forum
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Wilco_Vermeer schreef:Erg storend vind ik dat "verhalen" van zogenaamde hisotrici als Jan Schulten en Jan Hey, die totaal geen diepgaander onderzoek hebben gedaan, maar alleen op journalistieke wijze de verklaring van deze man trachtten in de grond te schoppen, net zo makkelijk ineens al waar worden aangenomen.
Allereerst ging het nergens en nooit over 100 Marokkanen, maar over een 40 tal Noord-Afrikaanse militairen (waaronder een aantal Marokkanen) die in Mei 1940 waren toegevoegd aan de Franse troepen die op Zuid-Beveland streden. De Noord-Afrikanen hadden daar voornamelijk keukendiensten en dergelijke.
Welke rol ze uiteindelijk bij de gevechten zelf hebben gespeeld is onduidelijk en ze zijn daar ook niet als een Marokkaanse/Noord-Afrikaanse eenheid geweest.

Jan Schulten en Jan Hey hadden er beter aan gedaan om werkelijk histroisch te gaan graven met een "open, onbevooroordeelde" mening zoals het een wetenschapper hoort, dan om met vooropgesteld doel aan de slag te gaan om dit getuigenverslag de grond in te boren.
bron: van het stiwot forum
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Bert-Jan »

dat had ik dus nog niet gelezen :oops:
Gast

Bericht door Gast »

"De constatering dat er in 1940 helemaal geen Marokkaanse soldaten in Zeeland waren omdat er geen complete Marokkaanse eenheid heeft gevochten is te kort door de bocht."

Nee. Gezien de organisatie van het Franse leger in 1940 is het onwaarschijnlijk dat er marokkanen in de eenheden van het zevende leger gevochten hebben. Voor marokkanen bestond er geen dienstplicht in het Franse leger. Het waren beroepssoldaten. Die in eigen eenheden waren georganiseerd, met Franse officieren.

En verder is de bewering in het artikel, en op de hiervoor genoemde website, dat van alle marokkanen die in Kapelle begraven zijn bekend is waar ze gevonden zijn. In de meeste gevallen was dat aangespoeld op de Nederlandse kust. Als bron dient een Rode Kruis archief.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

a) dan zijn er dus twee tegenstrijdige meningen, n.l. die van "gast" en die van Wilco
b) Wie is "gast"? Blijkbaar heeft deze anonieme poster zelf aardig wat onderzoek gedaan.
Gast

Bericht door Gast »

Overigens om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Op de foto van het graf hierboven staat "Mort pour la France" en een datum van sneuvelen.
Opvallend is dat dat niet staat op de graven in Kapelle, ook niet bij de Fransen. Op de graven staat alleen een naam, en vaak maar lang niet altijd eenheid en rang. Verder geen tekst, geen datum.
Plaats reactie