Gevolgen WO2 (direct en indirect)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
nur ein mensch
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2003, 18:24

Gevolgen WO2 (direct en indirect)

Bericht door nur ein mensch »

Hoi,

Voor geschiedenis moet ik, samen met een aantal vriendinnen,
een canon schrijven. Het eerste onderwerp hiervoor dat ik uit ga
werken is de 2e wereldoorlog. Kan iemand mij vertellen wat ik eventueel als gevolgen (direct en indirect) zou kunnen noemen? Ik heb zelf al het idee dat de koude oorlog een gevolg zou kunnen zijn van wo2, maar ik vind het moeilijk om meer gevolgen aan te geven.
Daarbij vroeg ik me af of er een specifieke datum is waarop de oorlog afgelopen is verklaard.


Bij voorbaat dank,
Groetjes,
Nur ein Mensch
Respekt!!!!
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: wo2 op internet

Bericht door PPL »

nur ein mensch schreef:Hoi,

Voor geschiedenis moet ik, samen met een aantal vriendinnen,
een canon schrijven. Het eerste onderwerp hiervoor dat ik uit ga
werken is de 2e wereldoorlog. Kan iemand mij vertellen wat ik eventueel als gevolgen (direct en indirect) zou kunnen noemen? Ik heb zelf al het idee dat de koude oorlog een gevolg zou kunnen zijn van wo2, maar ik vind het moeilijk om meer gevolgen aan te geven.
Daarbij vroeg ik me af of er een specifieke datum is waarop de oorlog afgelopen is verklaard.


Bij voorbaat dank,
Groetjes,
Nur ein Mensch
Koude Oorlog is een goede, maar wat dacht je van bijvoorbeeld de 2 volgende zaken ?

Praktische toepassing van Radar (belangrijk voor hedendaagse lucht- en zeevaart)
Ruimtevaart (Denk bijvoorbeeld aan het overlopen van Werner van Braun die de V-wapens ontwierp naar de Verenigde Staten)

Succes!

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Na de WO2 is al snel de voorloper van de EU opgericht.In 1952.
De Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.

Daar uit voort gekomen is de Euro. Dat kun je zien als een indirect gevolg van de WO2.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Dan kun je ook denken aan de oprichting van de NAVO.

Bovendien werpt de VS zich steeds meer op als beschermer van de wereld en veranderen de verhoudingen. Europa zakt terug en de VS wordt sterker.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
nur ein mensch
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2003, 18:24

Bericht door nur ein mensch »

Hoi,

Hartelijk bedankt voor alle antwoorden. Er stonden een aantal dingen bij
zoals de ontwikkeling van de ruimtevaart en de voorloper van de EU
waar ik absoluut nog niet aan gedacht had.

Groetjes,
Nur ein Mensch
Respekt!!!!
nur ein mensch
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2003, 18:24

Bericht door nur ein mensch »

Hoi,

Mijn moeder dacht dat het ontstaan van de problemen in Israël ook een gevolg was van de tweede wereldoorlog. Klopt dit?
Ze vertelde ook dat er een Brit was die de Joden tijdens de oorlog een eigen land toegezegd had (Israël), wat ze zouden krijgen zodra de oorlog was afgelopen. Als dit klopt, weet iemand dan de naam van deze Brit en eventueel een jaartal waarin hij dit gezegd heeft?

Bij voorbaat dank,
Groetjes,
Nur ein Mensch
Respekt!!!!
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

nur ein mensch schreef:Hoi,

Mijn moeder dacht dat het ontstaan van de problemen in Israël ook een gevolg was van de tweede wereldoorlog. Klopt dit?
Was reeds eerder sprake van.
Al tijdens de Eerste Wereldoorlog in 1915 is er een briefwisseling hierover tussen de British High Commissioner in Cairo, sir A. Henry McMahon en de Sharif van Mecca, Hussein Ibn Ali.
Ze vertelde ook dat er een Brit was die de Joden tijdens de oorlog een eigen land toegezegd had (Israël), wat ze zouden krijgen zodra de oorlog was afgelopen.
Arthur James Balfour (1848-1930) was een Brits staatsman. Hij behoorde tot de Conservatieve Partij en verkeerde in regeringskringen en was minister president van 1902 tot 1905. Als minister van buitenlandse zaken onder Lloyd George (1916-1919) stelde hij de Balfour verklaring op waarin plechtig beloofd werd dat de Engelse regering het joodse volk steunde een eigen staat te verwerven in Palestina. Deze steun zette zich voort onder de invloed van dit document. De Staat Israël werd jaren later een realiteit.
Afbeelding
zie ook http://www.number-10.gov.uk/output/page142.asp
Als dit klopt, weet iemand dan de naam van deze Brit en eventueel een jaartal waarin hij dit gezegd heeft?
Balfour-Verklaring stamt uit 1917.
Zie ook De Balfour-verklaring
Bij voorbaat dank,
Groetjes,
Nur ein Mensch
Graag Gedaan.
Groeten terug,
PPL

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Bas

Bericht door Bas »

Als je even verder zoekt is de spaanse burgeroorlog ook een indirecte oorzaak voor de tweede wereldoorlog.
Een andere oorzaak is het verdag van versailles. De Duitsers hebben een hele groet hekel gekregen an de Franse op die manier. Hier weet Hitler goed mee om te gaan.
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

De Spaanse burgeroorlog was VOOR de tweede wereldoorlog en dus geen gevolg. En het verdrag van Versailles is ook geen gevolg...
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Hitler wilde wraak nemen om wat er met Duitsland was gebeurt na de WO1. Dit heeft zeker wel invloed gehad in zijn doen en denken.

En eigenlijk is alles een oorzaak van alles.

Was er geen buskruit uit gevonden dan was er geen WO2 op deze manier gevoerd.
Was er geen WO2 geweest dan hadden we geen rader, geen schotel en geen mensen op de maan gehad.

Je kunt dus alles met alles linken. Zolang je maar door zoekt.

Doet me denken aan een programma op Discovery Channel. Volgens mij is die er niet meer. Maar daar werd belangrijke gebeurenissen en personen aan elkaar gelinkt. Heel leuk om te zien en horen.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Plaats reactie