economie Nederland WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Frank WO2

economie Nederland WO2

Bericht door Frank WO2 »



Hallo, ik maak een werkstuk over de WO2 en zocht informatie over de economie in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Is er iemand die weet waar ik die informatie kan vinden of die zelf informatie heeft :?:

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Gaat je werkstuk in hoofdzaak over de economie ten tijde van WOII of is het een onderdeel van je werkstuk? Je kunt je voorstellen dat de handel instortte en onze haven een beetje overhoop lag door het bombardement. De Duitsers haalden arbeiders uit Nederland (onder dwang) en Nederlandse fabrieken draaiden onder supervisie van de Duiters. Grondstoffen enzo waren ook erg schaars.

Ik weet niet wat je precies wilt weten? Getallen enzo kun je 't beste uit boeken halen en niet van sites, denk ik.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

En toch kwam de Nederlandse economie beter uit de oorlog dan zij er in ging. Was laatst een heel item over bij het televisie programma ' Andere Tijden'. Misschien kan je daar eens beginnen.

http://www.vpro.nl/geschiedenis/index.shtml?4158511

Het is niet echt bekend, maar de meerderheid van de Nederlandse bedrijven hebben toch producten voor de Duitsers gemaakt. Er zijn slechts een paar bedrijven voor gestraft.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie