Wat een prachtige discussie, dat ik die niet eerder heb gezien!!
Omdat ik niet alles heb gevolgd hou ik me eerst even op de vlakte, voordat ik zomaar dom dingen ga brullen, maar toch nog even het volgende;
Veltro schreef:Als slot nog een reactie op Dvaupell’s laatste alinea: Misschien had de derde stand vooruitgang en welvaart voor het volk na de begin periode niet meer voor ogen, maar de derde stand is de enige factor die hier indirect altijd voor heeft gezorgd (werkgelegenheid en economische slagvaardigheid). De communistische staat heeft de taak van de derde stand geprobeerd over te nemen en de gevolgen daarvan zijn bekend. Het kan altijd beter en er zijn fouten gemaakt, maar vooruitgang moet naar mijn inziens toch gevonden worden bij de derde stand en een krachtige overheid die deze faciliteerd.
Wat betreft je redenatie over de Communistische staat moet ik je ten stelligste ongelijk geven. Je moet het in een breder perspectief plaatsen. Toen de Communisten aan de macht kwamen was Rusland een achterlijke maatschappij, waarin arbeiders nog ouderwets uitgebuit werden en er totaal geen voorzieningen voor de arbeidersklasse waren. De Communistische Partij heeft toen de taak van de 3e stand op zich genomen en gezorgd voor werkgelegenheid, verzekering van inkomen, verbetering van de arbeidsomstandigheden en een aardig stelsel met sociale voorzieningen, waarvan niet de minst belangrijkste; een minimum-uitkering in geval van werkloosheid en hulp bij het zoeken van een nieuwe baan.
In haar geschiedenis is de Sovjet Unie uitgegroeid van een armlastige onbelangrijke agrarische samenleving in een belangrijke industriële grootmacht. In dat opzicht kun je de Communisten niet de eer onthouden Rusland ontwikkeld te hebben én voor sociale omstandigheden voor haar inwoners heeft gezorgd.
Dat wij dit zo dikwijls anders zien heeft een aantal factoren; 1) Stalin heeft de Sovjet Unie in een kwaad daglicht gesteld, vaak wordt deze periode gelijkgeschakeld aan het hele bestaan van de USSR, 2) Wij leven aan de andere kant van het Gordijn en krijgen dus eenzijdig propaganda te horen, die ons laat weten dat de Communistische heilstaat een staat van uitbuiting en defaitisme was, 3) Door de wapenrace met de Verenigde Staten werd het geld dat bedoelt was voor de arbeidersklasse gestoken in nucleaire wapens en dergelijke, wat een belangrijke oorzaak is voor het feit dat de Communistische arbeiders nooit het welvaartniveau van de westerse arbeiders hebben bereikt, het geld werd aan verkeerde prioriteiten uitgegeven.