Vrouwelijke dictators

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 13 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Vrouwelijke dictators

Bericht door Proos »

Ik bedacht mij zojuist dat ik eigenlijk geen vrouwelijke dictator op zou kunnen noemen. Ken alleen mannelijke versies. Is 't iets chemisch in de hersenpan waardoor mannen eerder tot een dergelijke bestuursvorm komen, of zouden ze het gewoon als man gemakkelijker kunnen afdwingen? Maar aan de andere kant, een staatsgreep doe je niet alleen!

Er zijn genoeg machtswellustige vrouwen op onze aardbol, maar aan de andere kant zie ik op straat alleen jongens oorlogje spelen. Meisjes doen dat niet zo vaak.

Weet iemand vrouwelijke dictators op te noemen?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Cleopatra ?
Was eigenlijk ook een dictator.
(Dat was het hele farao-isme imho)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
sp3c
Lid

Bericht door sp3c »

ik denk eerder dat het probleem is dat vrouwelijke leiders niet serieus genomen worden door de mannen dat wil niet zeggen dat ze niet even zieke trekjes kunnen vertonen als meneer hitler bv.

maar volgens mij zijn dr toch wel een aantal op te noemen (al weet ik ze nu ff nie meer).
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Aquino van de filipijnen hebben ze toen toch met zijn allen verjaagd?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Dat was haar voorganger, Marcos.
Je weet wel de man van Imleda Marcos, die van die duizenden schoenen.

Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

nee weet ik niet meer....heb ook kort geslapen..ivbm crashen hdd
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
microgolfoven
Lid

Bericht door microgolfoven »

Waarschijnlijk zijn vrouwelijke dictators, zoals vrouwen aan het stuur; dat kan nooit goed komen. :P

Zijn mannen niet van nature uit agresiever en imperialistischer? Streven mannen van nature uit ook niet naar macht?!
Ik heb gehoord dat ze dat deden en waarschijnlijk zijn er daarom veel meer mannelijke dan vrouwelijke dictators.

Cleopatra, was zoals reeds vermeld door Mr. PPL, een dictator en wellicht zullen de Amazones uit de broessen ook wel een vrouwelijke dictator hebben gehad.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

De reden dat er meer mannelijke dictators zijn dan vrouwelijke is omdat je zo opgevoed bent.
De man moet voor alles zorgen en de vrouw is een beetje ondergeschikt daaraan.
Het is jammer; maar als kind zie je dat heel gauw in en dus wordt je daarnaar gevormd.
PPL
Lid

Bericht door PPL »

benmaf schreef:De reden dat er meer mannelijke dictators zijn dan vrouwelijke is omdat je zo opgevoed bent.
Wel in een partriarchaal ingestelde maatschappij ja.
In een maatschappij die meer is ingesteld op vrouwen zal je ook sneller een vrouwelijke dictator tegenkomen.
Wat dat betreft ga ik mee in het voorbeeld vande amazones.

Wat feiten rondom het weinig vinden van vrouwelijke dictators.
  • Wat feitelijk is, is dat maatschappijen die zijn opgebouwd rondom vrouwen over het algemeen minder imperialistich zijn.
    Vandaar hoor je er gewoon minder over.
  • Daarnaast moet je niet vergeten dat in de geschiedenis de vrouw in veel gemeenschappen een tweede-rangs burger was.
    In sommige landen/culturen is dit zelfs nog steeds zo.
    De vrouw kan dan heel moeilijk op een positie komen om dicator te spelen.
    (of genoeg kennis vergaren om die positie wel te bereiken)
  • Legers worden over het algemeen gedomineerd door mannen.
    Dictaturen hebben de steun van het leger nodig (ivm onderdrukking van opstanden en het vestigen van het dictatoriale regime).
    Vrouwen zitten/zaten over algemeen niet op een positie met een rang hoog genoeg om veel volgelingen te verzamelen die zonder weerwoord gehoorzaam de bevelen opvolgen.
    Buiten beschouwing laat ik dan nog het feit dat veel mannen er moeite mee hebben/hadden om orders van een vrouw aan te nemen.
    (Voila, meteen een voorbeeld waarom het bij de amazones wel goed ging).

Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

PPL schreef: In een maatschappij die meer is ingesteld op vrouwen zal je ook sneller een vrouwelijke dictator tegenkomen.
Wat dat betreft ga ik mee in het voorbeeld vande amazones.

Wat feitelijk is, is dat maatschappijen die zijn opgebouwd rondom vrouwen over het algemeen minder imperialistich zijn.
Vandaar hoor je er gewoon minder over.
Ja en de redenen hiervoor zijn opvoeding zoals ik al zei.
I skipped a few steps; I'm sorry.
Want je opvoeding heeft nog veel met oerinstincten te maken:
Vrouw thuis kinderen baren en man stoer jagen en zorgen voor de vrouw.
of zie ik het helemaal verkeerd?
B'Elanna
Lid

Bericht door B'Elanna »

Goed, ik ben opgevoed door een zeer geemancipeerde vader en een feministische moeder, die feministische trekjes heb ik zeker meegekregen.
Waarom geen vrouwelijke dictator? Omdat we in een mannenmaatschappij leven.
The opposite of patriarchy is not matriarchy but fraternity. Dat vind ik altijd een mooie.
Je kan nog aan de Amazones denken he, matriarchaal.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

er waren wel enkele vrouwen die hun man, de dictator in het zadel hebben geholpen, denk aan helena Ceaucescu, mvr marcos en mevr millosovic
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

zo hoorde ik laatst van een maatje van me dat alle dictators vrouwelijk waren...maar dat mocht ik niet tegen zijn vrouw vertellen
:)
Mattie
Lid

Bericht door Mattie »

Vrouwelijke dictators....
Tot een maand geleden had ik er ook nog een in huis! :lol:

Mat :P
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Seo.
Lid

woman

Bericht door Seo. »

seg, maar vrouwelijke dictators das niet het onderwerp waar we het hier over hebben maar wel over vrouwelijke moordenaars er kunne toch vele vrouwen zijn geweest die niet als evil-dictator :evil: hebben geregeerd ik kan er zo wel geen verzinnen maar moet wel zo zijn niet elke vrouw is een slechte dictator evil bedoel ik dan wel :? niet dan?
Seo. is floatin' but not ready to fly
Plaats reactie