vragen over engeland in WOII

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Sandra

vragen over engeland in WOII

Bericht door Sandra »

Hey allemaal :D
Ik heb een paar vraagjes over WOII maar dan specifiek in Engeland.
Wat was eigenlijk de rol van Engeland? Hoe stond Engeland tov de politiek? Hoe heeft de bevolking de oorlog ervaren? wat was de rol voor de bezette gebieden? Welke houding heeft Engeland na WOII ingenomen :?:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :?: :?: :idea:
Alvast bedankt, Sandrake
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hallo Sandrake,

V: Wat was eigenlijk de rol van Engeland?
A: Samen met de gealliëerde naties heeft Groot Brittanië de as mogendheden verslagen. Of bedoel je iets anders met de rol van Engeland?

V: Hoe stond Engeland tov de politiek?
A: Hierop kan ik geen antwoord geven. Kan je toelichten ten opzichte van welke politiek?

V: Hoe heeft de bevolking de oorlog ervaren?
A: De burgerbevolking van Groot Brittanië heeft vooral de eerste jaren van de tweede wereld oorlog veel te lijden gehad door het oorlogsgeweld ('The Blitz' en 'Operation Sea Lion' [Seelöwe]).
Gedurende de hele oorlog is er een grote rol weggelegd geweest bij de burgerbevolking voor de oorlogsindustrie en om het land

V: wat was de rol voor de bezette gebieden?
A: Wat bedoel je met 'de rol'? En wat bedoel je met de bezette gebieden? Als je hiermee de door de as mogendheden veroverde en bezette gebieden bedoelt is het erg moeilijk om deze gebieden op één hoop te gooien om de rol ervan te bespreken. Er zijn grote verschillen tussen de bezette westeuropese landen, de oosteuropese landen, de Afrikaanse landen, zuid-oost Azië en oostazië (China).

V: Welke houding heeft Engeland na WOII ingenomen?
A: Na de tweede wereldoorlog waren bezette gebieden niet meer acceptabel. Alle landen die voorheen koloniale grootmachten waren geweest verloren veel van hun koloniale bezittingen. Groot Brittanië is lang een koloniale grootmacht geweest en de Britse economie was voor een groot deel afhankelijk van haar kolonies. Na de oorlog zat Groot Brittanië met een kapitale staatsschuld en bovendien met een sterk geslonken economie.
De houding van Groot Brittanië na de oorlog was voor een deel een gevolg van de militaire prestaties tijdens de tweede wereldoorlog en een gevolg van de naam van koloniale wereldmacht en voor een ander deel was de rol een gevolg van de noodzaak om het land weer op te bouwen, terwijl het land op de rand van een faillisement hangt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Lord_Vetinari
Lid

Bericht door Lord_Vetinari »

okke schreef:Hallo Sandrake,

V: Hoe heeft de bevolking de oorlog ervaren?
A: De burgerbevolking van Groot Brittanië heeft vooral de eerste jaren van de tweede wereld oorlog veel te lijden gehad door het oorlogsgeweld ('The Blitz' en 'Operation Sea Lion' [Seelöwe]).
Gedurende de hele oorlog is er een grote rol weggelegd geweest bij de burgerbevolking voor de oorlogsindustrie en om het land
Seelöwe is nooit doorgegaan. Dat was de codenaam voor de invasie van Engeland.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
okke
Lid

Bericht door okke »

Ik weet dat de invasie nooit heeft plaatsgevonden, maar de dreiging van een invasie was zeer reëel aanwezig. Achteraf gezien is het een juiste beslissing geweest van de Duitsers om Seelöwe niet door te laten gaan, want ten eerste hadden ze niet genoeg schepen voor een landing, ten tweede hadden ze niet genoeg schepen om een landingsplek te blijven bevoorraden (en de aanvoerlijn te verdedigen) en ten derde konden ze geen superioriteit in de lucht bemachtigen boven de landingsplekken.
Lord_Vetinari
Lid

okke schreef:Ik weet dat de invasie nooit heeft plaatsgevonden, maar de dreiging van een invasie was zeer reëel aanwezig. Achteraf gezien is het een juiste beslissing geweest van de Duitsers om Seelöwe niet door te laten gaan, want ten eerste hadden ze niet genoeg schepen voor een landing, ten tweede hadden ze niet genoeg schepen om een landingsplek te blijven bevoorraden (en de aanvoerlijn te verdedigen) en ten derde konden ze geen superioriteit in de lucht bemachtigen boven de landingsplekken.
Maar wat had de burgerbevolking dan 'veel te lijden' van Seelöwe? Ze hadden een hoop te lijden van de Blitz, maar van Seelöwe nauwelijks. Aan de kusten werd scherper opgelet, maar that was it.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
okke
Lid

Bericht door okke »

Inderdaad; de bevolking had niet veel 'te lijden' onder de dreiging van een mogelijke invasie. De dreiging drukte wel een stempel op de het leven van de bevolking, maar er was geen leed van bombardementen of andere vijandelijkheden.
Lord_Vetinari
Lid

okke schreef:Inderdaad; de bevolking had niet veel 'te lijden' onder de dreiging van een mogelijke invasie. De dreiging drukte wel een stempel op de het leven van de bevolking, maar er was geen leed van bombardementen of andere vijandelijkheden.
Maar dat zei je wel...
okke
Lid

Bericht door okke »

Ik zei inderdaad dat de Britse burgerbevolking de eerste jaren meer te lijden had onder de directe gevolgen van oorlog. De Blitz is hier een voorbeeld van. Ten onrechte noemde ik Seelöwe als een voorbeeld van het lijden van de britse burgerbevolking; het is een voorbeeld van de dreiging die er toen heerste. Vooral na het verslaan van de BEF troepen en het ternauwernood kunnen evacueren van een flink deel van deze troepen bij Duinkerken was de dreiging van het machtige nazi-Duitsland een stuk dichterbij dan de meeste Britten lief was.

Je hebt gelijk dat de twee voorbeelden die ik aanvoerde voor het oorlogsgeweld en dreiging van de eerste oorlogsjaren niet zo gelukkig gekozen zijn.
Plaats reactie