WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
vraagsteller

WO2

Bericht door vraagsteller »

ik wou wat vragen over de WO2
gingen de kinderen in de WO2 ook naar school?
Simon
Lid

Bericht door Simon »

Vaak niet, het was te gevaarlijk, het mocht niet van de ouders bijvoorbeeld omdat ze jood waren en te gevaarlijk was om dan naar school te gaan.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 13 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Jazeker, kinderen gingen in WOII naar school, maar niet allemaal. Sommige kinderen mochten echter niet meer naar school, bijvoorbeeld kinderen van Joodse ouders. Het was die kinderen verboden om naar school te gaan, maar ook Joodse onderwijzers, docenten en professoren mochten geen les meer geven.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Aan het einde van de oorlog waren de meeste scholen in de winter gesloten, vanwege de kou.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mijn opa was 11 jaar toen in 1944 de gevechten in Betuwe begonnen waar hij woonde (gebied tussen Arnhem en Nijmegen). Wat ik nog weet van de verhalen van hem dat ze gewoon naar school gingen. Hij heeft ook meerdere malen mee gemaakt dat hij onderweg van of naar school in een greppel moest duiken omdat de geallieerde kanonnen weer begonnen te schieten. Want me opa zat toen nog in Duits bezet gebied.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Over het algemeen gingen de nederlandse kinderen in de eerste oorlogsjaren gewoon naar school. In het begin stelden de Duitsers zich nog vriendelijk op, dit om de bevolking voor zich te winnen. Maar naar mate de oorlog voderde werden de Duitsers strenger en gingen ook steeds minder kinderen naar school.
Duitse kinderen echter gingen gewoon naar school. Kinderen die bij de HitlerJugend zaten waren verzekerd van een plek op school en later een beurs voor een vervolgopleiding. Joodse kinderen werden na 1933 geleidelijk aan geweerd van de scholen.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Voordat de joden geweerd werden, had je nog wel speciale joodse scholen.
Ik heb een boekje waarin staat dat scholen zelfs aan moesten geven op speciale lijsten welke kinderen joods waren.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Dit alles was uiteraard ook al een voorbereiding op de latere razzia's, waarbij Duitsers aan de hand van die lijsten precies wisten wie ze mee moesten nemen.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Mike Hazeleger
Lid

Bericht door Mike Hazeleger »

aanrader is de film; LA COLLINE AUX MILLE ENFANTS... daar kun je ook zien dat kinderen gewoon naar school gaan enz.

Succes ermee !!
MVG Mike
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Plaats reactie