Poolse Corridor

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Poolse Corridor

Bericht door PPL »

Naar aanleiding van de vraag door Benmaf alhier, post ik bij deze wat meer informatie over de Poolse Corridor.

http://www.bartleby.com/65/po/PolishCo.html
Polish Corridor: strip of German territory awarded to newly independent Poland by the Treaty of Versailles in 1919. The strip, 20 to 70 mi (32–112 km) wide, gave Poland access to the Baltic Sea. It contained the lower course of the Vistula, except the area constituting the Free City of Danzig (see Gdansk) and the towns of Torun, Grudziz, and Bydogoszcz. Gdynia was developed as Poland’s chief port and came to rival the port of Danzig. Free German transit was permitted across the corridor, which separated East Prussia from the rest of Germany. Although the territory had once formed part of Polish Pomerania, a large minority of the population was German-speaking. The arrangement caused chronic friction between Poland and Germany. In Mar., 1939, Germany demanded the cession of Danzig and the creation of an extraterritorial German corridor across the Polish Corridor. Poland rejected these demands and obtained a French and British guarantee against aggression. On Sept. 1, 1939, the Polish-German crisis culminated in the German invasion of Poland and World War II.
Afbeelding
http://www.yahooligans.com/reference/di ... 13000.html
A strip of land between the German territories of Pomerania and East Prussia awarded to Poland by the Treaty of Versailles (1919) to afford access to the Baltic Sea. Friction over control of the area was an immediate cause of the German invasion of Poland (September 1, 1939) that marked the beginning of World War II.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Kaart van Polen 6 mei 1939
Afbeelding

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Enne..ik weet dat ik lastig ben..
maar..uuh...
wat is dat interbellum dan precies?
Coole kaarten trouwens...
ik ben zelf nog op zoek gegaan naar aanvals schema's van de duitsers en de russen, maar ik heb niets beters dan dit gevonden.[img]
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

hmm da was t niet..hoe plaats je plaatjes eigenlijk?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:Enne..ik weet dat ik lastig ben..
maar..uuh...
wat is dat interbellum dan precies?
Coole kaarten trouwens...
ik ben zelf nog op zoek gegaan naar aanvals schema's van de duitsers en de russen, maar ik heb niets beters dan dit gevonden.[img]
Het interbellum is de periode tussen de 1e en de 2e wereldoorlog. Door de zware staf van de geallieerden die ze de Duitsers na de 1e oorlog oplegden, het economisch dieptepunt in de jaren 20, onstond de Tweede Wereldoorlog (heel kort door de bocht). Het was een perfecte voedingsbodem voor extreem-rechts en alles wat daarbij komt kijken.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:hmm da was t niet..hoe plaats je plaatjes eigenlijk?
Dat kan via [ img ] code, maar ik zal straks nog een functie inbouwen dat je attachments naar deze server kunt uploaden. Dat komt dan er gewoon als optie bij wanneer je een bericht plaatst. *)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

thnx dude
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie