Nuremburg tribunal

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dday-overlord
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 mar 2005, 07:28
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Nuremburg tribunal

Bericht door dday-overlord »

Ik ben een boek aan het lezen van "Opmars naar de galg"
Dit gaat over het nuremburg tribunaal.
Tevens heb ik deze week de film gezien "Nuremburg". (goeie film trouwens, aanrader).
Maar ik zou graag willen weten of de echte beelden die toen gemaakt zijn van dat tribunaal al vrijgegeven zijn, of dat er iemand delen (clips) van heeft.
Ik zou me graag wat willen verdiepen in dat onderwerp en zou daarom wat echt beeldmateriaal willen bekijken.
Ik krijg het zo 123 niet gevonden op Internet.
Wel fotos en teksten, maar geen beeldmateriaal.

ik hoor het graag...

Johan
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

goede vraag.... ben ook benieuwd of iemand het weet

martijjn
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Volgens mij wel, ik heb wel vaker beelden hiervan gezien in documentaires. Of deze origineel zijn weet ik zelf ook niet, het kan natuurlijk ook dat deze later in scene zijn gezet.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
dday-overlord
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 mar 2005, 07:28
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door dday-overlord »

Die beelden in documentaires zijn wel echt denk ik zo.
Daar zullen wel speciale toestemmingen voor gegeven zijn.
Maar omdat het al zo lang geleden is lijkt het me dat het nu wel tijd zou zijn om het hele zwikkie vrij te geven.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Er zijn inderdaad beelden gemaakt op het proces. Ook van de terechtstellingen zelf zijn er beelden. Ze duiken geregeld op in documentaires, maar of ze ook op het internet staan, weet ik niet.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Op de website van het United States Holocaust Memorial Museum (USHMM) staan meerdere beeldfragmenten.

Zie: http://www.ushmm.org en zoek dan naar 'Nuremberg' in 'Historical Films'.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Tim schreef
Er zijn inderdaad beelden gemaakt op het proces. Ook van de terechtstellingen zelf zijn er beelden. Ze duiken geregeld op in documentaires, maar of ze ook op het internet staan, weet ik niet.
Nee nee nee. Je vergist je hier. Van de terechtstellingen zelf zijn geen enkele film/ geluidsopnames gemaakt. Wel foto's (en zelfs die alleen van ná de executies), maar zeker geen filmbeelden.
Overigens is het hele proces van Neurenberg (iedere minuut) gefilmd. Lang niet alles daarvan is op video verschenen, aangezien niet alles even interessant is om te vertonen. Op ebay is een mooie documenatire te koop met interessante beelden uit het proces. (Het heet simpelweg Die Nürnberger Prozesse). Bij Discovery documenatires over bijvoorbeeld Albert Speer of Rudolf Hess worden ook vaak korte stukjes uit het proces gebruikt.

Over een mening valt natuurlijk niet te twisten, maar het is bekend (althans dat denk ik) dat er een paar fouten (de een wat ernstiger dan de andere) in de film Nuremburg zitten.

Mocht je nog iets willen weten over het proces, ik ben er al jaren mee bezig en weet er (zonder op te scheppen :) ) veel vanaf!
Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord!

Michael.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
dday-overlord
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 mar 2005, 07:28
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door dday-overlord »

Michael,

Ik heb het boek "Opmars naar de Galg" bijna uit.
Is dit in jouw opinie een "goed" boek, geeft het een juist beeld van het tribunaal?
Welke boeken, documentaires etc raad je aan om te lezen/zien.

Johan
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Het boek 'Opmars naar de galg' is zeker een goed boek, mede doordat het een goede weergave geeft wat hetgeen er aan Neurenberg vooraf ging (waardoor het proces als geheel misschien makkelijker te begrijpen valt) en mede doordat het in de laatste bladzijden interessante en belangrijke documenten geeft. (Zoals samenvattingen van de vonnissen en van de aanklachten.)
Het boek is in vele talen gedrukt en ook vaak herdrukt. Joe Heydecker, één van de schrijvers, was zelf als radio journalist bij het proces aanwezig. (Al wil dat natuurlijk niet meteen zeggen dat hij ook een goed boek maakt natuurlijk...)

Er zijn veel boeken over het proces verschenen. De meest recente is "Neurenberg- gesprekken," waarin aantekeningen van een psychiater die de nazi's tijdens het proces bezocht voor interessante informatie zorgen.

Persoonlijk vind ik "Het Proces van de Eeuw" van Bradley Smith een zeer goed boek. Hij brengt de motieven van de rechters aan het licht, waardoor het bijvoorbeeld duidelijk wordt dat Albert Speer bijna de doodstraf had gekregen en dat de Russen amper objectief waren. Voor mij is dit zeker één van de beste boeken over Neurenberg. (Dus mocht je het kunnen kopen, doe het! :) )

Documentaires die enkel over het proces van Neurenberg gaan zijn amper te vinden. Er is er dus één die ik in mijn vorige bericht hebt genoemd (deze brengt echt de belangrijkste gedeelten uit het proces) en ik weet ook dat Der Spiegel een eigen documentaire heeft uitgegeven. (Nog niet zo gek lang geleden.)

Verder is het dit jaar precies zestig jaar geleden dat het proces begon, dus misschien komt er nog volop aandacht voor in de media!

Stel gerust al je vragen! :P

Michael.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Me, myself and my books
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2005, 14:00

Goede site

Bericht door Me, myself and my books »

Als je alles wilt lezen moet je naar deze site gaan: http://www.yale.edu/lawweb/avalon/imt/imt.htm
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

kun je die filmpjes niet van een of ander download programma halen als kazaa ofzo? Heb daar wel eens filmpjes gedownload van skorzeny's troepen die verkleed gingen als us soldaten en aan paal werden vastgebonden en gefusileerd.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Plaats reactie