Gevonden Tankkogel / granaat

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Icerunner

Gevonden Tankkogel / granaat

Bericht door Icerunner »

Een paar jaar terug heb ik tijdens een vakantie in Zwitserland bovenin de alpen een grote tankkogel / granaat aangetroffen. Hij heeft sindsdien mijn kamer versiert, zonder dat ik echt wist wat voor kogel het was. Iemand misschien enig idee over de oorsprong? :7

Diameter is om en nabij de 28mm btw.

Hieronder enkele foto's op 640x480, met links eronder voor de 2560x1920 (+/- 1MB per stuk) versies (tijdelijk down, hostingprovider ligt plat, grom), dus lekker ver in te zoomen. De kogel lijkt in 5 delen te verdelen:

Kop: 1 cm van een ijzerkleurig uiterlijk, roest minder dan de rest.

Sub-kop: 3,5cm lichtbruin sterk roestend. Aan de onderrand van dit deel zitten 2 gaatjes, loodrecht tegenover elkaar, +/- 2mm diep.

Middenstuk: 6cm, donker roestend, sporen van rode verf. Vaag bovenaan resten van een draairing te zien, misschien afdruk van draai-gedeelte v/d loop ter begeleiding van de de draairing onderaan de kogel (?)

Draairing: 1,5cm, lijkt van koper, geen sporen van roest

Onderkant: 4cm, bevat 3 ringen (inkepingen) rondom, samenstelling identiek aan middenstuk, met aan de onderkant een gat van 0,8cm (ontsteking)

De foto's:

Afbeelding
Grote versie: http://www.usd-nestas.nl/kogel/1.jpg [1MB]

Afbeelding
Grote versie: http://www.usd-nestas.nl/kogel/2.jpg [1MB]

Afbeelding
Grote versie: http://www.usd-nestas.nl/kogel/3.jpg [1MB]

Afbeelding
Grote versie: http://www.usd-nestas.nl/kogel/4.jpg [1MB]
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Wel erg gevaarlijk om zomaar een granaat mee te nemen... :?
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Icerunner

Bericht door Icerunner »

Numb schreef:Wel erg gevaarlijk om zomaar een granaat mee te nemen... :?
Dat dan weer wel. Tja, 't is alweer een tijdje terug, niet iedere 16-jarige is even verstandig :wink:
Maar zoals gezegd: Na jaren op de plank te hebben gelegen, ga je toch afvragen of je hem daar wel wilt hebben liggen.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Kan iemand hier iets over zeggen? Wat het is en of het een gevaar kan opleveren voor de topic starter ?
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Mmmm, hij is al afgeschoten wat aan de geleideband te zien is, dat gat is geen ontsteking, maar duid waarschijnlijk op een incendiary/tracer compositie met misschien nog een andere stof, wat springstof zou kunnen zijn (dat zou er dan nog in moeten zitten). En omdat ook een ontsteker aanwezig is aan de bovenkant (naw) zal dit waarschijnlijk een API zijn (armour piercing incendiary/tracer). Dus waarschijnlijk is hij nog gevaarlijk, zeker weten doe ik het niet. Ook dit type ken ik niet.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Icerunner

Bericht door Icerunner »

RelicHunter44 schreef:Mmmm, hij is al afgeschoten wat aan de geleideband te zien is, dat gat is geen ontsteking, maar duid waarschijnlijk op een incendiary/tracer compositie met misschien nog een andere stof, wat springstof zou kunnen zijn (dat zou er dan nog in moeten zitten). En omdat ook een ontsteker aanwezig is aan de bovenkant (naw) zal dit waarschijnlijk een API zijn (armour piercing incendiary/tracer). Dus waarschijnlijk is hij nog gevaarlijk, zeker weten doe ik het niet. Ook dit type ken ik niet.
Het was ook mijn best guess. Met ontsteking bedoelde ik ook niet ontsteking voor afvuren :roll:

Weet je misschien waar de 2 kleine gaatjes onderaan de sub-kop voor kunnen zijn (geweest)? Een beschermkap voor de kop oid?

Toch maar even de EOD bellen na de vakantie. Ik kán natuurlijk de EOD voor een raadsel zetten, en dan zeggen dat ik het ding gevonden heb in de achtertuin :evil: [/i]
John Rambo
Lid

Bericht door John Rambo »

misschien een granaat van een Duitse 3,7cm PAK?
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

John Rambo schreef:misschien een granaat van een Duitse 3,7cm PAK?
Lijkt me sterk als de diameter ronde 28mm ligt. Tevens heeft hij hem in Zwitserland gevonden. Dus ik denk niet dat het gaat om een granaat uit wo2.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

25mm Oerlikon Munitie....

Zwitsers Fabrikaat....

Kieper dat din ergens in een kanaal..... :|

JOhan
29th Let's Go!!!!!
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

Straks krijg je nog gezeid dat je dat ding niet mee uit zwitserland mog neemen.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Je kunt er ook niets aan doen wat de vorige bewoners allemaal in de tuin begraven he. Was je net fijn aan het harken kom je zo'n ding tegen. Ik zou eerder EOD bellen, kun je 'm misschien nog opgeblazen zien worden en het is veiliger dan 'm ergens te dumpen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Haha, film het wel. Kunnen we ook meegenieten van een mooie boem. :P
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Volgens mij is ie gewoon Massief of Api, maar dan kan je hem beter wel weg doen.
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Icerunner schreef:
RelicHunter44 schreef:Mmmm, hij is al afgeschoten wat aan de geleideband te zien is, dat gat is geen ontsteking, maar duid waarschijnlijk op een incendiary/tracer compositie met misschien nog een andere stof, wat springstof zou kunnen zijn (dat zou er dan nog in moeten zitten). En omdat ook een ontsteker aanwezig is aan de bovenkant (naw) zal dit waarschijnlijk een API zijn (armour piercing incendiary/tracer). Dus waarschijnlijk is hij nog gevaarlijk, zeker weten doe ik het niet. Ook dit type ken ik niet.
Het was ook mijn best guess. Met ontsteking bedoelde ik ook niet ontsteking voor afvuren :roll:

Weet je misschien waar de 2 kleine gaatjes onderaan de sub-kop voor kunnen zijn (geweest)? Een beschermkap voor de kop oid?

Toch maar even de EOD bellen na de vakantie. Ik kán natuurlijk de EOD voor een raadsel zetten, en dan zeggen dat ik het ding gevonden heb in de achtertuin :evil: [/i]
Ik zou dat onderdeel even de ontsteker noemen ipv ''subkop''. Die 2 gaatjes lijken mij om de ontsteker er makkelijk af te kunnen draaien, zeker weten doe ik dit niet.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie