Verband geweld-religie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Er was hier laatst iets over op Netwerk, en die persoon verwoorde het als volgt:

De godsdiensten vormen geen basis voor oorlog, het is (vaker) de INTERPRETATIE ervan die tot een oorlog kan leiden.

Jammer genoeg is een kleine groep mensen met een "verkeerde" interpretatie in staat zulke oorlogen te kunnen uitlokken/opstoken/etc

Jurrie
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Met het eerste deel van je betoog kan ik het eens zijn:
De godsdiensten vormen geen basis voor oorlog, het is (vaker) de INTERPRETATIE ervan die tot een oorlog kan leiden
Het tweede deel is gevaarlijker. Je spreekt daar over een verkeerde interpretatie. Verkeerd in de ogen van een andere gelovige waarschijnlijk ?
De strijd begint vaak omdat men van elkaar vindt dat ze een verkeerde interpretatie van het geloof aanhangt en hun eigen interpretatie als enige waarheid zien.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Dorus
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2005, 00:11
Locatie: Antwerpen

Bericht door Dorus »

Midas Dekker stelt dat de menselijke samenleving slechts een geëvolueerde wolvenroedel is. Er is een voortdurende strijd om de macht gaande.
Onze democratie is niets anders dan het geweldloos structureren van deze strijd.
Oorlog is een vorm van machtsverovering. Godsdienst is er ook een. Onder de mantel van een onbekend en onbereikbaar opperwezen, wordt zonder meer een gehaaide strijd om de macht gevoerd. De grote aantrekkingskracht van godsdienst is dat degenen die er zich op beroepen, zich niet hoeven te verantwoorden tegenover hun medeburgers, noch tegenover de samenleving an sich. Zij claimen een 'heilige opdracht'.
De monotheïstische godsdiensten blinken bij uitstek uit in deze techniek, die overigens zo oud is als de mensheid zelf.
Ter illustratie: de Tarquiniï, die eeuwen lang Etrurië en ook Rome beheersten, beriepen zich op een goddelijke zending, ja zelfs een authentieke openbaring! En dan zijn we aan het begin van het eerste millennium voor onze jaartelling!
Dat de Joden niet gewelddadig zijn, zoals sommige forummers hier beweren, is zeker niet waar. Mag ik hen herinneren aan de gebeurtenissen van 1948? Aan de moordpartijen in bv. Deir Jassir?
Als het om macht gaat zijn alle middelen geoorloofd. Zelfs godsdienst.
Veritas parit odium (Terentius)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Helaas heb je gelijk. Vandaar dat ik het vaak heb over het ontbreken van macht en regels als wenselijk iets.
Want pogen iets te verbeteren van binnen uit werkt averechts; helaas.
:(
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

De mens is agressief, competetief en machtsbelust van aard en zal dit altijd blijven. (de film 'Equilibrium' is een aanrader wat dat betreft).

Religie is een onverklaarbaar fenomeen. Het staat lijnrecht tegenover de wetenschap. Religies verklaren gebeurtenissen aan de hand van god, de wetenschap is er op uit alles te verklaren en doet religie af als onzin.

Ik denk dat het niet alleen de interpretatie van een religie is die leidt tot geweld. De mensheid grijpt nu eenmaal alles aan om macht na te streven, dus ook religie.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Het tweede deel is gevaarlijker. Je spreekt daar over een verkeerde interpretatie. Verkeerd in de ogen van een andere gelovige waarschijnlijk ?
De strijd begint vaak omdat men van elkaar vindt dat ze een verkeerde interpretatie van het geloof aanhangt en hun eigen interpretatie als enige waarheid zien.
99% van de mensen vermoorden geen andere mensen. 99% van gelovigen willen niet dat er in hun naam geweld gepleegd wordt. Zo moet je het denk ik vergelijken, en daarom is dit denk ik wel een plausibele aanname die je kan maken

Greetz!

Jurrie
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De basis van geweld is naar mijn mening niet religie maar armoede. Door armoede worden mensen wanhopig en dan grijpen ze alles aan dat hoop biedt. Een voorbeeld daarvan is religie. Mensen worden geloviger als hun ellende toeneemt. Een eeuwenoud patroon. Het wordt pas gevaarlijk als leiders opstaan die deze onderbuikgevoelens gaan kanaliseren tot geweld tegen mensen die ze als verantwoordelijk voor hun ellende zien. Combineer dan armoede, wanhoop en wrok met religie en je komt bij religieus geweld. Dat zie je bij Bin Laden maar bijvoorbeeld ook op de Molukken, Atjeh, in Palestina en Noord-Ierland.

Wat armoede, wanhoop en wrok doen met mensen blijkt nu ook weer in New Orleans. Een zeer religieuse streek. Het is geen religieus geweld maar de mensen die er gewelddadig zijn, zijn wel gelovig.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie