Mjah, ik denk dat dat cirkeltje iets té is ja.Arjen schreef:Of is dit cirkeltje wat té ?
Mensen zijn natuurlijk gezegend met de gave om zich in een ander te plaatsen. Hierdoor kan men vooraf inschatten wat een persoon in een bepaalde situatie zal doen;
Stel; je hebt 1000 euro in een koffer en je zit in een café. Plotseling moet je nodig naar de wc. Dan kun je je koffer natuurlijk aan een willekeurig persoon geven. Ons inlevingsvermogen zegt ons dat deze persoon dan 2 dingen kan doen; 1) de koffer bewaken tot jij terug bent, of 2) er met koffer en al vandoor gaan, waardoor jij naar je 1000 euro kunt fluiten.
Dat heeft natuurlijk alles te maken met vertrouwen in andere mensen. Niet veel mensen zouden zoiets doen, omdat ze geen vertrouwen in onbekenden hebben. Ze hebben namelijk geen referentiekader van de betreffende persoon. Je zou het geld natuurlijk zonder dat je het weet aan een dominee kunnen geven, maar voor hetzelfde geldt geef je het aan een misdadiger op verlof. Omdat de mens risicoavers is, zul je het geld waarschijnlijk gewoon bij je houden en zo ieder risico op het verliezen van geld uit te bannen. Wil dit dan volgens jou zeggen dat jij niet te vertrouwen bent, omdat je anderen (waarvan je geen referentiekader hebt) niet vertrouwt?? Dat lijkt me op zijn zachtst gezegd nogal opmerkelijk.
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ik je voorbeeldje niet snap en nu compleet uit m'n nek zit te lullen hè, in dat geval; sorry