Onmisbare kracht?
Onmisbare kracht?
Hey ik moet voor een werkstuk onderzoeken of de joden echt gespaard werden als ze een zogenaamde 'onmisbare kracht' waren, en dan dus bij het opruimen van bijvoorbeeld ghetto's in leven werden gehouden. In hoe verre is dit waar of waar kan ik het opzoeken? thnx
- Lord_Vetinari
- Lid
Dat is deels waar. Maar over het algemeen werden deze groepen na verloop van tijd toch afgevoerd. Hoewel later in de oorlog de Duitsers in Duitsland wel Joden in de bewapeningsindustrie hebben laten werken.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
voor de duitsers waren de meeste joden krom gezegt "rotzooi", ze waren nog minder waard dan dieren. echter veel joden waren goed opgeleid, doktoren, tandartsen, professoren en geleerde maar vooral veel kundige edelsmeden en juweliers. deze joden hadden in de kampen en ghetto's bepaalde privileges, ze kregen extra voedsel en ze werden soms gespaard. de duitsers konden deze joden goed gebruiken namelijk omdat ze veel goedkoper konden werken dan de duitse goed opgeleide. veel van die joden werden dan ook in leven gehouden.
het motto van auswitch was niet voor niets, "arbeid macht frei"
tegen het einde van de oorlog werden toch veel "speciale"joden opgeruimt, voor de simpele reden dat die joden goed opgeleid en intelligent waren en dus goede getuigen over de holocaust konden zijn. de ss probeerde namelijk nog zo veel mogelijk te verbergen over de final solution. ze stuurde zelfs veel ss-ers die de ck bewaakte naar het oost front zodat ze zouden sterven en niets konden vertellen.
ik kan je de boeken van primo levi aanbevelen. hij overleefde de oorlog omdat hij een scheikundige was, hij werkte tijdens de oorlog voor ig farbe. zijn boeken gaan vaak over het verschil tussen de gewone kamp bewonders en de bewoners met privileges!
het motto van auswitch was niet voor niets, "arbeid macht frei"
tegen het einde van de oorlog werden toch veel "speciale"joden opgeruimt, voor de simpele reden dat die joden goed opgeleid en intelligent waren en dus goede getuigen over de holocaust konden zijn. de ss probeerde namelijk nog zo veel mogelijk te verbergen over de final solution. ze stuurde zelfs veel ss-ers die de ck bewaakte naar het oost front zodat ze zouden sterven en niets konden vertellen.
ik kan je de boeken van primo levi aanbevelen. hij overleefde de oorlog omdat hij een scheikundige was, hij werkte tijdens de oorlog voor ig farbe. zijn boeken gaan vaak over het verschil tussen de gewone kamp bewonders en de bewoners met privileges!