omgeving Zutphen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

omgeving Zutphen

Bericht door Gast »

Hallo allen.

weet er iemand in de omgeving Zutphen wat ww2 dingen te zitten ?

er zou hier vlakbij (eefde) een batterij hebben gestaan. zelf nooit gevonden.

in warnsveld weet ik zelf 3 bunkers te zitten
1 hele rare (foto volgd)

in zutphen net over de ijsselbrug ook een grote in een tuin.

weet iemand voor mij waar de batterijen staan ?
of nog andere dingen

groet denniz
dennizje
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2005, 17:00
Locatie: zutphen

Bericht door dennizje »

hm dacht ik ingelogd was ;)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

In het boek "Canadezen in actie" staat veel informatie over de omgeving Zutphen. Er is veel te vinden over de troepen die daar hebben gezeten en wat er wat zich daar allemaal heeft afgespeeld.

Ook in het boek "Gelderland bevrijd" is veel te vinden over de gevechthandelingen in en om rond Zutphen.

Ik wilde eerste stukken gaan over typen maar dat vond ik iets te veel werk. Misschien als je wat specifieke vragen hebt dan kan ik dat voor je opzoeken in die boeken.
dennizje
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2005, 17:00
Locatie: zutphen

Bericht door dennizje »

geachte Nico Roelofs.

ik ben benieuwd waar hier plekker zijn waar ze gestationeerd waren en waar uitteraard iets te bezichtigen zou zijn ? bunkers etc.

ik heb gelezen dat hier ergens vlakbij ( volgens mij in eefde ) een batterij heeft gestaan. helaas heb ik dit zelf nog nooit gevonden. en wil hier wel eens gaan kijken. of bij andere objecten.

groet denniz
dennizje
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2005, 17:00
Locatie: zutphen

Bericht door dennizje »

btw

er staat ook een bunker in warnsveld ken deze beschrijven


rondom 10 bij 10
hoogte 6 meter

voorzijde 2 deuren ( meter van de grond af, helaas dicht gemetseld )

rechter zijde loopt een buis omhoog na het dak ( in de muur 2 grote "balken" gefracet.

tevens aan de voorzijde loopt een stroom buis naar binnen.
kan iemand mij vertellen wat voor bunker dit was ?.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Op deze link staat veel interessante informatie. Voor jou zijn de gedeelten over operatie "Cannonshot" het meest van belang. Dit was de operatie van de 1e Canadese Divisie die bij Gorssel de IJssel zijn overgestoken op 11 april 1945.

http://www.forces.gc.ca/hr/dhh/Downloads/ahq/ahq039.PDF

Ik weet wel dat ze vanuit Gorssel ergens de westelijke oever van de IJssel onder vuur hebben genomen. Hier zijn vooral rook granaten gebruikt. Dit was om een rook gordijn aan te leggen zodat de Canadezen de IJssel konden oversteken op 11 april 1945. Ze zijn overgestoken waar vroeger een veerpont heeft gelegen. Aan de westelijke oever zit geloof ik ook nog een bunker.

Ik zal eens zoeken of ik nog wat kan vinden over artillerie stellingen in en rond Eefden en Zutphen. Volgens mij hebben zeker aan de oostkant van de IJssel zat geallieerde artillerie stellingen gestaan. Deze namen de omgeving van Zutphen, Arnhem en de Veluwe onder vuur. Voor de operaties Cannonshot en Anger.
dennizje
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2005, 17:00
Locatie: zutphen

Bericht door dennizje »

heeft er iemand toevallig een kaart van deze regio waar alles op te zien staat waar het stond ?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

dennizje schreef:heeft er iemand toevallig een kaart van deze regio waar alles op te zien staat waar het stond ?
Ik heb geen kaart van Zutphen die ingetekend is, maar wel een geallieerde noodkaart van feb 1945 van Zutphen en omgeving. Heb alleen van Arnhem en omgeving en het westelijk deel van de Betuwe posities op orginele kaarten staan. Maar om deze kaarten te vinden valt niet mee. Ze zijn er erg moeilijk te vinden er duur.
dennizje
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2005, 17:00
Locatie: zutphen

Bericht door dennizje »

zelf gevonden bunkers.

warnsveld

- achter de chinees. in het bos ( rijksstraat weg )
- rijksstraat weg net na de benzine pomp ( links ) rechterkant in de tuin een kleine.
- warnsveldese weg bonendaal rechts in de tuin vanaf de kerk gezien ( op de splitsing vanuit zutphen ) een grote ondergrondse

eefde

- een schuilbunker bij de eefdse sluis
- langs de kanaal een batterij complex ( waar ook v2;s stonden )

zutphen

- vanuit zutphen de hoven in eerste huis rechts in de tuin
- de hoven in rijden meteen rechtsaf cafe langs de dijk langs de ijssel
staan stuk of 4 bunkers.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ben niet zo thuis wat daar aan bunkers allemaal in de omgeving staan. Maar kunnen deze niet deel uitmaken van de IJssellinie?

http://www.grebbelinie.nl/geschiedenis5IJssellinie.htm
Gast

Re: omgeving Zutphen

Bericht door Gast »

Afbeelding

Ik ben overigens wel benieuwd waar dat batterij complex bij het kanaal dan precies moet zitten, de heb ik nog niet kunnen vinden namelijk...
Plaats reactie