tweede wereldoorlog en de jeugd

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
sandra
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2003, 10:57

tweede wereldoorlog en de jeugd

Bericht door sandra »

hoi wij zijn sandra en jip en wij maken een werkstuk over de tweede wereldoorlog en de jeugd wij zouden graag wat sites en goede boeken willen weten die over dit onderwerp gaan... het gaat vooral om de thuis situatie van de jeugd tijdens de tweede wereld oorlog en ook om de situatie op school.. alvast bedankt!!
groetjes sandra en jip.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

wil je iets weten over de duitse jeugd of over de jeugd in de bezette gebieden?
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Om een voorbeeld te noemen: in Duitsland bestond een cultuur van jongeren ( de zogenaamde "swing-jongeren" ) die naar Jazzmuziek luisterden, van de machthebbers niets moesten hebben en een doorn in het oog van de Nazi's waren. Deze jongeren werden zwaar bestraft als ze in handen van de politie vielen. Het is de Nazi's overigens nooit gelukt deze jongerencultuur uit te roeien. De andere kant van het verhaal waren de leden van de Hitlerjugend, die de Nazi gedachte omarmden en leter overgingen naar de SS of SA. Om meer van dit onderwerp te weten te komen, zie:

http://users.scoutnet.nl/~wisenthoorn/scoorlog.html

http://www.hollandwar2.nl/al_hj.htm

http://www.jlrweb.com/whiterose/

Via Google kun je ongetwijfeld meer informatie vinden!
sandra
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2003, 10:57

Bericht door sandra »

eeeyy peter!
het gaat niet om de duitse jeugd, maar over de nederlandse jeugd! maar heel erg bedankt voor de informatie... ik heb al gezocht op google maar die vind niet de goede informatie! ik hoop dat de sites mij verder helpen!
doeg Sandra en Jip
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

oeps.. :oops: ik ben blij je in elk geval toch geholpen te hebben!
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

jeugd in de bezetting

Bericht door paulstolk »

De jeugd op school moest lijdzaam toekijken hoe joodse vriendjes en vriendinnetjes niet meer op school kwamen. Ik doe een wilde gok. Is er niet een boek van Geert Mak dat hier over gaat? Vast wel
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Over het algemeen ging het leven gewoon verder, kinderen van NSB'ers volgden hun ouders en gingen bij de Jeugdstorm. Ook waren er jongeren die bij de SS gingen om " eens wat te beleven ". Er gingen jongeren in het verzet, pamfletten verspreiden en soms ook aan echte sabotage acties deelnamen maar over het algemeen ging het leven zo z,n gangetje.
Plaats reactie