De burgers en de Holocaust
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
Een interessant punt, alhoewel dit moeilijk aan de hand van feiten is vast te stellen.Roel R. schreef:Aan je lijst kun je nog toevoegen dat het beleid was onbruikbaar kamppersoneel te verplaatsen naar het Oostfront. Dit om te voorkomen dat ze thuis zouden praten over hun ervaringen.
Dit punt gaat volgens mij met name op voor het kamppersoneel van de vernietigingskampen en dan specifiek Sobibor, Treblinka en Belzec (de kampen opgezet voor Aktion Heydrich). Van de officieren die deelnamen aan deze actie kwam maar liefst 50% om, in tegenstelling tot 8% van de overige kampofficieren. Deze kampofficieren werden namelijk ingezet tijdens brute partizanenacties en aan de gevaarlijke fronten. De kans dat ze kwamen te overlijden was dus groot.
Maar hoe kunnen zonder verdere concrete bronnen vaststellen dat men van hogerhand kamppersoneel bewust stuurde naar gevaarlijke situaties? Een mondeling of schriftelijk bevel heeft men volgens mij tot nu toe niet kunnen achterhalen. Het blijft dus zonder verder onderzoek naar mijn mening deels speculeren of van dit punt inderdaad op deze wijze sprake was.