Overijssel: neergestorte vliegtuigen en noodlandingen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

Even tusendoor hoop niet dat ik in de gesprekken stoor, maar hoe kan
ik achterhaalen of er in Overijsel vliegtuigen zijn neergestort of een
noodlanding hebben gemaakt?
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Omdat deze vraag over een heel ander gebied gaat, heb ik hem verwijderd uit het topic over crashes in Overloon in omgeving. De topictitel kan ik desgewenst aanpassen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Jelle H.
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Onlangs was er een expositie in ons gemeentehuis over Tubbergen (ov) in de Wo2. Ik was zeer verbaasd over de hoeveelheid vliegtuigen die alleen al in de gemeente Tubbergen zijn neergestort.

Ik zal eens kijken of ik wat informatie op internet kan vinden.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

bedankt yppy.
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

Weet niemand hier site's ofzo voor?
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

OVERIJSSEL
1) 10 mei: Ju-52 brandend neergehaald door Wacht nr 7 te Overdinkel. Met zware klap neergekomen in BUURTSCHAP DRIELAND, juist over de grens; 2 bemanningsleden gesn.
-Cornelissen, p.199
2) 10 mei: Nabij oostelijke IJsseloever in de KOPPELERWAARD –tussen Kampen en Zwolle- om ca 2000 uur gelande Ju-88A door Kazemat 25 in brand geschoten. Toestel kwam neer iets oost Wilsum (Gemeente IJsselmuide). Drie man verwijderden zich van de machine, die volledig verbrandde. Na de capitulatie door de Duitsers opgeruimd. Aliminiumdruppels nog lange tijd aanwezig. EOD heeft onderzoek ingesteld.
-IJss p.95 en onderzoek G.E.de Ruiter te IJsselmuide

3) 11 mei: Me-Bf 109E neergekomen OP DIJK TWENTEKANAAL BIJ ENSCHEDE (‘neusstandje’)
-Rijnhout p.45 (2 foto’s)
komt van: http://home.deds.nl/~bhummel/gif/duitse ... OVERIJSSEL

Misschien zit hier Overijssel bij: http://members.lycos.nl/veldeling/crash.htm

Je kunt ook contact opnemen met het historisch centrum Overijssel: http://www.historischcentrumoverijssel.nl/
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

Hartelijk dan YPPY. Daar heb ik wat aan.
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

In holten is een jachtvliegtuig neergestort.

geen idee waneer maar ergens op de holterberg.

kom je zelf ook uit overijsel dan ?
dvdhoven
Lid

Bericht door dvdhoven »

In de Achterhoek zit een crashmuseum: http://members.lycos.nl/avog/
Mogelijk dat ze je verder kunnen helpen. Overigens is volgens mij in Twente ook een groep actief aan het zoeken naar neergestorte vliegtuigen in WO2.
En misschien het museum in Deelen: http://www.museumvlbdeelen.nl/index-1.html
En misschien in Soesterberg:
http://www.militaireluchtvaartmuseum.nl/
Dick van den Hoven
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

bertjan schreef:In holten is een jachtvliegtuig neergestort.

kom je zelf ook uit overijsel dan ?
Ja kom uit overijsel.
tomNL
Lid

.

Bericht door tomNL »

Vind bij vliegveld Twente in enschede nog wel is delen van vliegtuigen, metertjes en dergelijke.
Verzamelaar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

YPPY schreef:
OVERIJSSEL
1) 10 mei: Ju-52 brandend neergehaald door Wacht nr 7 te Overdinkel. Met zware klap neergekomen in BUURTSCHAP DRIELAND, juist over de grens; 2 bemanningsleden gesn.
-Cornelissen, p.199
2) 10 mei: Nabij oostelijke IJsseloever in de KOPPELERWAARD –tussen Kampen en Zwolle- om ca 2000 uur gelande Ju-88A door Kazemat 25 in brand geschoten. Toestel kwam neer iets oost Wilsum (Gemeente IJsselmuide). Drie man verwijderden zich van de machine, die volledig verbrandde. Na de capitulatie door de Duitsers opgeruimd. Aliminiumdruppels nog lange tijd aanwezig. EOD heeft onderzoek ingesteld.
-IJss p.95 en onderzoek G.E.de Ruiter te IJsselmuide

3) 11 mei: Me-Bf 109E neergekomen OP DIJK TWENTEKANAAL BIJ ENSCHEDE (‘neusstandje’)
-Rijnhout p.45 (2 foto’s)
bertjan schreef:In holten is een jachtvliegtuig neergestort.

Nog een paar aanvullingen (lijst is niet compleet):

10 mei 1940, Junkers Ju-88 A noodlanding gemaakt tussen Kampen en Zwolle, ? doden, ? overlevenden
11 mei 1940, Messerschmitt Me Bf-109 E neergestort bij Enschede, ? doden, ? overlevenden
20 juni 1942, Vickers Wellington Mk II neergestort bij Schoonheeten, 4 doden, 1 overlevende
26 juni 1942, Handley Page Halifax Mk II neergestort bij Luttenberg, 2 doden, 5 overlevenden
30 maart 1943, Avro Lancaster neergestort bij Heeten, 3 doden, 4 overlevenden
23 mei 1943, Handley Page Halifax Mk V neergestort bij Broekland, 2 doden, 5 overlevenden
28 mei 1943, Handley Page Halifax Mk II neergestort bij Nieuw Heeten, 7 doden, 0 overlevenden
12 juni 1943, Avro Lancaster Mk III neergestort bij Heeten, 4 doden, 3 overlevenden
13 juni 1943, Avro Lancaster Mk III neergestort bij Mariënheem, 7 doden, 0 overlevenden
29 september 1943, Avro Lancaster Mk III neergestort bij Raalte, 0 doden, 7 overlevenden
10 oktober 1943, Boeing B-17 G neergestort bij Holten, ? doden, ? overlevenden
11 januari 1944, Boeing B-17 Flying Fortress botst met Boeing B-17 Flying Fortress, neergestort bij Nieuw Heeten, 20 doden, 0 overlevenden.
30 januari 1944, Messerschmitt Me Bf-109 neergestort bij Luttenberg, 1 dode, 0 overlevenden
9 maart 1945, Hawker Typhoon neergestort bij Raalte, 1 dode, 0 overlevenden
11 april 1945, Hawker Typhoon noodlanding gemaakt bij Raalte, 0 doden, 1 overlevende

Voor meer informatie moet je me maar even een PM sturen of een verzoekje in dit topic plaatsen, ik heb nog meer info over de ongelukken.
Erich
Lid

Bericht door Erich »

Hallo Robby,

De complete informatie over neergestorte vliegtuigen vind je in het boek van Coen Cornelissen: Van grasmat tot fliegerhorst.

Hierin wordt de ontwikkeling van vliegveld Twente beschreven alsmede alle (bekende) crashes op Oost-Nederlands grondgebied.

Boek is wellicht nog in de handel verkrijgbaar.
Plaats reactie