Maar laatst begon ik te vertellen (op een school) over de gebeurtenissen over de oorlog tijdens bevrijdingsdag vorig jaar zat alle kinderen (12 tot 16 jaar) en zelfs leeftijdgenoten met grote ogen te kijken.
"Waar had deze jongen het over?" en "Is bevrijdingsdag geen normale vakantiedag?" kreeg ik te horen vanuit het publiek.
Later vroeg ik aan de groep of ze wel eens wisten over bevrijdingdag.
-Ja zei een jongen van 15 we schopten de Duitsers uit ons land!
Dit was wel het enigste wat de groep aan mij kon vertellen over bevrijdingsdag maar ach het was genoeg.
verder vroeg ik waar het zich afspeelde.
-In het westen van Europa volgens vele kinderen en volgens een paar kinderen was het gestopt in Normandië.
De beroemde veldslagen van Stalingrad en Kursk kenden ze niet en de japaners alleen van Pearl Harbour.
Na mijn verslag moest ik concluderen dat de jeugd weinig tot nix wist van wat er gebeurde tijdens de Tweede wereld oorlog.
Ja een paar wisten wel wat iets maar dat verwachte ik toch wat meer van een 12-16 jarigen. Teminste de Jodenvervolging of Anne Frank.
Het lijkt erop dat de jeugd aan het vergeten is wat er gebeurde in 1939-1945 en als dat gebeurd is de kans groot dat de wereld nog een wereldoorlog gaat meemaakt.
Ben ik nou alleen die dat merkt of zijn er nog meer die dat merken

-De derde Wereldoorlog zal komen, maar de vierde zal uitgevochten worden door knuppels en knotsen.
-Albert Einstein.