Weet de jeugd van tegenwoordig iets van WO2?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

helaas, zijn ze dat wel!
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Breek mij de bek niet open over kennis van de Nederlanders...

Ik ken dan nog wel wat voorbeelden. Misschien later..

Het komt volgens mij allemaal neer op interesse ergens in hebben. Als je dat niet hebt kom je nergens. De desinteresse en onverschilligheid gaat ons land nogwel eens opbreken.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Tja, die televisieprogramma's, ze pikken er altijd wel de domsten uit.

Maar ik kan iedereen geruststellen: met de kennis in de lage landen zit het vrij snor, als je vergelijkt met Amerika bijvoorbeeld. De kinderen kunnen daar al de staten van hun land opsommen en de 'heldendaden van hun roemrijke voorvaderen' vertellen, maar daar houdt het mee op. Zo kwéék je natuurlijk patriotten.
In Amerika zullen ze bijvoorbeeld wel lesgeven over de heldendaden van Patton die de dappere 101ste luchtlandingsdivisie in Bastogne onzet, maar van operatie Nordwind waar de Amerikanen een zwaar pak rammel hebben gekregen wordt in alle talen gezwegen.
SuperDell

Bericht door SuperDell »

Jaja dat is zo natuurlijk.
Jij praat toch ook niet graag over de onderdrukking die Nederland te maken heeft onder de duitsers.
En Duitsers praten niet graag over Normandië.
En Noorwegen praat helemaal niet graag over de 2e wereldoorlog vanwege hun laffe premier tijdens de oorlog.
Maar de mensen moeten toch weten wat er gebeurde en wie er aan meedeed in die tijd.
tomNL
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2003, 23:02

nn

Bericht door tomNL »

Je kunt het ook zien aan het tijdperk VOC, waar nederland zich op grote schaal schuldig maakte aan slavenhandel en onderdrukking op haar kolonien. Daar weet ook bijna niemand wat vanaf, en er word je maar weinig over verteld!
Verzamelaar
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Er was laatst in Nederland een programma waar ze een groep studenten en andere categorie mensen uit Duistland, België en Nederland hadden.

Die stelde ze (soms hele simpele) vragen. De eind uitslag was dat Duitsland verloor. Dan duurde het een hele poos qua punten en toen kwam België en gelijk daarna kwam de winnaar Nederland. (scheelde niet veel.)

Duitsland schijnt net zo belabberde kennis te hebben als Mexico waar geen tot weinig geld voor scholing is.

België scoorde wel zoals altijd beter in de taal en Nederland beter in de exacte vakken.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Willem ter Haar schreef:Er was laatst in Nederland een programma waar ze een groep studenten en andere categorie mensen uit Duistland, België en Nederland hadden.

Die stelde ze (soms hele simpele) vragen. De eind uitslag was dat Duitsland verloor. Dan duurde het een hele poos qua punten en toen kwam België en gelijk daarna kwam de winnaar Nederland. (scheelde niet veel.)

Duitsland schijnt net zo belabberde kennis te hebben als Mexico waar geen tot weinig geld voor scholing is.

België scoorde wel zoals altijd beter in de taal en Nederland beter in de exacte vakken.
het lijkt me wel eens leuk om nog wat geschiedenis proefwerken te maken, aangezien ik geen geschiedenis krijg op mijn grafische opleiding. zijn er misschien nog leraren die wat proefwerkjes over hebben? :)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Re: nn

Bericht door Sjoerd »

tomNL schreef:Je kunt het ook zien aan het tijdperk VOC, waar nederland zich op grote schaal schuldig maakte aan slavenhandel en onderdrukking op haar kolonien. Daar weet ook bijna niemand wat vanaf, en er word je maar weinig over verteld!
En dat is een hele grote schande, want het is juist een van de meest interessante perioden uit onze geschiedenis. (Bij mij op de Havo was het in 2002 overigens examen onderwerp)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Re: nn

Bericht door Roel R. »

Sjoerd schreef:
tomNL schreef:Je kunt het ook zien aan het tijdperk VOC, waar nederland zich op grote schaal schuldig maakte aan slavenhandel en onderdrukking op haar kolonien. Daar weet ook bijna niemand wat vanaf, en er word je maar weinig over verteld!
En dat is een hele grote schande, want het is juist een van de meest interessante perioden uit onze geschiedenis. (Bij mij op de Havo was het in 2002 overigens examen onderwerp)
ik dacht dat lord_vetinari hier veel over weet, hij had iets met maritieme geschiedenis gedaan?
Desiree
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:45
Locatie: ergens
Contacteer:

Jeugd en WW2

Bericht door Desiree »

ik ben een meisje van 16 jaar en ik vind dat de meeste mensen tegenwoordig er iets meer van af weten dan voor SPR en BoB.
maar de mensen vinden het te lang geleden.

c u
Desiree
2 make 1.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik weet nog zo niet of die films zo'n grote invloed hebben gehad op de algemene kennis over WOII. The Longest Day en A bridge Too Far waren in de tijd ook kaskrakers, maar wilt dat zeggen dat die generaties allemaal meer kennis hebben verworven over wo2? Ik denk van niet.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Roel R. schreef:het lijkt me wel eens leuk om nog wat geschiedenis proefwerken te maken, aangezien ik geen geschiedenis krijg op mijn grafische opleiding. zijn er misschien nog leraren die wat proefwerkjes over hebben? :)
Het lijkt me niet echt verstandig om hier proefwerken te plaatsen :? Vooral niet als ik ze nog moet afnemen... Maar je kan wel wat voorbeeldvragen krijgen als je wil
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

paulstolk schreef:
Roel R. schreef:het lijkt me wel eens leuk om nog wat geschiedenis proefwerken te maken, aangezien ik geen geschiedenis krijg op mijn grafische opleiding. zijn er misschien nog leraren die wat proefwerkjes over hebben? :)
Het lijkt me niet echt verstandig om hier proefwerken te plaatsen :? Vooral niet als ik ze nog moet afnemen... Maar je kan wel wat voorbeeldvragen krijgen als je wil
ik bedoelde ook oude of voorbeeld proefjes :)

zou niet goed zijn om vragen die jouwn leerlingen nog moeten krijgen hier te plaatsen :)
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Ach, het beperkt zich allang niet meer tot kennis over geschiedenis, aardrijkskunde etc.

Het motto waarmee ik soms leef is dan ook "Verbaas u niet, verwonder u slechts".
Pieta

Bericht door Pieta »

Klopt denk ik wel, toch vind ik het een beetje kort door de bocht om mensen met minder kennis dom te noemen. Intelligentie heeft niets met kennis te maken, als het jou nooit verteld is of je hebt er verder nooit iets mee hoeven doen, dan weet je het niet. Natuurlijk heb je mensen met interesse die er dan zelf achter aan gaan maar het heeft niets met intelligentie op zich te maken.

Ik denk dat het voor een groot deel ligt aan hoe er tegenwoordig onderwezen wordt.
Plaats reactie