Objectieve educatie

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Peter M
Lid

Objectieve educatie

Bericht door Peter M »

In dit topic: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=1056&start=15 postte Thomas iets interessants. Om niet te ver af te wijken van het oorspronkelijke topic, wil ik hier even verder op ingaan.

Wat ik als sinds ik in het secundair onderwijs les volg opmerk, is dat leerkrachten steeds minder hun eigen politieke meningen kunnen verbergen. Net zoals Thomas mee heeft gemaakt, maak ik ook mee dat leraars ons ten zeerste afraden op, en ik citeer, "Vuile" (!) partijen als het Vlaams Blok te stemmen. Laatst, tijdens een gewone les over het verhaal van Reinaert de Vos, begon onze leraar Nederlands gewoonweg met het vergelijken van de sluwe treken van Reinaert met de rechtse partijen die, wederom citaat, "mikken op oppervlakkige mensen".
Kijk, het is nu niet dat ik op het Vlaams Blok zou stemmen, hoewel ik in mijn politieke mening eerder rechts dan links ben, maar dit gaat er voor mij over. Vorig schooljaar kregen wij les van een uitgesproken communistische lerares, die ook haar politieke ideën niet kon wegstoppen.
Tijdens een discussie uitte ik toen gewoonweg mijn mening, eerder rechts dus. Gedurende het hele schooljaar heb ik problemen gehad met die leerkracht. Of mijn resultaten eronder geleden hebben weet ik niet, maar als er iets in de klas gebeurde, had ik het altijd gedaan.

Nu weet ik wel beter, en bij de huidige leerkracht, die vergelijkingen maakt tssn politieke partijen en de vos Reinaert hou ik mijn mond maar als het over politieke meningen gaat. Dat doe ik nu trouwens bij elke leerkracht, ik zit nu eenmaal in een school waar posters van de PvDa (voor de nederlanders: de pvda bij ons zijn links-extremisten) gewoonweg opgehangen mogen worden maar waar rechtse standpunten niet worden getolereerd.
Het is zover gekomen dat ik mij gedwongen voel volgend schooljaar een andere school te zoeken, waar objectiviteit wél mogelijk is.

Zoals Thomas reeds zei: het onderwijssysteem in België is pure politiek geworden, of zit ik in een van de zeldzame scholen waar ze niet objectief kunnen zijn?
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ik kan me zo'n situatie in Nederland niet voorstellen. Ik heb nooit negatieve ervaringen gehad met politieke standpunten van docenten. Toevallig geef ik naast geschiedenis ook nog les in Maatschappijleer. Een prominent onderwerp is natuurlijk de politiek. Tijdens deze lessen wordt ook aan mij gevraagd wat ik van bepaalde dingen vind en dan geef ik gewoon eerlijk antwoord. Om een beetje discussie los te krijgen gooi ik vaak een extreem standpunt in de groep en vraag hen daarop te reageren. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ik een leerling zou benadelen omdat hij/zij toevallig een andere mening heeft. Het is niet professioneel en je krijgt er alleen maar gedonder mee. Ik ken veel mensen die op andere scholen door heel Nederland lesgeven. Dit probleem is echter nog nooit aangekaart.
Thomas
Lid

Re: Objectieve educatie

Bericht door Thomas »

antwerpx schreef:Net zoals Thomas mee heeft gemaakt, maak ik ook mee dat leraars ons ten zeerste afraden op, en ik citeer, "Vuile" (!) partijen als het Vlaams Blok te stemmen. Laatst, tijdens een gewone les over het verhaal van Reinaert de Vos, begon onze leraar Nederlands gewoonweg met het vergelijken van de sluwe treken van Reinaert met de rechtse partijen die, wederom citaat, "mikken op oppervlakkige mensen".

Ja, zo heb ik het ook meegemaakt. Toen iemand protesteerde tegen de openlijke politieke verklaringen van de lerares vloog hij buiten. Toevallig kwam de studiemeester langs, die hem een woensdagnamiddag gaf.
Kijk, het is nu niet dat ik op het Vlaams Blok zou stemmen, hoewel ik in mijn politieke mening eerder rechts dan links ben, maar dit gaat er voor mij over.
Inderdaad. Ik voel me niet aangesproken als iemand het Blok aanvalt, maar wanneer dit in een les gebeurt stel ik me er wel vragen bij. Leraars weten dat ze ermee weg kunnen komen omdat de hele school meedraait in die kliek en er is dus niemand die aanstoot zou nemen aan politieke uitlatingen in een les.
Vorig schooljaar kregen wij les van een uitgesproken communistische lerares, die ook haar politieke ideën niet kon wegstoppen. Tijdens een discussie uitte ik toen gewoonweg mijn mening, eerder rechts dus. Gedurende het hele schooljaar heb ik problemen gehad met die leerkracht. Of mijn resultaten eronder geleden hebben weet ik niet, maar als er iets in de klas gebeurde, had ik het altijd gedaan.
Tja, dat kon evengoed ik zijn. Bij mij was het de lerares godsdienst die duidelijk in de linkse hoek te situeren was. Volgens haar was de flauwe Amerikaanse film "The Wave" een weergave van wat er gebeurde met "de nazis" in Duitsland. Nadat we de film keken moesten we er een taak over maken. Daarin heb ik eens goed m'n gedacht gezegd over de kwaliteit van haar onderwijstechieken. Toen ze me de taak terug gaf keek ze me nijdig aan en zei ze bitsig: "zijde gij voor de nazis?". Had wel een 9/10, ze bleef eerlijk. Maar liegen dat ze kan, jongens toch. Zo is ze gaan zeggen dat ik niets anders deed dan hakenkruisen tekenen op m'n notas gedurende de les. Maar in het 6e (ook lerares godsdienst) was het hek van de dam. Dat was een extreem-linkse seut (haar eerste jaar dat ze les gaf) die lic. theologie was - haar cursus was één aanval tegen het Vlaams Blok tot vermelding van Karel Dillen et al. Zelfs de inmiddels overleden Bert Van Boghout werd erbij gesleurd en fout geciteerd. Natuurlijk heb ik met dat mens afgerekend bij m'n eerste taak. Meteen een foto mee afgedrukt van moslims in de Waffen-SS (met hun Fez), daar stond ze dan, met haar mond vol "racistische moordenaars". Op die taak had ik 3/15. Nodeloos om te zeggen dat het resultaat een wraakcijfer was. Kwestie van aan te tonen met welk niveau ik te maken had; ze stopte eens 10 minuten vroeger en zat een "Libelle" (een waanzinnig dom vrouwenblad) te lezen vooraan in de klas. Is dit nog serieus?
Nu weet ik wel beter, en bij de huidige leerkracht, die vergelijkingen maakt tssn politieke partijen en de vos Reinaert hou ik mijn mond maar als het over politieke meningen gaat. Dat doe ik nu trouwens bij elke leerkracht, ik zit nu eenmaal in een school waar posters van de PvDa (voor de nederlanders: de pvda bij ons zijn links-extremisten) gewoonweg opgehangen mogen worden maar waar rechtse standpunten niet worden getolereerd.
Wacht maar tot de universiteit. Geen denken aan dat je daar objectiviteit tegen komt. Het zijn nesten van extreem-linkse agitators. Het NSV (Nationalistische Studenten-Vereniging) ging er eens posters plakken, meteen erna werden ze van de muur gescheurd door militanten. Hun posters hingen ze natuurlijk waar het niet mocht; aan normale muren en betonnen palen. Wat ik nooit zal vergeten is hoe ik zag dat allochtone arbeiders van de uni ze er af moesten schrapen, vaak met hun blote handen. De linkse studenten hadden zelfs de moeite niet gedaan om hun posters te verwijderen, zélfs na ze te hebben gehangen waar het niet mocht. De vreemdelingen mochten hun rommel opkuisen.
Het is zover gekomen dat ik mij gedwongen voel volgend schooljaar een andere school te zoeken, waar objectiviteit wél mogelijk is.
Ik ben niet van school veranderd, maar ik heb het stigma wel meegedragen. Kon me nooit van de indruk ontdoen dat ik als "nazi" werd beschouwd. Maar zoals Nietzsche zei: was mij niet dood, maakt mij sterker. Nadien kom je tot de conclusie dat het niet waard is je eigenheid, je streven naar waarheid op te geven in ruil voor politieke correctheid gedeeld door de massa. Beter een kleine held te zijn en leraars om de oren slagen met verbeteringen van hun eigen cursussen. Of bij banale taken ("wie waardeer je het meest?") een ronkende Duitse Held te vermelden. Iedereen koos bij die taak zijn opa, tante of wat dan ook. Ik koos Hermann von Salza, aanvoerder van de Teutoonse Orde. De reacties waren niet min, maar tot op de dag van vandaag moet ik er nog om glimlachen. Ik moet wel toegeven dat de leraar godsdienst (5e) eerlijk kon toegeven wanneer hij verloren had in een discussie. Bij een taak over de doodstraf in Amerika kreeg ik 19/20 en een "knap, ik leer bij!" als commentaar.

Maar het verplicht kijken naar Schindler's list, het verplichte bezoek aan Breendonk, het verplichte bezoek aan Dossin ... dat zit me nog steeds hoog.
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ben ik even blij dat ik geen onderwijs heb genoten in België. Het klinkt allemaal als een enorm links complot en daarmee wil de opmerkingen absoluut niet baggataliseren. Op mijn oude middelbare school zat een docent aardrijkskunde die een sticker van de VVD (voor de belgen, de vvd is de liberale partij Volkspartij voor Vrijheid en Democratie) op zijn agenda had zitten. Hij was toevallig gemeenteraadslid van die partij. Er kwamen soms opmerkingen van leerlingen als "he bah, meneer, de vvd, dat zijn toch die rijkelui?" maar voor de rest niks. Een andere docent was gemeenteraadslid van D'66 (Democraten 66, middenpartij, voor betrokkenheid van de burger bij de politiek, is voor een gekozen minster-president en dat soort standpunten) en droeg dat ook openlijk uit. Geen enkel probleem of politieke rel.

De docenten die jullie hebben beschreven zijn absoluut geen professionele docenten. Ook docenten hebben recht op een eigen mening en mogen die van mij ook uitdragen. Leerlingen doen dat namelijk ook. Een professionele docent stelt zich echter neutraal op en velt geen oordeel over de mening van de leerling.

Precies in de periode dat in Nederland Pim Fortuyn werd vermoord moest ik aan 4 havo (15/16 jarige leerlingen) maatschappijleer geven over politiek. Ik heb daar eerlijk verteld dat ik geen voorstander was van de standpunten van Fortuyn en heb de kinderen begeleidt in het maken van hun eigen keuze. Hoewel de standpunten van de kinderen vaak zeer ongenuanceerd waren, zoals wel vaker op die leeftijd, hebben de kinderen zeker meegekregen dat iedereen recht heeft op een eigen mening.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 20 keer
Ontvangen: 36 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Mijn leerkracht maatschappijleer op de middelbare had in z'n lokaal de sticker:

"Iedereen heeft recht op mijn mening"

Erg grappig. Als ik zo'n sticker ergens kan krijgen koop ik er zelf eentje denk ik :D
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Inderdaad erg grappig die sticker, maar helaas zijn er mensen die écht zo denken. Die communistische lerares waarover ik vertelde had eigenaardig genoeg in het begin van het schooljaar nog gezegd dat iedereen zijn eigen mening gerust mocht uiten, zij had er zogezegd echt geen problemen mee. Tot je natuurlijk je mening begon te verkondigen waar ze niet mee akkoord ging.

Paulstok, zoals je zei was dat geen professionele leerkracht, ze is trouwens aan het begin van dit schooljaar ontslagen omdat ze een relatie had met een leerling...
Willem ter Haar
Lid
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Thomas slingerde wat cijfers naar mijn oren zoals 9/10, 3/15 en 19/20.

Ik zou niet weten wat ik mijn daarbij moet voorstellen. In Nederland hebben we een puntentelling van 1 tot en met 10 waarbij 10 het hoogst en 1 het laagst. 5,5 is net voldoende.
Hoe zit dat daar in België? Want nu vat ik het verhaal niet helemaal.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

In België is het gewoon: ze stellen x aantal vragen ( stel: één waar je 1 punt op kan behalen, een ander waar je 5 punten op kan behalen en één waar je 8 punten op kan halen) krijg je een puntenscore op 14. Zijn er meer vragen die op meer punten staan krijg je een puntenscore, logischerwijs, op een groter getal. Heb je geen van de vragen juist beantwoord krijg je een 0, heb je ze allemaal juist beantwoord krijg je alles op alles.
Bij het rapport worden alle punten van de toetsen van een vak opgeteld en meestal op 100 berekend om zo een procentueel resultaat uit te komen.

Uiteraard zullen er hier wel scholen zijn die het anders doen, maar bovenstaande is het meest gangbare
Willem ter Haar
Lid
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

dus 3/15 is dus 3 punten van de 15. Dus bij ons een cijfer 2. Wij werken net zo maar dan vertalen we dat naar de 1 tot 10 schaal. Dus in dit geval delen door 1.5 dus 3 delen door 1.5 is dus een 2.

In Duitsland werken ze met 1 to en met 5 waarvan 1 het hoogst en 5 het laagst. VS werkt weer met A, B en C. Frankrijk met 1 tot en met 20. Soms snap ik er geen zak meer van.

Maar on topic weer. Qua politiek in de klas hebben we geen tot weinig last van in de lessen.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gesloten