Ja, maar beste Arjen, vrij... en dan? Structuurloos verder leven? Take my word, dan zijn we binnen 2 weken verzeild in complete chaos, krijg je de vorming van allerlei groeperingen, staan er toch weer zogenaamde leiders op... en zijn we weer terug bij af.Arjen schreef:Misschien wel Koch; maar ik neem altijd een voorbeeld aan Attilla de Hun; hij heeft geleefd bij de regel: Ik buig mijn hoofd voor niemand!
Je hebt ook wel een beetje gelijk hoor trouwens; want ook ik geef nu onze regering macht door mee te lopen in het netwerk van de dingen en door belasting te betalen enzo. Maar ik ben van mening dat als alle nederlanders samen in opstand komen tegen een willekeurige bezetter we na verloop van tijd weer vrij zullen zijn.
Hoe moeilijk het misschien ook is te slikken, wij mensen zijn kuddedieren en zijn compleet structuurloos, we voelen jalouzie, onderscheidingsdrang, zijn corrupt, over-emotioneel en bovenal verschrikkelijk egoïstisch. Dat is onze aard, zo zitten we in elkaar, zo zijn we geëvolueerd.
En daarom hebben we regels nodig, kunnen we niét samenleven zonder structuur, zonder leiders, zonder justitie, zonder politiek.
Wij mensen zijn gezegend met een herseninhoud om trots op te zijn, we zijn in staat dingen te bereiken die zelfs Star Wars doen lijken op prehistorie. Maar tegelijkertijd zijn we vervloekt met onze emoties, het in staat zijn tot gevoelens te beleven die de rest van het dierenrijk (ja, wij zijn ook dieren) bespaard is gebleven. Op dit punt in de wereldgeschiedenis zijn we echter té dom, té irrationeel om ook maar de helft van onze werkelijke hersencapaciteiten te benutten. Eerst moeten we er achter komen wat ons nu precies in de weg staat en pas dan zullen we langzaam aan kunnen beginnen met het ontdekken van onze grenzen. Maar ik vrees dat we voor die tijd al láng zijn uitgestorven.
Ik bewonder je vrijheidsdrang, je droom van het menselijk paradijs. Maar wees realistisch en kijk eerst naar de aard van de mens vóór je voor jezelf beslist wat je denkt/voelt. Want wij mensen zijn slecht, en het enige middel dat een beetje in bedwang te houden, is regels...