Discussies op het forum

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Discussies op het forum

Bericht door Zhukov »

Naar aanleiding van onderstaande quote;
Jelle H. schreef:Dit is discussieren om te discussieren. Kenmerkend voor dit forum. Veel gepraat maar eigenlijk gaat het helemaal nergens over.
De laatste tijd is gebleken dat een aantal forumleden in toenemende mate kritiek heeft op bijdragen van andere leden en dat met name de discussie-stijl van de anderen wordt aangepakt. Nu las ik in het topic over de opgehangen hond de bovenstaande zin van Jelle. Hieruit blijkt dat er volgens sommigen teveel wordt geneuzelt hier op het forum. Een opmerking hierover resulteerd veelal in een welles-nietes-discussie over de bijdragen van anderen, daar heb ik nu geen zin in.

Feit is dat ik (en misschien wel anderen met mij) zo zoetjes aan spuugzat begin te worden van de verwijten. Je kunt de laatste tijd geen topic meer openen of al snel vervalt men in persoonlijke verwijten over eerdere bijdragen in andere topics. Volgens mij is dat nu juist oeverloos geneuzel, maar het kan natuurlijk aan mij liggen.

De bedoeling van dit topic is nu eens niet om nog meer kritiek op andere gebruikers te geven. Niet nog eens alle oude koeien uit de sloot en anderen zwart maken.
Wel zou ik graag zien dat eenieder die zich aangesproken voelt hier weergeeft wat er volgens hem (haar) verbeterd kan worden aan de discussies (-stijl) hier op het forum, nogmaals zonder namen te noemen of in beledigingen/verwijten te vervallen!!

Daarom aan iedereen de vragen; wordt er hier op het forum teveel gezeurd? Teveel geneuzelt? Te persoonlijk gereageerd? Te weinig specifiek gereageerd? Of zijn de discussie van een redelijk niveau, met goed onderbouwde argumenten en respect voor de ander?

Ik hoop dat uiteindelijk iedereen het overloze bekritiseren van elkaar achterwege laat en dat we ons weer gaan richten op de oorlog. Laat ik voorop stellen dat mijn doel hier op het forum niet is om anderen af te branden. Ik kom hier om dingen op te steken over de oorlog, om dingen van anderen te leren en om af en toe zelf wat aan een discussie toe te voegen, in de hoop dat iemand anders daar weer wat van opsteekt.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Goed dat je dit onderwerp start, Zhukov.

Ik heb overigens de indruk dat de discussies waar jij met name op doelt, ontstaan en ontstporen als er ongenuanceerd, ononderbouwd, bevooroordeeld of regelrecht discriminerend wordt gereageerd.

Volgens mij ben jij zelf altijd vrij goed onderlegd over de ondewerpen waar je je mee bemoeit.

Het is overigens zo dat speciaal het discussie- en babbelbox-forum is bedoelt voor onderwerpen die niet rechtstreeks met de tweede wereldoorlog te maken hebben.

Mijn conclusie is dat een discussieforum dus bedoeld is om te discussieren. Laat dat dan maar gebeuren. Het zou wel een echte vooruitgang zijn als de deelnemers met meer respect met de mening van anderen zouden omgaan, Ikzelf soms incluis...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Dat er zoveel geleuterd en gezaagd wordt is volgens mij gewoon te wijten aan het feit dat er daarvoor ruimte is....

Dit is een WO2 forum.... Nochtans wordt er meer gepost in de babbelbox en actueel, enz.... dan dat er topics zijn die louter WO2 gerelateerd zijn....

Het aantal mogelijke onderwerpen beperken tot wat de essentie van het forum zou moeten zijn (WO2) kan het geleuter en gechat gevoelig doen dalen....

Wees nu eens eerlijk..... wat doet een topic van meerdere pagina's over een opgehangen hond op een WO2 forum...?

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Helemaal mee eens met Jelle en Johan!

Het ww2-eto forum heeft dit niet, en daar richten we ons volledig op het WO2 gedeelte, is ook eigenlijk de bedoeling van een WO2 FORUM.

Kortom: veel te veel gezeik, over koetjes en kalfjes. Mensen komen hier voor WO2 en niet voor opgehangen hondjes.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik ben het ook met de rest eens!

Dit is idd een wo2 forum, dus we moeten ons gewoon bezig houden met oorlogse onderwerpen, en niet allemaal zon bullshit er rond om heen!!!

Als ik info over hedendaagse onderwerpen wil, kan ik overal terecht op internet.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dan zal ik maar weer eens de vreemde eend in de bijt zijn.
Ik ben namelijk van mening dat "de bullshit er rond om heen" erg belangrijk is.

Voor mij is de tweede wereld oorlog om een aantal redenen interessant; tegenwoordig vooral omdat het (en vooral ook de koude oorlog erna) een ideologische oorlog is geweest: kapitalisme, nazisme, communisme, imperialisme, centralisatie, enz enz steken de kop op. De discussies laaien vaak hoog op omdat iedereen zijn of haar eigen insteek heeft op de gebeurtenissen; dit meestal naar gelang de eigen (politiek) voorkeur dan wel de eigen ervaringen in het leven. Pas na het zuiveren van deze elementen in een discussie kunnen we tot de waarheid komen.

Niets is zo belangrijk als dat. Hoe onorthodox die waarheden soms wel kunnen zijn. Het kan uiteraard wel eens pijn doen als je mening aan gruzelementen geschreven wordt. Mij is wel opgevallen dat als je je emoties hieromtrend uit iedereen eigenlijk alleen maar tof reageert.
Dank jullie wel voor alle vriendelijkheid en helpende handen trouwens.
Ik weet dat ik lang niet altijd de vrede in mijn leven en gevoel heb gehad die ik nu wederom gevonden lijk te hebben en ben altijd dankbaar geweest voor de prachtige discussies en helpende gedachten.
:)

Overigens is het uiteraard zaak om ontopic te blijven. Het is wat dat betreft misschien een goed idee om alle persoonlijke dingen via een pb te regelen. Sowieso is het denk ik een goed idee om op dit forum altijd vriendelijk tegen elkaar te zijn; we hebben allemaal toch zeker al genoeg pijn en ellende in ons leven zonder woordenwisselingen met mede wo2-liefhebbers?

Mij steunen de woorden van een romeinse keizer altijd zeer:
Marcus Aurelius schreef: Als jij het zelf voor het zeggen hebt, waarom maak je dan verwijten? Als iemand anders het voor het zeggen heeft, waartegen zijn je verwijten dan gericht? Het lot? De goden? Het is beide belachelijk. Je moet niemand verwijten maken.
Als je kunt, moet je de schuldige terechtwijzen en als dat niet mogelijk is, op zijn minst het kwaad herstellen. Als zélfs dat niet kan, wat voor nut hebben beschuldigingen dan? Je moet immers niets doen wat geen nut heeft.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

101st Michiel schreef:
Het ww2-eto forum heeft dit niet, en daar richten we ons volledig op het WO2 gedeelte, is ook eigenlijk de bedoeling van een WO2 FORUM.
*Snif* ik ruik reclame 8)


Maar als we allemaal nou gewoon niet elkaar afzeiken.
Want iedereen moet zen gelijk hebben.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

101st Michiel schreef:Helemaal mee eens met Jelle en Johan!

Het ww2-eto forum heeft dit niet, en daar richten we ons volledig op het WO2 gedeelte, is ook eigenlijk de bedoeling van een WO2 FORUM.

Kortom: veel te veel gezeik, over koetjes en kalfjes. Mensen komen hier voor WO2 en niet voor opgehangen hondjes.
Haha om deze reactie lig is dus helemaal in een deuk hé! Hoe hypocriet kan je zijn! Hoe vaak je jou ook wel niet tegenkomt in topics zoals deze:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=101 ... sc&start=0
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10508
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10696

Elke keer met je ww2-eto forum, blijf dan lekker daar hangen i.p.v hier alles af te komen zeiken, terwijl je er zelf even hard aan meedoet d.m.v het slowchatten.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Skylighter schreef:
101st Michiel schreef:Helemaal mee eens met Jelle en Johan!

Het ww2-eto forum heeft dit niet, en daar richten we ons volledig op het WO2 gedeelte, is ook eigenlijk de bedoeling van een WO2 FORUM.

Kortom: veel te veel gezeik, over koetjes en kalfjes. Mensen komen hier voor WO2 en niet voor opgehangen hondjes.
Haha om deze reactie lig is dus helemaal in een deuk hé! Hoe hypocriet kan je zijn! Hoe vaak je jou ook wel niet tegenkomt in topics zoals deze:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=101 ... sc&start=0
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10508
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10696

Elke keer met je ww2-eto forum, blijf dan lekker daar hangen i.p.v hier alles af te komen zeiken, terwijl je er zelf even hard aan meedoet d.m.v het slowchatten.
Dit is dus precies het type reactie waar Zhukov niet op zit te wachten in zijn topic.

We gaan hier dus ook niet verder over doorzeuren.

Blijf bij het onderwerp en geef gehoor aan de oproep van Zhukov in zijn openings statement:
Zhukov schreef:De bedoeling van dit topic is nu eens niet om nog meer kritiek op andere gebruikers te geven. Niet nog eens alle oude koeien uit de sloot en anderen zwart maken.
Wel zou ik graag zien dat eenieder die zich aangesproken voelt hier weergeeft wat er volgens hem (haar) verbeterd kan worden aan de discussies (-stijl) hier op het forum, nogmaals zonder namen te noemen of in beledigingen/verwijten te vervallen!!
De eerst volgende die zich hier niet aan wilt houden wordt voorgedragen voor een tijdelijke ban. Skylighter is bij deze gewaarschuwd.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Hoe lang is zo'n ban?
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Een beetje discussie over actualiteiten heb ik helemaal geen bezwaar tegen. Op dit forum is het echter totaal uit de hand gelopen en slaan sommigen compleet de plank mis.

1 van de oorzaken hiervan is dat een aantal (sterk aanwezige) leden menen dat ze hun politieke voorkeur en afschuw voor andere leden in elk topic naar voren moet laten komen. WO2 forum heeft het echter naar mijn mening ook zelf uit de hand laten lopen door bepaalde personen die alleen maar 'discussieren om te discussieren', te veel ruimte te geven.

En precies hoe Nick het zegt, als je info wilt over hedendaagse onderwerpen, kun je overal terecht op internet.

Hier laat ik het bij.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Ik ben blij dat er een mogelijkheid is om te discussieren. Het hoeft van mij niet te gaan over wo2 gerelateerde dingen, want er is simpelweg meer in het leven dan geschiedenis. Er zijn natuurlijk meer plekken op het internet waar men kan discussieren over de actualiteit, maar als je op het wo2 forum een tijd rondhangt dan ga je niet snel op zoek naar iets anders. Daar komt bij dat je na een tijdje de leden een beetje 'leert kennen', wat alleen maar bevordelijk is. Het gaat vaak over dingen die ons bezig houden, als dat niet zo is dan sterft het topic gewoon uit (no harm done).

Waar ik me wel aan erger, is dat er meerdere mensen zijn die meedoen puur om te discussieren (discussieren om te discussieren). Ik zie vaak dat er geen mening wordt gepost maar dat andere mensen worden aangevallen omdat die wel een mening hebben. Ik denk dat we met zijn allen er op moeten letten dat discussies niet te persoonlijk worden. Tot mijn verbazing zie ik hier al iemand die persoonlijke opmerkingen uit. Het duidelijk aanwezig zijn van een moderator zou goed zijn, wat wel moeilijk is want moderators zijn vrijwilligers die ook niet altijd aanwezig kunnen zijn. Toch is elke verhitte discussie gedoemd te ontsporen als er geen discussie leider is. Een forum is ook niet de beste plek om te discussieren, maar ik ben blij dat de mogelijkheid er is.

Conclusie:
* Discussies moeten blijven.
* Discussieren moet minder persoonlijk.
* Een grotere rol van een moderator die de discussie eerder 'on topic' brengt, en zich niet bemoeit met het mee-discussieren. Een soort van neutrale discussie leider dus.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

een discussie op slot doen vind ik zelf erg vervelend, omdat er dan niet meer gediscussieerd KAN worden over een onderwerp. Persoonlijk vind ik een slotje wel erg simpel. Nogmaals: een grotere rol van een neutrale discussie leider zou wenselijk zijn.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Drs. S. schreef:een discussie op slot doen vind ik zelf erg vervelend, omdat er dan niet meer gediscussieerd KAN worden over een onderwerp. Persoonlijk vind ik een slotje wel erg simpel. Nogmaals: een grotere rol van een neutrale discussie leider zou wenselijk zijn.
Ik denk dat je dan niets oplost hoor. Iedereen moet eigenlijk eens bij zichzelf te rade gaan en zijn of haar eigen gedrag eerlijk onder ogen komen. Als jij inderdaad altijd vriendelijk bent dan hoef je alleen nog maar on-topic te blijven.
Waar is een moderator dan voor nodig?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Je ziet vaak dat een discussie ontspoort en dat het allang niet meer gaat over het eigenlijke onderwerp. Daar komt bij dat niet iedereen voldoende zelfkennis heeft om het eigen gedrag goed onder ogen te komen. Om een discussie te voeren dat niet ontspoort in details is nou eenmaal een discussie leider nodig. Kijk maar naar discussie programmas op TV. Bij dit soort programma's hangt de kwaliteit van de discussie vaak af van de discussieleider.
Plaats reactie