Leuvense taalrel in de kiem gesmoord
De taalrel over de aanwezigheid van een Franstalige aan de kassa van de GB Express-winkel aan de Brusselsestraat in Leuven is voorbij. De uitbater heeft zich woensdag geëxcuseerd bij schepen van middenstand Carl Devlies (CD&V) en beloofd dat het niet meer zal gebeuren. Devlies heeft hierop besloten de protestbrieven die hij van plan was te schrijven naar diverse instanties niet te versturen.
Aanleiding voor het ongenoegen was het feit dat op nieuwjaarsdag in de winkel enkel een Franstalige kassier aanwezig was om de klanten te bedienen. Volgens de uitbater was dit het gevolg van een eenmalig personeelstekort. Hierdoor had hij voor een dag beroep gedaan op iemand om de rekken te vullen. De persoon was hierbij kortstondig ook aan de kassa ingezet. Om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen nam de zaakvoerder woensdag iemand nieuw in dienst.
bron: hln.be
De taalrel over de aanwezigheid van een Franstalige aan de kassa van de GB Express-winkel aan de Brusselsestraat in Leuven is voorbij. De uitbater heeft zich woensdag geëxcuseerd bij schepen van middenstand Carl Devlies (CD&V) en beloofd dat het niet meer zal gebeuren. Devlies heeft hierop besloten de protestbrieven die hij van plan was te schrijven naar diverse instanties niet te versturen.
Aanleiding voor het ongenoegen was het feit dat op nieuwjaarsdag in de winkel enkel een Franstalige kassier aanwezig was om de klanten te bedienen. Volgens de uitbater was dit het gevolg van een eenmalig personeelstekort. Hierdoor had hij voor een dag beroep gedaan op iemand om de rekken te vullen. De persoon was hierbij kortstondig ook aan de kassa ingezet. Om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen nam de zaakvoerder woensdag iemand nieuw in dienst.
bron: hln.be
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
- Mich
- Lid
Wahaha! Kom je op nieuwjaarsdag met een gigantische kater de winkel instrompelen om toch nog wat eten te kopen, zit daar een of andere snelpratende, arrogante Franse achter de kassa! (Heerlijk cliché). Prachtig!
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
- Kadeeke
- Lid
Ik ken de winkel in kwestie, het ging er zeker niet zo alleen op nieuwjaarsdag aan toe. Men had nu enkel pech dat er een Vlaming was die op z'n strepen stond, om het zo te verwoorden.
Wel raar dat dit thema door een Nederlander wordt aangesneden (geen verweit, integendeel).
Wel raar dat dit thema door een Nederlander wordt aangesneden (geen verweit, integendeel).
Davon geht die Welt nicht unter
-
- Lid
- Bert-Jan
- Lid
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 14 keer
Ik heb het gemerkt een jaar of 4 gelden pech met de auto in luik.
IKnaar zoon praatpaal gelopen op de knop drukken.
Komt er aan de andere kant zon grappenmaker die alleen frans spreekt.
En ik spreek geen een woord frans dus probeer het eerst in het nederlands bam de hoorn er op.
Probeer het in het engels bam de hoorn er op.
Probeer alles dus ook maar duits bam de hoorn er op.
Toen maar mijn vriendin er bij gehaalt die wel frans praat en geen enkel probleem meer he
en in elke winkel is er na 15 min ook wel iemand die engels praat
IKnaar zoon praatpaal gelopen op de knop drukken.
Komt er aan de andere kant zon grappenmaker die alleen frans spreekt.
En ik spreek geen een woord frans dus probeer het eerst in het nederlands bam de hoorn er op.
Probeer het in het engels bam de hoorn er op.
Probeer alles dus ook maar duits bam de hoorn er op.
Toen maar mijn vriendin er bij gehaalt die wel frans praat en geen enkel probleem meer he
en in elke winkel is er na 15 min ook wel iemand die engels praat
-
- Lid
- Contacteer:
- Kadeeke
- Lid
De Scandinaviërs spreken héél goed Engels bij mijn weten. De Italianen zouden er op z'n minst voor zorgen dat er iemand service kan leveren in het Frans of Engels.LEO schreef:Nou ja....Als je in Finland of in Italie autopech hebt zit je ook met een probleem, hoor
Leo
Hier in België zijn we dat al wel gewoon dat de Walen eigenlijk over 't algemeen geen 2e taal kennen, dat is bij de Fransen niet anders.
Vlamingen spreken over 't algemeen als 2e taal Frans, dan Engels en als 4 en/of 5e taal Duits/Spaans.
Er zijn daardoor zelfs al doden gevallen. Een urgentieteam moest uitrukken op Vlaamse bodem, maar de man die de telefoon opnam in de centrale sprak enkel Frans. Hij of zij die opbelde was al wat op leeftijd en sprak enkel Nederlands.
Maar in België is het niet 'politiek correct' om dat aan te halen of je wordt versleten voor Vlaams Belang-addept. Kunstmatig apenland hier met momenten.
-
- Lid
- Contacteer:
- Kadeeke
- Lid
Ja 't zijn 'krakken' die Walen, lol. Woon er ook niet zover van, en werk er elke dag mee samen. Wel 'samen', ik werk alleszins, lolLEO schreef:Volledig akkoord, Kadeeke.
Ik bedoelde geen taalprobleem maar een technisch probleem
Ken de problemen als geen ander. ik woon in het midden van het land en terwijl de grenzen worden afgeschaft zit ik met m'n kont op een TAALgrens.
Leo