veldgraf strippen of terug geven

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Zekers melden!!!! De mensen die zon graf van alles strippen en niks melden moeten ze de cel insmijten voor een flink aantal jaar.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

der zat geen id-tag bij of enig ander spul!Juist een helm,botten,geweer,wat knopen en de rest was vergaan!Heb dan maar direct alles terug gelegd.
Greifkommando!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat mensen die met graven kloten vergeten is dat je er ook doodziek van kunt worden. Het zijn immers menselijke resten die hebben liggen rotten,
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

snafu schreef:der zat geen id-tag bij of enig ander spul!Juist een helm,botten,geweer,wat knopen en de rest was vergaan!Heb dan maar direct alles terug gelegd.
Dan kan je het toch nog steeds melden. :roll:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Inderdaad, evengoed melden!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
militairmuseum
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 jan 2006, 15:54

Bericht door militairmuseum »

Ik ben sowieso, tenzijn door mensen die het professioneel aanpakken zoals bijv. de diggers, tegen het zelf zoeken met een metaal detector en opgraven van oude oorlogs bunker, graven etc.

Maar stel dat ik het zou vinden, dan zou ik ook alles eruit halen(natuurlijk niet de kop eraf rukken ofzo om het uniform uit te trekken, dat gewoon aanlaten), de spullen bij elkaar verzamelen en tentoonstellen in een museum met tekst over de soldaat etc.

En daarna de vindplaats( en botten met eventueel uniform aan) laten liggen en aangeven bij de juiste autoriteit.
Je wilt niet weten hoevaak ik heb meegemaakt dat er iets aangegeven werd, de soldaat achterhaald was/werd en opgenomen in het archief , misschien herbegraven, en verder flikkert de overheid alles weg.
Dat is toch zonde! je kan beter alles bij elkaar houden en de soldaat begraven dan dat de overheid zegt: alweer zo'n dooie, zand erover of in de vuilnisbak.
Dan geef je de soldaat toch meer eer dan dat ie of blijft liggen zonder zijn spullen of herbegraven wordt en alles alsnog weg is?

Of wat als een verzamelaar het vind en het appart gaat verkopen of slecht behandeld?

Vaak waren de nabestaanden overigens al overleden of hoogstens een dochter was nog levend(in dit geval ook al een vrouw van 77 jaar), maar die kon er in dat geval niet eens iets om geven.

Dan kun je toch alsnog die nabestaande zelf benaderen en zeggen dat je het tentoonstelt etc. omdat de overheid er niets om geeft en bang was dat iemand het zou verkopen of weggooit en voor de zekerheid het bewaarde voor de nabestaande als die gevonden zou worden?en dat de nabestaande zegt: hou maar,jij houd het goed bij, de overheid doet er niets mee en anders ligt het hier toch maar op zolder.

Ben je niet gelukkiger met het feit dat jij er goed voor zorgt en de soldaat in ere houd, dan dat iemand anders er niets om geeft?

Overigens wel altijd melden idd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Alles wat jij uit het graf haalt maakt het moeilijker om de persoon te identificeren.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

De B.I.D hier in Nederland geeft zeker wel wat om veldgraven en het spul wat er bij ligt. Hun prioriteit is het opsporen van veldgraven. Omdat er nu nog familieleden in leven zijn, en over 20 jaar misschien niet meer.
Dus wat jij zegt, dat geloof ik niet.
Of wat als een verzamelaar het vind en het appart gaat verkopen of slecht behandeld?
Helaas gebeurt dit ook...
Vaak waren de nabestaanden overigens al overleden of hoogstens een dochter was nog levend(in dit geval ook al een vrouw van 77 jaar), maar die kon er in dat geval niet eens iets om geven.
Dit is één situatie die je noemt. Dit hoeft toch niet bij alle situaties zo te gaan???

Maar volgens het B.I.D krijg je spul zoals uitrusting terug, maar alleen persoonlijk spul niet. Dit gaat naar de familie.
Maar of dit waar is, weet ik niet... nooit meegemaakt.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

militairmuseum schreef: Dan kun je toch alsnog die nabestaande zelf benaderen en zeggen dat je het tentoonstelt etc. omdat de overheid er niets om geeft en bang was dat iemand het zou verkopen of weggooit en voor de zekerheid het bewaarde voor de nabestaande als die gevonden zou worden?en dat de nabestaande zegt: hou maar,jij houd het goed bij, de overheid doet er niets mee en anders ligt het hier toch maar op zolder.
Zou jij het fijn vinden dat een wildvreemde 60 jaar na de vermissing van je familielid opeens aan de deur staat en zegt dat hij je broer/vader/oom heeft gevonden?
Dit heeft een groot emotioneel impact. Dit kun je beter door iemand laten doen, die weet hoe je moet handelen.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ik denk niet dat als je nu nog een graf vind,
de persoon zijn uniform nog aan heeft.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik ben in alle opzichten tegen het openhalen van oorlogsgraven als diegene niet bevoegd is.

puur respectloos en leguber, ook helmen met schedels of stukken bot hoef en wil ik niet zien, dat vind ik geen leuk verzamelen meer, ik zal ook nooit mensenlijke resten in mijn huis willen, op welke manier dan ook. ook geen stukje huid zoals deze is te zien in museum overloon, een foto vind ik al erg genoeg.

ik walg van mensen die het een kick vinden om mensenlijke botten in huis te hebben of iets anders, aan zulke mensen hoort het verzamelen niet besteed te zijn, ik denk dat je bij interesse over de oorlog ook vooral goed moet nadenken over alle leguberheden, en niet stralen als je een mensenlijk been krijgt of een helm met schedel! mocht ik ooit zoiets vinden dan zal ik direct de instanties raadplegen.

mensen die van lijken spullen afplukken verdienen het verzamelen gewoon niet, dan heb je geen respect voor het materieel en de mensen die hebben gevochten, en dat is een schande.

Sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
snafu
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2006, 16:04
Locatie: Vlaanderen

Bericht door snafu »

Ik wil wel effe melden daat het bij mij zeker en vast niet de bedoeling was om veldgraven te zoeken maar het was gewoon een toeval!
Ik ben ook in alle opzichten tegen mensen die bewust veldgraven gaan zoeken zonder daarbij de bedoeling hebben alles aan de familie te geven en ze te bevrijden uit hun onwetenheid
Greifkommando!
Gebruikersavatar
militairmuseum
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 jan 2006, 15:54

Bericht door militairmuseum »

Nick schreef:
De B.I.D hier in Nederland geeft zeker wel wat om veldgraven en het spul wat er bij ligt. Hun prioriteit is het opsporen van veldgraven. Omdat er nu nog familieleden in leven zijn, en over 20 jaar misschien niet meer.
Dus wat jij zegt, dat geloof ik niet.


Quote:
Vaak waren de nabestaanden overigens al overleden of hoogstens een dochter was nog levend(in dit geval ook al een vrouw van 77 jaar), maar die kon er in dat geval niet eens iets om geven.


Dit is één situatie die je noemt. Dit hoeft toch niet bij alle situaties zo te gaan???

Maar volgens het B.I.D krijg je spul zoals uitrusting terug, maar alleen persoonlijk spul niet. Dit gaat naar de familie.
Maar of dit waar is, weet ik niet... nooit meegemaakt.

Zou jij het fijn vinden dat een wildvreemde 60 jaar na de vermissing van je familielid opeens aan de deur staat en zegt dat hij je broer/vader/oom heeft gevonden?
Dit heeft een groot emotioneel impact. Dit kun je beter door iemand laten doen, die weet hoe je moet handelen.
Dan geloof je me toch niet, ga jij het eerst nou maar eens meemaken voordat je de zogenaamde harde feiten en persoonlijke garanties van de BID op tafel gooit.

ik moet je gelijk geven: BID heeft als prioriteit om veldgraven te zoeken en de persoon te identificeren.Maar ze geven echt geen ruk om die veroeste spullen die er liggen, die gooien ze gewoon weg.
De dogtag, eventueel brieven etc. gaan of naar de nabestaande(als ze die vinden) of in een archief, de rest wordt weggegooid en krijg je niet, ook als je erom vraagt.
Dan mag de BID wel tegen je gezegd hebben dat ze jou de uitrusting geven, dat doen ze dus NIET, hoogstens aan een familielid als die dat perse wil.

ik heb al 7 keer meegemaakt dat een graf werd gevonden, en telkens werden de spullen weggegooid, ze zien het als oud roest niet als museum stuk/erfstuk/persoonlijke bezitting of kostbaar historisch goed.
Een aantal van deze gevonden soldaten werd niet eens herbegraven(de andere 4 werden bij een militair graf bijgeplaatst).
Overigens zijn die 3 niet op dezelfde plek terug gelegd, maar ook niet begraven op een kerkhof, wat zou ermee gebeurd zijn?

slechts 1 van die keren werd werd een nabestaande gevonden, die er niets om gaf.En ik beweer ook niet dat dit dus elke keer gebeurt.

even ter verduidelijking:
ik heb zelf nog nooit een graf gevonden of uitgegraven laat staan iets meegenomen, maar ik was er we bij toen ze de lijken gingen bergen etc.

verder zou ik het vertellen ook gewoon overlaten aan proffesionals, ik beweer ook niet anders, maar wat ik bedoelde is, kun je daana niet die persoon opbellen en zeggen dat je de spullen bewaart hebt om te voorkomen dat ze op de schroothoop komen? En dan vervolgens overlaat aan deze persoon wat er mee gebeurt.
Wittman schreef:
ik denk niet dat als je nu nog een graf vind,
de persoon zijn uniform nog aan heeft.
ik heb 1 keer meegemaakt dat er nog vrij grote stukken uniform aanzaten(slechts enkele vrij grote gaten eruit, bij anderen was soms nog een klein stukje over), en tuurlijk vrijwel alles is aangetast maar niet altijd helemaal vergaan.
Ik bedoel maar te zeggen, dat het respectloos is om de botten eruit te trekken om vervolgens een leuk uniform te hebben.Of een dogtag van de nek afrukken.Een veldfles die ernaast ligt is heel wat anders, dat zit niet om een bot.
sobel schreef:mensen die van lijken spullen afplukken verdienen het verzamelen gewoon niet, dan heb je geen respect voor het materieel en de mensen die hebben gevochten, en dat is een schande.
je schreef overigens ook over het bewaren van botten, dit is, naar mijn mening, ook nooit goed te praten, maar materiaal is anders.

goed, jullie allemaal je mening,maar ik vind het minder erg om alle spullen bij elkaar te houden en in een museum te zetten, met informatie over de soldaat, dan dat een instantie aan de slag gaat en met het meerendeel niets doet, sterker nog weggooit.

De instanties kunnen wel zeggen dat ze alles zorgvuldig en respectvol doen...mooie praatjes vullen geen gaatjes, ofwel in de praktijk gaat het er anders aan toe.

nogmaals: zelf ben ik tegen het zoeken en opgraven naar oorlogsgraven en tegen grafschennis, zelf heb ik nooit een graf leeggerooft of een soldaat zijn rust onderbroken, echter ben ik wel van mening dat het zonde is hoe proffesionele instanties ermee omgaan, of dat het in verkeerde handen komt.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

militairmuseum schreef: Dan geloof je me toch niet, ga jij het eerst nou maar eens meemaken voordat je de zogenaamde harde feiten en persoonlijke garanties van de BID op tafel gooit.

ik moet je gelijk geven: BID heeft als prioriteit om veldgraven te zoeken en de persoon te identificeren.Maar ze geven echt geen ruk om die veroeste spullen die er liggen, die gooien ze gewoon weg.
De dogtag, eventueel brieven etc. gaan of naar de nabestaande(als ze die vinden) of in een archief, de rest wordt weggegooid en krijg je niet, ook als je erom vraagt.
Dan mag de BID wel tegen je gezegd hebben dat ze jou de uitrusting geven, dat doen ze dus NIET, hoogstens aan een familielid als die dat perse wil.

ik heb al 7 keer meegemaakt dat een graf werd gevonden, en telkens werden de spullen weggegooid, ze zien het als oud roest niet als museum stuk/erfstuk/persoonlijke bezitting of kostbaar historisch goed.
Een aantal van deze gevonden soldaten werd niet eens herbegraven(de andere 4 werden bij een militair graf bijgeplaatst).
Overigens zijn die 3 niet op dezelfde plek terug gelegd, maar ook niet begraven op een kerkhof, wat zou ermee gebeurd zijn?

slechts 1 van die keren werd werd een nabestaande gevonden, die er niets om gaf.En ik beweer ook niet dat dit dus elke keer gebeurt.
Nouja, als jij het zegt. Ikzelf heb het zoals ik al zei nog nooit meegemaakt. Dat wat ik hierboven heb geschreven heb ik uit een intervieuw met leden van de BID.
In de werkelijkheid zal het vaak anders zijn idd.
Infanterie: Königin aller Waffen!
whscharfschützen
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 jan 2006, 13:32

Bericht door whscharfschützen »

Mensen,

ik zal even duidelijkheid scheppen in het verhaal.ik heb afgelopen jaar een maand met de BID meegelopen(werk zelf ook voor defensie).Wat mij is geleerd daar is dat je in principe ALLES mag meenemen uit een graf waar GEEN naam opstaat,dus ook persoonlijke spullen zonder naam met uitzondering van kettingen ringen gouden tanden oorbellen of andere lichaamsversierselen.

ik heb al meerdere malen graven gevonden en heb hierbij ook volgens richtlijnen bid gewerkt. en ja 9 van de 10 keer dat je er een vind is er geen identificatie meer mogelijk.en het komt zelden voor dat er nog familie traceerbaar is die nog spul wil hebbe.

dit is niet voor jullie een vrijbrief om maar te strietsen uit een graf,gewoon alles aangeven en hier in nld mag je zowieso dan lels hebben behalve hierbovengenoemde spullen.

tevens pas erg op met botten.deze kunne na verloop van tijd MILTVUUR bevatten!!!!

groetjes

karel
Plaats reactie