Het PWS

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Dodo
Lid

Het PWS

Bericht door Dodo »

Het profielwerkstuk..

Op het moment mis ik nog enige inspiratie voor een onderwerp voor mijn profielwerkstuk.
Als hoofdvak had ik geschiedenis gekozen, en als bijvakken komen aardrijkskunde of economie.

Ik had gehoopt dat 1 van jullie misschien een tip had voor een onderwerp. Het maakt niet uit of het met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft of met een ander geschiedkundig deel.

Het onderwerp moet op VWO niveau zijn... En er moet genoeg naslagwerk zijn om 50 pagina's te vullen (zonder boeken constant letterlijk over te nemen)...

Pff.. Wat een taak.

Als jullie wat weten, geef het door!!
Alvast bedankt :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Ik heb de mijne over de Atlantikwall gehouden. Veel verschillende onderwerpen die je dan kan behandelen :) :P

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Mijn profielwerkstuk ging over de aanloop naar WOII. Wat waren de oorzaken van de oorlog, wat deden de Nazi's, de Duitse Communisten, de Engelsen, de Fransen, de Sovjets, waarom deden ze dit, wat waren de gevolgen van hun acties en wat had anders kunnen lopen wanneer groepen een ander standpunt in hadden genomen.

Een erg ruim onderwerp, maar wel heel, heel erg veel over te vertellen. :)
Вместе мы непобедимы
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Overigens is het misschien ook leuk om je werkstuk te doen over de loopbaan van Stalin. Wat zijn achtergrond is en op welke wijze hij binnen de Communistische Partij omhoog is geklommen. Hoe hij uiteindelijk de totale macht over de Partij en uiteindelijk over heel de Sovjet Unie kreeg. Ook een mooi onderwerp, wellicht iets moeilijker dan de eerste, maar wel erg interessant.
Вместе мы непобедимы
rutger
Lid

Re: Het PWS

Bericht door rutger »

Dodo schreef:Het profielwerkstuk..

Op het moment mis ik nog enige inspiratie voor een onderwerp voor mijn profielwerkstuk.
Als hoofdvak had ik geschiedenis gekozen, en als bijvakken komen aardrijkskunde of economie.

Ik had gehoopt dat 1 van jullie misschien een tip had voor een onderwerp. Het maakt niet uit of het met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft of met een ander geschiedkundig deel.

Het onderwerp moet op VWO niveau zijn... En er moet genoeg naslagwerk zijn om 50 pagina's te vullen (zonder boeken constant letterlijk over te nemen)...

Pff.. Wat een taak.

Als jullie wat weten, geef het door!!
Alvast bedankt :)
Je kunt het over Vietnam doen.

Geschiedenis; Wie was de oprichter van Vietminh en de Vietecong. Wat bracht hij voor verandering. Waarom werden de Amerikanen bij deze oorlog? Enz.

Economie; Hoe was de economie in beide landen. Wat voor verandering. Hoe was de economie voor de oorlog.

Aadrijkskunde; Hoe was Vietnam verdeelt. Welke andere landen werden er bij de oorlog betrokken?

Enz enz.

Als je vragen hebt. Ik heb mijn examen hier over gehad en ik weet alles (wel wat overdreven :D ) (soory voor de korte zinnen en spelfouten; heb haast)
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
dwayne
Lid

Bericht door dwayne »

50 bladzijdes :shock:
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Over de Vietnam-oorlog heb ik vorig jaar al een examenopdracht moeten maken.

De aanloop van de Tweede Wereldoorlog is iets té breed. Zoals je zelf al zei Zhukov.

En tja, de Atlantikwall, ik denk dat mijn geschiedenisleraar zal uitvallen dat ik maar wat beters moet gaan verzinnen dan een verhaal over bunkertjes te gaan schrijven... Onterecht, dat wel, maar het word niet goedgekeurd...

Vrienden van mij zaten aan dit te denken:
Zou de moslim gemeenschap beter intergreren in de nederlandse maatschappij door middel van verzuiling.

Spreekt mij op het moment niet erg aan. Ik moet wel mijn PWS in een groepje doen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

dwayne schreef:50 bladzijdes :shock:
Ja ja, het is geen klas 2 werkstuk meer... :) Ik heb er een half jaar voor.

Overigens:
Ik zat er aan te denken om iets met geschiedenis en justitie te combineren. Als ik dan ook nog economie erbij kan trekken, dan heb ik wel een goed onderwerp.
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Misschien is Srebrenica een goed onderwerp ?
Je kan er altijd een interview met een veteraan bijvoegen.
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Het nurnburg proces??
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Shifty schreef:Misschien is Srebrenica een goed onderwerp ?
Je kan er altijd een interview met een veteraan bijvoegen.
Klinkt goed, kan ik zeker wel wat mee!

Ook het Nurnberg proces is een goed onderwerp.

Dank jullie jongens!
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

In de Nederlandse geschiedenis zijn ook zat interessante onderwerpen te vinden.

Ik had mijn profielwerkstuk over de totstandkoming van de Zuiderzeewerken gedaan. Hoofdvak geschiedenis, aardrijkskunde als tweede vak.

Je kan het bijvoorbeeld ook doen over de stelling van Amsterdam die rond 1880 is opgetrokken: Een hele reeks waterbarriéres en forten om een gebied rondom Amsterdam te verdedigen.

Of over de eenwording van Nederland, ook zéér interessant, veel over te vinden en eigenlijk ook wel redelijk actueel: kunnen we misschien lessen trekken uit de eenwording van Nederland in het verleden om met de huidige situatie van (niet) integrerende allochtonen om te gaan?

Of je neemt ons koloniale verleden onder de loep.

Of... Je ziet: de mogelijkheden zijn eindeloos!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Mijn PWS ging over de Waffen-SS.
Misschien een idee? Erg interessant onderwerp!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Mjn vriedin had het hare over de hersenen gehouden, kun je kopen :P
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

We hebben een PWS onderwerp!
Kan de moslimgemeenschap beter integreren in de Nederlandse maatschappij als er sprake zou zijn van verzuiling, of treed er dan juist alleen maar segregratie op?

Even een uitleg:
Na de 80-jarige oorlog werd het protestantisme de staatsreligie. De katholieken (in het zuidelijke gedeelte van het land) werden toen meer als tweede-rangs burgers gezien. Toen in Nederland de verzuiling opkwam (denk aan de schoolstrijd) kregen de katholieken ook de kans om mee te doen in de Nederlandse politiek (de RKSP oftewel de Rooms Katholieke Staats Partij). Dit heeft geleidelijk aan geleid tot gelijkstelling van de katholieke burgers.

De gein is nu, in andere landen waar sprake was van verschillende groepen kwamen er geen zuilen. Segregatie stak de kop op. Landen als Zuid-Afrika of Amerika (in verscheidene staten) kennen nog steeds een groot verschil in bevolkingsgroepen.

Dat is het onderwerp..
Gesloten