Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik probeer zo weinig mogelijk te vloeken of te schelden.
Omdat vloeken of schelden meer te maken heeft met frustratie en misschien ongeduld van de vloeker/schelder zelf.
Heeft bij mij ook te maken met een bepaald respect, op religieus gebied (en naar andere mensen toe, schelden kan net zo kwetsen als een fysieke tik)
Daarbij vind ik het nogal plat klinken ook.
Tuurlijk ontglipt mij ook weleens wat
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Als ik weleens vloek dat gebruik ik niet woorden als s*kk*l enz maar andere woorden. Meestal als ik die gebruik begint iedereen die het hoord te lachen.
bijv. Kluutebertus, Lik mich un march
p.s. moderators jullie kunnen dit bericht verwijderen als jullie het niet eens zijn met taalgebruik.
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Ik ben zelf christelijk.... en ik vloek niet... en het doet mij soms wel erg pijn als er gevloekt word met dingen van mijn geloof maarja dat moet iedereen dan wel zelf weten maar toch erger ik me er persoonlijk aan.
IK ben met het geloof opgegroeit dus ik heb geleert niet te vloeken en ik kan begrijpen dat mensen die thuis niet christelijk zijn gewoon vloeken alleen hou er rekening mee met wat je zegt... dat je ook weet wat het betekent!
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Vloeken is een vorm van ontlading. Als je iets overkomt wat niet erg prettig is: dingen die van je gejat worden, gesloopt worden, iemand slaat of je krijgt een tafel op je voet.
Ik heb ook eens gelezen dat vloeken goed is (in het tijdschrift "De Kijk"). Als je het niet doet kunnen frustraties ophopen en deze kunnen zich dan explosief uiten. En explosief komt dan vaak overeen met vandalisme of geweldadigheid. Dan heb ik liever iemand die iets helemaal weg scheld dan dat er dingen worden gesloopt. Of dat iemand word gesloopt...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route" The Lorraine offensive 1944
Ik ben het met Dodo eens, maar wil wel nuanceren dat er verschil zit tussen het gesproken woord en geschrift. Je kunt flink vloeken en tieren achter je computer, en daarna een netter bericht typen.
Dodo schreef:Vloeken is een vorm van ontlading. Als je iets overkomt wat niet erg prettig is: dingen die van je gejat worden, gesloopt worden, iemand slaat of je krijgt een tafel op je voet.
Ik heb ook eens gelezen dat vloeken goed is (in het tijdschrift "De Kijk"). Als je het niet doet kunnen frustraties ophopen en deze kunnen zich dan explosief uiten. En explosief komt dan vaak overeen met vandalisme of geweldadigheid. Dan heb ik liever iemand die iets helemaal weg scheld dan dat er dingen worden gesloopt. Of dat iemand word gesloopt...
Ja maar je kunt toch ook wat anders zeggen dan vloeken!? Ik bedoel als je Gvd zegt dat betekent letterlijk: God verdoem mij,
En net zo als Proos zegt je kunt ook gewoon een net bericht zetten.
Ik vloek natuurlijk in real life ook wel, maar schriftelijk ben ik het helemaal met proos eens, je moet eerst nadenken voor je typt.
@ ed, wij limburgers vloeken sowieso anders dan de rest van nederlanders denk ik....
Ik vloek net als ed wat genuanceerder door woorden als Hoenes, sjtomme eerappal, vothoar enz te gebruiken.
Vloeken hoeft niet altijd grof te zijn....
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Oke, maar als je vloekt vloek dan niet met dingen van een geloof.
Je kunt ook wat anders zeggen. Bijvoorbeeld: Gvd wat een slome computer, kun je toch ook zeggen: sjonge jonge wat een slome computer...?
rik3445 schreef:Oke, maar als je vloekt vloek dan niet met dingen van een geloof.
Je kunt ook wat anders zeggen. Bijvoorbeeld: Gvd wat een slome computer, kun je toch ook zeggen: sjonge jonge wat een slome computer...?
Als ik haast heb en mijn computer is traag bezig, dan wil jij waarschijnlijk niet weten wat er allemaal uit mijn mond rolt. In ieder geval géén sjonge jonge...
Sorry, maar je zult het denk ik moeten zien als een cultuur-verschil.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route" The Lorraine offensive 1944
Dodo schreef:Vloeken is een vorm van ontlading. Als je iets overkomt wat niet erg prettig is: dingen die van je gejat worden, gesloopt worden, iemand slaat of je krijgt een tafel op je voet.
Ja maar je kunt toch ook wat anders zeggen dan vloeken!? Ik bedoel als je Gvd zegt dat betekent letterlijk: God verdoem mij,
En net zo als Proos zegt je kunt ook gewoon een net bericht zetten.
Tja God Verdoem Mij. Als ik héél eerlijk mag wezen, het maakt mij helemaal niets uit. Ik geloof niet dat er iemand is die bovenaan de trap naar het dodenleven mij een deurtje induwt: de hel of de hemel. Ik geloof ook niet dat iemand van boven mij kan corrigeren wanneer ik iets doe dat volgens hem niet mag.
Dáárom is het zo makkelijk voor mij om godverdomme te zeggen. En ik geloof dat voor vele forumleden hetzelfde geld..
(excuses voor de dubbelpost)
Ik vroeg mij net af.
Hoe staan jullie dan tegenover het gevloek in films, tv-clips of op de radio? Ook daar komen veel verwensingen jegens God in voor, moeten mensen (of God) doodvallen of als konijntjes in de rondte sex gaan hebben.