Vloeken, noodzakelijk?
- Bigshot
- Lid
- Contacteer:
Ach Rik, er is geen enkel topic op heel dit forum te vinden waar zoveel in gevloekt is als dit topic.
Maar gelukkig blijken veel meer mensen vloeken niet nodig te vinden dan ik had durven hopen.
Maar gelukkig blijken veel meer mensen vloeken niet nodig te vinden dan ik had durven hopen.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
- Dodo
- Lid
Als ik eerlijk mag zijn, in de slowchat-topics schieten toch wel wat meer verdomme's voorbij..Bigshot schreef:Ach Rik, er is geen enkel topic op heel dit forum te vinden waar zoveel in gevloekt is als dit topic.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
- Bigshot
- Lid
- Contacteer:
Ook iets van zes GVD's? Ooit zovaak die vloek gezien in één thread op dit forum? (Afgezien van het onderschrift van Harro...)Dodo schreef:Als ik eerlijk mag zijn, in de slowchat-topics schieten toch wel wat meer verdomme's voorbij..Bigshot schreef:Ach Rik, er is geen enkel topic op heel dit forum te vinden waar zoveel in gevloekt is als dit topic.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
- Dodo
- Lid
Jup, maar ik zit dan ook iets langer op het forum en ben wat actiever in de slowchat-topics.Bigshot schreef:Ook iets van zes GVD's? Ooit zovaak die vloek gezien in één thread op dit forum? (Afgezien van het onderschrift van Harro...)Dodo schreef:Als ik eerlijk mag zijn, in de slowchat-topics schieten toch wel wat meer verdomme's voorbij..Bigshot schreef:Ach Rik, er is geen enkel topic op heel dit forum te vinden waar zoveel in gevloekt is als dit topic.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
- Charly1975
- Lid
- Bigshot
- Lid
- Contacteer:
Mijn inziens bidden die mensen dan achteruit.
Let wel: Ik pleit me in dit topic niet vrij dat ik nooit in het dagelijks leven een flinke krachtterm uit.
Let wel: Ik pleit me in dit topic niet vrij dat ik nooit in het dagelijks leven een flinke krachtterm uit.
- Mike.H
- Lid
Eh juist ik vat hem niet..
maar ik weet niet gelovigen vatten het soms echt te zwaar op vind ik.. ik bedoel het zijn maar woorden en hoewel ik weet dat woorden ook pijn kunnen doen weet ik ook dat gelovigen het soms allemaal wel erg zwaar opvatten.. ik bedoel voor mij betekenen die scheldwoorden allemaal niets het staat los van de betekenis meestal.. En het probleem is juist dat je daar zelf nooit bij stilstaat wat het voor iemand anders wel kan betekenen denk ik..
maar ik weet niet gelovigen vatten het soms echt te zwaar op vind ik.. ik bedoel het zijn maar woorden en hoewel ik weet dat woorden ook pijn kunnen doen weet ik ook dat gelovigen het soms allemaal wel erg zwaar opvatten.. ik bedoel voor mij betekenen die scheldwoorden allemaal niets het staat los van de betekenis meestal.. En het probleem is juist dat je daar zelf nooit bij stilstaat wat het voor iemand anders wel kan betekenen denk ik..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Bigshot
- Lid
- Contacteer:
Vragen om een bekering is "vooruit" bidden. Vragen om je eigen verdoemenis, aan dezelfde persoon, zie ik dan als "achteruit" bidden. En ja, het is beeldspraak.Mike.H schreef:Eh juist ik vat hem niet
- Charly1975
- Lid
Stel: je roept i.p.v. 'Jezus' iedere keer 'kanker' denk je er dan ook zo over ? Denk je dan niet dat mensen die kanker hebben het dan erg zwaar opvatten als je hun ziekte gebruikt om te schelden ? Of is het dan ook 'maar een woord' ?Mike.H schreef:maar ik weet niet gelovigen vatten het soms echt te zwaar op vind ik.. ik bedoel het zijn maar woorden en hoewel ik weet dat woorden ook pijn kunnen doen weet ik ook dat gelovigen het soms allemaal wel erg zwaar opvatten.. ik bedoel voor mij betekenen die scheldwoorden allemaal niets het staat los van de betekenis meestal.. En het probleem is juist dat je daar zelf nooit bij stilstaat wat het voor iemand anders wel kan betekenen denk ik..
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
- Lucid
- Lid
Er is wel een heel groot verschil. Vragen om bekering is gemeend, waarbij je ook bedoelt wat je zegt. Bij een vloek niet.Bigshot schreef:Vragen om een bekering is "vooruit" bidden. Vragen om je eigen verdoemenis, aan dezelfde persoon, zie ik dan als "achteruit" bidden. En ja, het is beeldspraak.
Ik vind niet dat je mensen kan verplichten om niet te vloeken. Je maakt er meer een drama van dan het is. Zelfs bij de EO vloeken ze enkele keren per uur, en zelfs de Bond tegen het Vloeken kan normaal praten over vloeken. Ze betreuren het natuurlijk wel.Bigshot schreef:(Afgezien van het onderschrift van Harro...)
De voorzitter van de BthV zegt altijd dat mensen geen flauw idee hebben wat ze allemaal zeggen als ze vloeken. Hij maakt daar een grote denkfout, want de woorden hebben allang niet meer de betekenis die ze ooit hadden. Ok, de oorsprong is niet zo mooi, maar er zijn meerdere alledaagse woorden met een grijs verleden. Moet je die dan allemaal verbieden? Als hier in een discussie een vloek aangehaald wordt, zodat je het beestje bij de naam kan noemen, dan beschouw jij dat meteen als een vloek door het uit de context te rukken, want binnen de context is het gewoon een verwijzing. Mike.H heeft een goed punt.
Zelfs in het geval van Harro is duidelijk te zien dat het geen gemeende vloek is, maar een krachtuiting:
- Harro richt zich niet tot God.
- Waarom zou Harro zichzelf verwensen?
- Ten tweede kan de vermeende vloek onmogelijk een gemeende vloekuiting zijn, omdat de positie van het woord in de zin aantoont dat het om een interjectie gaat. Interjecties kenmerken zich door het feit dat ze bijna overal in een zin kunnen opduiken. Ze vormen in feite geen onderdeel van een constituent ("zinsdeel") in een syntactische structuur. Vanuit een syntactische benadering staat zijn "gvd" dan ook gelijk aan bijvoorbeeld "eureka!". Vaak drukken interjecties gedachtes uit die in principe los staan van de zin.
- Hij heeft zijn vermeende vloekuiting aaneen geschreven, wat wil zeggen dat het een woord geworden is. De oorspronkelijke betekenis is komen te vervallen, net zoals het woord jan-van-gent ook niet meer verwijst naar ene Jan uit Gent.
Een huisgenoot van mij is zijn vader verloren aan kanker. Maar hij roept wel eens "kanker" als uiting van ongenoegen. Hij heeft een hekel aan kanker, en daarom gebruikt hij het ook in een negatieve context. Geregeld zeggen mensen tegen hem: "Je weet niet wat het inhoudt als je iemand aan kanker verliest", maar als iemand het weet dan is hij het wel!Charly1975 schreef:Stel: je roept i.p.v. 'Jezus' iedere keer 'kanker' denk je er dan ook zo over ? Denk je dan niet dat mensen die kanker hebben het dan erg zwaar opvatten als je hun ziekte gebruikt om te schelden ? Of is het dan ook 'maar een woord' ?
Ik vind overigens dat verdraagzaamheid nooit kwaad kan. Ook niet bij de gelovigen. Een studiegenoot van mij zat altijd Limburgers belachelijk te maken, en hij zei altijd: "Ik wou dat er een atoombom op Limburg viel". Het was niet gemeend, dus ik (Limburger) stoorde mij er niet aan.
En Bigshot, je hebt je nu al tegen "MSN-taal machtige" (hoe kun je meer generaliseren?) mensen en vloekende mensen uitgesproken. Zullen we jouw taal eens onder de loep nemen?
Bigshot schreef:iets wat overigens altijd gebeurd
In het betreffende bericht stonden nog enkele taalfouten.Bigshot schreef:zijn we in een tijdperk belandt
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
— Racine
- Mike.H
- Lid
Charly een ziekte en een persoon kan je niet vergelijken met elkaar vind ik.. Kanker scheld ik zoiezo nooit mee o.a omdat mijn opa daaraan is overleden dus..Charly1975 schreef:Stel: je roept i.p.v. 'Jezus' iedere keer 'kanker' denk je er dan ook zo over ? Denk je dan niet dat mensen die kanker hebben het dan erg zwaar opvatten als je hun ziekte gebruikt om te schelden ? Of is het dan ook 'maar een woord' ?Mike.H schreef:maar ik weet niet gelovigen vatten het soms echt te zwaar op vind ik.. ik bedoel het zijn maar woorden en hoewel ik weet dat woorden ook pijn kunnen doen weet ik ook dat gelovigen het soms allemaal wel erg zwaar opvatten.. ik bedoel voor mij betekenen die scheldwoorden allemaal niets het staat los van de betekenis meestal.. En het probleem is juist dat je daar zelf nooit bij stilstaat wat het voor iemand anders wel kan betekenen denk ik..
en ik wil hier niet het geloof mee onderuit halen, maar wie weet heeft jezus helemaal niet bestaan en *vloek* je dus met iets dat niet bestaat en kanker bestaat wel degelijk..
- Mike.H
- Lid
Nou Harro je hebt wel mooi commentaar als iemand anders even niet reageerd, maar je reageerd hier ook niet op dan vind ik wel dat je het goede voorbeeld moet nemen en hier antwoord op moet geven?rik3445 schreef:Is dat nou nodig dat gvd in je onderschrift!?Harro schreef:Ja Johan, ik quote zelfs mensen die vloeken