Mee eens, maar dat gaat niet bij alles op. In een erg ruime en figuurlijke lezing wordt "Ze zullen voor de ogen des volks uitgeroeid worden en met stenen gestenigd worden! Het bloed is op hen! Ze hebben de dood aan zichzelf te wijten." niet "zij zullen samen madeliefjes plukken". Er zijn passages waar je dus niet omheen kunt, zoals het vermoorden van homoseksuelen. Je kan daar ook niks van maken wat in deze tijd past, vind ik.okke schreef:Er is een verschil tussen serieus nemen en letterlijk nemen of uit de context plaatsen.
Dat is een theologische benadering. Voor mij is een god een niet aan verandering onderhevige almachtige Schepper. Geen dynamische grootheid. Het feit dat het godsbeeld verandert, zie ik als een teken dat religie het "opium van het volk is", al bedoelde Marx het volgens mij net iets anders.okke schreef:Dat de mensheid zich ontwikkeld en daardoor het godsbeeld, doet niets af van de overtuiging dat er slechts een god is.
Dat bedoelde ik niet. Wel denk ik dat de vrouw in de meeste christelijke stromingen ondergeschikt is aan de man. Ook in niet-katholieke stromingen. Kijk maar naar de SGP. En in de bijbel komt de vrouw er niet goed vanaf. Zo zegt God tegen Mozes dat een verkrachte vrouw (in Israël) moet trouwen met haar verkrachter, zo wordt een ongestelde vrouw "onrein" genoemd, zo wordt een vrouw minder waard genoemd (uitgedrukt in goud), zo hebben we de erfzonde min of meer aan de eerste vrouw te danken, etc. Ik word bijna feminist van zulke passages, al ben ik een man.okke schreef:Toch wil ik opmerken dat je opmerking, zo mogen vrouwen nog steeds geen pastoor worden, na ruim 2000 jaar christendom, de suggestie wekt dat binnen alle christelijke stromingen een vrouwelijke voorganger niet toegestaan is.
De maatschappij-historische ontwikkeling staat gelijk aan de ontwikkeling van het christendom (op het gebied van mensenrechten). De wortels van onze maatschappij liggen bij het christendom. We zijn langzaamaan geseculariseerd: kerk en staat zijn gescheiden en wetenschap en religie zijn eveneens gescheiden. Dat was wel anders in de middeleeuwen. De wetenschappers van toen, de "clerici" waren allemaal geleerde geestelijken. Het is interessant om te zien hoe men toen dacht. Alles werd beredeneerd aan de hand van de bijbel, want dat was de ultieme waarheid. Objectief waren ze wel, maar op een totaal andere manier dan nu. De middeleeuwse geleerde Jacob van Maerlant heeft bijvoorbeeld in zijn bestiarum (dierenencyclopedie) een bloedhekel aan sommige dieren, omdat ze niet volgens de bijbel leven. Het boek is compleet te lezen op: http://www.xs4all.nl/~adcs/NatBl/Index.html)okke schreef:Je opmerking gaat echter alleen over de katholieke kerk. Ik denk dat het katholieke idee geen christelijke oorsprong heeft, maar een maatschappelijk historische oorsprong.
Erg interessant (maar offtopic).
Pas als kerk en staat gescheiden worden, zien we dat de gewone man en de vrouw rechten krijgen. Volgens mij is dat geen toeval.
Waarom zou voor God homoseksualiteit verkeerd zijn in Israël, en niet in Nederland, een hele poos later? En dan nog. God adviseerde Mozes dat zondaars gemarteld moeten worden (in Israël). Nu kan het best niet meer gelden voor deze tijd, maar maakt dat het minder erg? Ik vind het martelen van mensen verschrikkelijk, hoe ongehoorzaam ze ook geweest zijn.okke schreef:De wetten zijn geen geboden of wetten van God over hoe je een goed leven leidt of een goed mens bent. Die wetten zijn de wetten van het pasgevormde land Israel. Eeuwen later opgeschreven toen het land veroverd was door Assyrie. De stelling, het staat in de bijbel, dus geldt het onvoorwaardelijk voor elke christen, is niet juist.