Bestudeerd... Nee, dat heb ik niet. Alleen het Christendom heb ik bestudeerd. Ik heb al moeite genoeg om bij de subgroepen die je noemt religies te plaatsen:Arjen schreef:- Wie van jullie heeft allerlei verschillende soorten geloven bestudeerd? Ik doel nu op deze subgroepen:
1) Monotheïsme
De drie grote mono-theïstische religies hebben een rijke erfenis aan schriftelijk materiaal nagelaten.
2) Polytheïsme
De Keltische, Germaanse of Scandinavische religies hadden meerdere goden en verhalen hierover zijn nog wel bekend, maar de religieuze grondslag en boodschap ken ik niet goed. Men kent natuurverschijnselen en onverklaarbaarheden goddelijkheid toe. Ik denk dat ik die religies onrecht aandoe als ik ervan uitga dat de omschrijving van die religies daar eindigt.
Ander polytheïstische religies zijn het hindoeïsme en boedisme. Ik weet daar ook weinig van af. Reïncarnatie is volgens mij een belangrijk element in deze beide religies.
3) Nullotheïsme (tm) (het geen godendom...laten we het een manier van leven noemen)
Volgens mij heet het in het Nederlands Atheïsme. Een atheïst is geheel verschillend van een niet gelovige. Een atheïst is overtuigd dat er geen god of goden bestaan.
4) Wetenschap
Het geloof in de wetenschap... Wat is dat? Is dat het geloof dat religies onzin zijn en de wetenschap de stellingen en waarden van religies als onwaarheden zal ontmaskeren?
Elke religie of geloof geeft zekerheid/vertrouwen in het bestaan, ontstaan en einde van het leven in het algemeen en het leven van jezelf.Arjen schreef:En wie van jullie heeft overeenkomsten gevonden?
En welke?
Kan je deze vraag uitleggen? Ik begrijp hem niet.Arjen schreef:-En dan wilde ik aan iedereen vragen op welke manieren wij allemaal verbonden zijn met "dat goddelijke".