Pas gekocht en gelezen: "Nietzsches tranen" van Irvin D Yalom
" 'Nietzsches tranen' speelt zich af in Wenen aan het eind van de 19e eeuw. Lou Salomé bezoekt de beroemde lijfarts Dr. Josef Breuer, om hem over te halen haar vroegere minnaar Friedrich Nietszche te behandelen voor zijn wanhoop. Nietszche mag echter niets weten van haar inbreng. Breuer stemt toe, maar Nietzsche blijkt helemaal niet van plan zich over persoonlijke zaken uit te spreken tegen de dokter. Breuer verzint een list: hij zal Nietzsche een maand lang behandelen voor zijn migraine en in ruil daarvoor moet Nietschze als een psychotherapeut avant la lettre Breuer genezen van diens eigen wanhoop, want ook Breuer is ten prooi gevallen aan een gevaarlijke vrouw. Breuer hoopt op deze manier ook uit Nietzsche persoonlijke ontboezemingen los te peuteren.
Uiteraard verloopt het plan niet zoals hij dat voorzien had: Nietzsche laat zich minder makkelijk kennen dan Breuer had gehoopt en het is Breuer zelf die in de ban raakt van het associatieve ‘schoorsteenvegen’: het zonder remmingen praten over problemen, de oorzaken en de betekenis ervan."
Verder hou ik van boeken van Chaim Potok, Boudewijn Buch, Sylvia Plath, Tova Mirvis, Pearl Abraham, Arnon Grunberg, Harry Mulisch (de ontdekking van de hemel is echt geniaal), WF Hermans, Sue Townsend (gewoon top humor dat), Octave Mirbeau (al is de Torture garden wat aan de saaie kant naar mijn mening) en Midas Dekkers (heerlijk, leest lekker weg en is grappig) en ja, Anne Rice vind ik ook leuk