Wouter schreef:Met behulp van de vraagfunctie bij elke prijs de gevraagde hoeveelheid berekenen.
Als bijvoorbeeld de gemiddelde prijs van eenCD 13,- is, dan kun je de gevraagde hoeveelheid berekenen door deze prijs in de vraagvergelijking in te vullen.
Qv= -0.34P+21,12
P=13,-
->Qv=-0.34 x 13 + 21.12 = 16.7
Gevraagde hoeveelheid is dus 16.7 miljoen CD's.
Gequote uit het economie boek..
En ik snap die formule dus niet,
Weet wel wat elasticiteit is, maar dit snap ik niet.
Dus je begrijpt de opbouw van de vraagformule niet?
Als je een opdracht hebt met vraag en aanbod is het altijd handig om even een grafiekje te tekenen. Dit zo nauwkeurig mogelijk, dit helpt ook zeker met je elasticiteiten. Een inelastische grafiek ziet er een stuk anders uit dan een elastische grafiek.
Elastisch betekend dat de vraag sterk reageerd op een prijsverandering. Als je de elasticiteiten berekend ga je altijd uit van een prijsverandering met 1%, is het antwoord -2, dan heb je een vraag verandering van 2%. Dit is een sterke verandering, de formule is elastisch. Heb je een vraagverandering tussen -1 en 0 liggen, dan heb je een inelastische formule.
Elastische formule, E is < -2 (dus -3,-4 etc)
Inelastische formule, E is <0 en >-1 (dus tussen 0 en -1 in)
Nu over je formule:
Een vraaglijn is altijd dalend. Het aanbod (Qa) is altijd stijgend (tenzij bij monopolie, maar daar hoef jij je nog niet druk over te maken).
De -0,34 is de richtingscoefficient. De "-" zegt dat de grafiek daalt, en 0,34 zegt met welke mate. De 21,12 is de prijs waar de grafiek begint.
Dat was het dan zo ongeveer, ben eigenlijk wel blij dat je het gevraagd hebt, want ik moest het allemaal weer even bijwerken.

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944