Groot Dictee der Nederlandse Taal

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Martijn
Lid
Contacteer:

Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht door Martijn »

Vanavond was er weer een editie van het Groot Dictee der Nederlandse Taal.
Het 17e Groot Dictee der Nederlandse Taal is gewonnen door de Nederlander Jacques Bettelheim. Hij maakte 5 fouten. Bij de prominenten won de Vlaming Jan Van den Berghe met 17 fouten, hij stond ook in de top 4 op een gedeelde vierde plaats.

Er werden totaal 1848 fouten gemaakt; gemiddeld 31 en dat is beter dan vorig jaar toen 33 het gemiddelde was. De moeilijkst waren de verbindingsstreepjes.
Ik zelf het ook meegedaan en had maar liefst 33 fout! Niet te geloven wat je allemaal verkeerd kan doen in het Nederlands. Bijna al mijn fouten zitten in dingen als een woord niet aan elkaar schrijven of juist wel, maar ook streepjes verkeerd gebruiken.

Nog meer mensen met net zo'n traumatische ervaring als ik?
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Wij hebben niet allemaal zoveel vrije tijd als jij :D
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Paul Siemons
Lid

Bericht door Paul Siemons »

Ik zelf het ook meegedaan en had maar liefst 33 fout! Niet te geloven wat je allemaal verkeerd kan doen in het Nederlands. Bijna al mijn fouten zitten in dingen als een woord niet aan elkaar schrijven of juist wel, maar ook streepjes verkeerd gebruiken.

Nog meer mensen met net zo'n traumatische ervaring[/b] als ik?

Eigenlijk is mijn vraag waarom maken de heren "taalgeleerden" er een sport van om bij elke verandering van de spelling het nog moeilijker te maken?
De drempel voor anderstaligen om het Nederlands aan te leren wordt er niet gemakkelijker door .
Heb een collega van Poolse afkomst die het Nederlands absoluut onder de knie wil krijgen en probeer maar eens uit te leggen "waarom hij met een enkele pan voort kan om koeken te bakken en één rug wel genoeg is voor zijn wervelkolom"

Hou het toch zo simpel en logisch als mogelijk zou mijn regel zijn.

Mvg,

Paul Siemons
Bigshot
Lid
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Helemaal gelijk Siemons!

Tegenwoordig moet je schrijven: "De gevangen staan op de appelplaats." :mrgreen:

Martijn, ik heb het niet gevolgd, heb je misschien enkele voorbeelden?
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Paul Siemons
Lid

Bericht door Paul Siemons »

" maar liefst 33 fout! "

Foutje (wil niet muggenziften(toch juist hé?).. :lol: nu 34!!

Zal wel aan de vermoeidheid na het dictee hebben gelegen :lol:

Mvg,

Paul Siemons
karell
Lid

Bericht door karell »

33 fouten...dat valt volgens mij nog best mee hoor(het gemiddelde was 31)!
was gister te laat om me te doen, maar hebt ut laatste wel gezien en er waren er met vele meer fouten hoor!
en daarnaast snap ik ook niet waarom ze sommige dingen afgelopen 10jaar 10 tot de macht 99 keer hebben veranderd? (moet tien tot de macht voortaan trouwens aan elkaar?:P) ik denk dat de gemiddelde nederlander er niet wakker van ligt hoe bepaalde woorden te schrijven? waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

ach ja ik zie de humor er ook wel weer van in. en tja... je kunt het verder ook neit echt een doorsnee dictee noemen met woorden als: caipirinha, dedaigneuze en ad remme riposte. (http://www.omroep.nl/nps/grootdictee/oude_dictees.html)
karell
Lid

Bericht door karell »

aan mijn bovenstaande post te zien, kan ik het beter niet eens proberen.
:P:D
(of is het tegeenwoordig: aanmijnbovenstaandeposttezien,kanikhet beternieteensproberen?)
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Bigshot schreef:Tegenwoordig moet je schrijven: "De gevangen staan op de appelplaats." :mrgreen:
Tenzij het TBS'ers zijn...die lopen gewoon vrij rond :wink:

Even een kleine off-topic postje....ga vooral weer on-topic.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Haha ja 33 fout, een mooie fout is dat inderdaad!

Bigshot, ik heb het dictee opgezocht:

De vrouw die het hippe grand café binnenliep, een miss twiggy aan de goede kant van de veertig, was smaakvol uitgedost in een bordeauxrode deux-pièces en een blouse met ovale vlakken, het precieuze gezicht perfect in de make-up.
Op de bühne van het horeca-etablissement stond een diskjockey die deathmetal en francofone hiphopnummers mixte tot een eclectische brij; een amuzikaal karweitje waarvan nochtans al menige liveopname was gemaakt. Enfin.

Te midden van de pret makende jongelui leek praten ten enenmale onmogelijk, maar ondanks de tenhemelschreiende herrie wist de bij de ober in het gevlij gekomen vrouw een breezer en een schaaltje petitfours te bemachtigen

Ze keek welhaast smachtend naar de deur, maar werd bijwijlen afgeleid door een slecht afgerichte dobermannpincher die niet alleen stonk, maar eens te meer met continu geblaf het beatjuggelen versjteerde.

Daardoor miste ze de entree van een fijngebouwde, wat oudere man – harrypotterbrilletje onder een cabareteske coupe van witte krullen – die bij de bar zijn stereotiepe caipirinha bestelde voordat hij haar ontwaarde.

Hij zoende haar vluchtig en begon haar op even onheuse als dedaigneuze wijze toe te spreken: dat gedoe van Cupido met zijn pijl-en-boog was over en uit; het verplichtte hem hun ontwrichte latrelatie te beëindigen.

Zij wist zo een-twee-drie geen ad remme riposte te bedenken, maar verkocht hem een volmaakt kletsende oorvijg; hij belandde op de grond zodat hij, klem geraakt tussen het meubilair, eruitzag als een knock-out geslagen bokser

Hij kreunde, en terwijl de muziek uitfadede, haastte zij zich verdwaasd de zaak uit – onder applaus, dat wel, en toen zij de drempel overging en half buitenstond, was nog net te horen dat zij hem halfluid uitmaakte voor guppy.

Makkelijk zat toch?
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Plaats reactie