Slowchat topic - deel 14
-
- Lid
Prehistory - romeinen - middeleeuwen en "modernere tijd"Leroy schreef:Ik bedoel qua tijdperk. Romeinen? Egyptenaren (Egyptologie)? Midden-Oosten? Theologische? etc.dwayne schreef:Gewoon HBO archeologie veldwerk assistent (dacht ikLeroy schreef:Dwayne, welke richting wil je gaan doen dan?)
@ Wouter:
Die van mij was geloof ik van hanzesteden deventer, was een particuliere opleiding
geloof ik

- Leroy
- Lid
Uhmmm, je moet een bepaald tijdvak kiezen hè. Daarnaast kun je wel extra vakken volgen die met andere tijdvakken te maken hebben maar je hebt één primaire tijdvak.dwayne schreef:Prehistory - romeinen - middeleeuwen en "modernere tijd"Leroy schreef:Ik bedoel qua tijdperk. Romeinen? Egyptenaren (Egyptologie)? Midden-Oosten? Theologische? etc.dwayne schreef: Gewoon HBO archeologie veldwerk assistent (dacht ik)
@ Wouter:
Die van mij was geloof ik van hanzesteden deventer, was een particuliere opleiding
geloof ik
- Shifty
- Lid
- Contacteer:
De term Geschiedenis
Vroeger had de term 'Geschiedenis' de betekenis van alles wat er gebeurd was , het verleden. Doorheen de tijd heeft de term echter andere betekenissen meegekregen.
--> Objectieve geschiedenis.
Objectieve geschiedenis is elke vorm van geschiedenis onafhankelijk van elk historisch denken van de mens. Hetgene wat gebeurd is , de verleden werkelijkheid
--> Subjectieve geschiedenis
De ervaring die een mens opgedaan heeft uit het verleden. Met andere woorden : het collectief geheugen van de menselijkheid.
Het verschil tussen Objectieve & Subjectieve geschiedenis is echter fictief. Om het objectieve te benaderen hebben we het gekende , het subjectieve nodig. Objectieve geschiedenis bestaat slechts in zoverre zijn subjectief gekend is.
Tevens is er ook nog een 3de betekenis van geschiedenis.
--> Geschiedschrijving of historiografie
Het geschrevene wat steunt op de historie. Het geschreven verleden.
Binnen die historiografie moeten we nog een onderscheidt maken tussen het Historisch process , het bestuderen en onderzoeken en het beschrijven. Deze 3 elementen zorgen ervoor dat de Geschiedenis een wetenschap is. Geschiedenis is echter nooit 100% objectief daar elke geschiedschrijver de zaken uit een andere ooghoek bekijkt. Dit maakt dat Geschiedenis geen fundamentele wetenschap is.
Hm , en zo gaat dat dus 130 pagina's aan een stuk ! Wat haat ik 'Historische wetenschap'. Zaterdag , uitgerekend op een zaterdag , heb ik daar een examen van. Het beste moet nog komen , dat gaat door om 16:45h
.

Vroeger had de term 'Geschiedenis' de betekenis van alles wat er gebeurd was , het verleden. Doorheen de tijd heeft de term echter andere betekenissen meegekregen.
--> Objectieve geschiedenis.
Objectieve geschiedenis is elke vorm van geschiedenis onafhankelijk van elk historisch denken van de mens. Hetgene wat gebeurd is , de verleden werkelijkheid
--> Subjectieve geschiedenis
De ervaring die een mens opgedaan heeft uit het verleden. Met andere woorden : het collectief geheugen van de menselijkheid.
Het verschil tussen Objectieve & Subjectieve geschiedenis is echter fictief. Om het objectieve te benaderen hebben we het gekende , het subjectieve nodig. Objectieve geschiedenis bestaat slechts in zoverre zijn subjectief gekend is.
Tevens is er ook nog een 3de betekenis van geschiedenis.
--> Geschiedschrijving of historiografie
Het geschrevene wat steunt op de historie. Het geschreven verleden.
Binnen die historiografie moeten we nog een onderscheidt maken tussen het Historisch process , het bestuderen en onderzoeken en het beschrijven. Deze 3 elementen zorgen ervoor dat de Geschiedenis een wetenschap is. Geschiedenis is echter nooit 100% objectief daar elke geschiedschrijver de zaken uit een andere ooghoek bekijkt. Dit maakt dat Geschiedenis geen fundamentele wetenschap is.
Hm , en zo gaat dat dus 130 pagina's aan een stuk ! Wat haat ik 'Historische wetenschap'. Zaterdag , uitgerekend op een zaterdag , heb ik daar een examen van. Het beste moet nog komen , dat gaat door om 16:45h

- Justin
- Lid
- Mike.H
- Lid
- Ajacied8989
- Lid
- Contacteer:
- leieboordbewoner
- Lid
- Contacteer: