Als met de term Nederlands bocht Hollands bocht wordt bedoeld, kan ik me daar volledig in vinden. Het is ook nog eens waar, dat in Zuid-Limburg meer dan uitstekend tapbier geschonken wordt. Er zijn weinig zaken genoeglijker dan op een Limburgs terrasje een Gulpener te pikken. Toch komt mijn allermooiste bierervaring uit Praag, zo'n twintig jaar geleden. Stel u voor: een groot, bijna verlaten biertuin aan de Moldau. Het is zondagmiddag, Midden-Europa wordt geteisterd door een hittegolf (28 graden 's nachts). We bestellen een echte pul van één liter Tsjechisch bier. De attente ober brengt nieuwe zodra de bodem in het zicht is. Ai, dat glijdt gemakkelijk naar binnen. Zacht spul als het is, is het effect nihil, tot ik een paar uur en 6 pullen later probeer op te staan .....mannerheim schreef:Nee. Als ik had geschreven Nederlands bocht, had ik dus ook Limburgs bier vies gevonden, net als Fries bier (als dat er is ) of Drenths bier of zo.
Maar ik schreef Hollands bocht, en daarmee zeg ik niks verkeerd over het Engelenpis van de Limburgers.
Als rechtgeaard höker drink ik uit de fles natuurlijk slechts Grolsch. Qua tapbier gun ik de Limburgers de zege, maar niet qua fles. Al dit lekkere spul is in Moengo niet te krijgen, dus doe ik het met Parbo, ook zeer genietbaar.