Huidige maatschappelijke problemen en WO2

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.

"huidige maatschappelijke problemen vinden hun oorsprong in de tweede wereldoorlog"

Eens
10
33%
Oneens
14
47%
Geen mening
6
20%

Totaal aantal stemmen: 30

mannerheim
Lid

Huidige maatschappelijke problemen en WO2

Bericht door mannerheim »

okke schreef:
mannerheim schreef:Dat discusiëren niks met WO2 te maken heeft vind ik een nogal vreemde redenatie.
Sterker nog: het heeft alles met WO2 te maken.

De huidige maatschappelijke problemen en aspecten vinden hun oorsprong in de Tweede Wereldoorlog, uit een discussie over WO2 ontrolt zich heel erg gemakkelijk een interessante discussie over huidige onderwerpen. Eerst kon er dan gewoon doorverwezen worden naar het discussie gedeelte. Nou moet deze al dan niet interresante discussie domweg afgekapt worden.
Dat vind ik een mooie stelling: "huidige maatschappelijke problemen vinden hun oorsprong in de tweede wereldoorlog". Een mooi onderwerp voor een dialoog in 'actueel'.
Bij deze.
Naar mijn mening heeft vrijwel ieder huidig maatschappelijk probleem zijn wortels ( of een gedeelte hiervan) in de Tweede Wereldoorlog.
Wat vinden jullie?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Nee hoor. Vrijwel ieder huidig maatschappelijk probleem heeft zijn wortels in de Griekse Oudheid.
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Dit topic lijkt toch weer een beetje een verwijzing naar het sluiten van het discussie forum.
Om nou over dit onderwerp weer een poll te starten bedenkelijk :(

mvg
Aude Audenda
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Door WO2 zijn wel veel landen gedeeltelijk verwoest en kwamen er veel mensen uit andere landen het wederopbouw proces mee op gang helpen. Dat waren de gastarbeiders. Na deze volksverhuizing zijn er ook wrijvingen ontstaan waar we nu soms nog wat van merken.
dvaupell
Lid
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Best een interessante discussie eigenlijk, maar niet actueel en slechts een zijdelings verband met WO2. Ik zeg babbelbox.....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Kan je misschien een paar voorbeelden geven van huidige maatschappelijke problemen die hun oorsprong vinden in de WO2?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
mannerheim
Lid

Sjoerd schreef:Kan je misschien een paar voorbeelden geven van huidige maatschappelijke problemen die hun oorsprong vinden in de WO2?
Dat kan ik zeker:

Ik begin meteen met het zwaarste onderwerp: Israël. Als Hitler niet begonnen was met de holocaust, hadden Joden gewoon in Europa kunnen blijven leven. De massale immigratie naar Palestina was een gevolg van dat de Joden zich, heel begrijpelijk, bedreigd gingen voelen. Het feit dat Israël op dit moment de wereldpolitiek beïnvloedt hoef ik zeker niet uit te leggen.

Tweede onderwerp: De Polentrek. Ook een gevoelig puntje. Wat je kijk op dit onderwerp ook is, dat er problemen door ontstaan is niet te ontkennen. Als is het maar door boze Nederlanders. Dat Polen op dit moemnt een bloeiende economie heeft komt omdat het land zich eindelijk van de communisten heeft bevrijd. Dat de Sovietunie zijn macht daar verworven heeft als gevolg van WO2 is toch ook wel duidelijk.

Derde onderwerp: Het syndroom van de kop in het zand steken.
Veel Nederlanders durven problemen niet bij de naam te noemen, zoals het marrokkanenprobleem. Juist omdat men bang is voor herhaling van wat er zich in WO2 met de Joden gebeurde. Politici als Pim Fortuyn en Geert Wilders worden verketterd.

Noem mij een huidig maatschappelijk probleem en ik geef de wortels uit WO2. Maar begrijp mij goed. Niet ieder probleem heeft zijn wortels volledig in WO2 liggen.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Huidig maatschappelijk probleem: files.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Niet echt een probleem, maar wel een gevolg, de Amerikanisering van Nederland.
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

mannerheim schreef:
Sjoerd schreef:Kan je misschien een paar voorbeelden geven van huidige maatschappelijke problemen die hun oorsprong vinden in de WO2?
Dat kan ik zeker:

Ik begin meteen met het zwaarste onderwerp: Israël. Als Hitler niet begonnen was met de holocaust, hadden Joden gewoon in Europa kunnen blijven leven. De massale immigratie naar Palestina was een gevolg van dat de Joden zich, heel begrijpelijk, bedreigd gingen voelen. Het feit dat Israël op dit moment de wereldpolitiek beïnvloedt hoef ik zeker niet uit te leggen
Joden werden al vervolgd voor het jaar 0... Ze werden oa verdreven uit Egypte. Dus die wortels liggen niet mbt wo2.
For King & Country
mannerheim
Lid

leieboordbewoner schreef:
mannerheim schreef:
Dat kan ik zeker:

Ik begin meteen met het zwaarste onderwerp: Israël. Als Hitler niet begonnen was met de holocaust, hadden Joden gewoon in Europa kunnen blijven leven. De massale immigratie naar Palestina was een gevolg van dat de Joden zich, heel begrijpelijk, bedreigd gingen voelen. Het feit dat Israël op dit moment de wereldpolitiek beïnvloedt hoef ik zeker niet uit te leggen
Joden werden al vervolgd voor het jaar 0... Ze werden oa verdreven uit Egypte. Dus die wortels liggen niet mbt wo2.
Toen werden Joden al vervolgd, maar als Hitler de Joden wel met rust gelaten had was er geen Israël geweest.
okke schreef:Huidig maatschappelijk probleem: files.
Wat Rednas al zei, de Amerikanisering heeft hier veel aan bijgedragen.
Dankzij deze Amerikanisering hebben we meer welvaart gekregen, met als negatief bijgevolg: files.
mannerheim
Lid

Moengoman schreef:Nee hoor. Vrijwel ieder huidig maatschappelijk probleem heeft zijn wortels in de Griekse Oudheid.
Dat vind ik een interressante redenatie, kan je dat uitleggen?
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik neem aan dat onder amerikanisering democratische kapitalisering verstaan wordt.
Amerikanisering is geen direct gevolg van de tweede wereldoorlog. De vorming van het oostblok en de koude oorlog wel. Toen de grip van het communisme op de oostbloklanden in de jaren negentig ophield, zag je dat ook deze nieuwe democratieën het kapitalisme omarmen.

Ook zonder de tweede wereldoorlog zou Nederland als democratie groei en kapitale vrijheid bevorderd hebben. Als de tweede wereldoorlog iets anders gelopen was, waren wij nu wellicht nog onderdeel van de Sovjet-Unie en hadden we als direct gevolg van de tweede wereldoorlog misschien geen files gehad.

De invloed van de oorlog op oost-Europese landen is zo enorm geweest dat het daar op veel grotere schaal nog merkbaar is.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Ik vraag me af wat de ooraak is van de moord op Joe Van Holsbeek. Is het iets van alle tijden of is het de laatste jaren in opmars? Komt het voor uit de Tweede Wereldoorlog?...
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

HMS Renown schreef:Ik vraag me af wat de ooraak is van de moord op Joe Van Holsbeek. Is het iets van alle tijden of is het de laatste jaren in opmars? Komt het voor uit de Tweede Wereldoorlog?...
tjah daarover kan je natuurlijk ook weer discusieren. voor mij heeft die moord niets met wo2 te maken. Zulke roofmoorden gebeuren al eeuwen. (Inderdaad nog voor dat er mp3's of sigaretten bestonden.) Ook de racistische moorden in Antwerpen doet men al eeuwenlang. Natuurlijk wordt de link vlug gelegd door het massal afslachten van Joden, zigeuners, homofielen,... door de Nazi's voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. echter denken we aan de ginocide in Rwanda, de massamoorden in Irak en ex-joegoslavie. deze moorden gebeurden na de Tweede Wereldoorlog maar worden minder (volgens mij toch) aangebracht als mogelijke "aansteker" van deze moorden alhoewel ze 40 à 50 jaar later zijn gebeurt. Ook hier kun je natuurlijk over discusieren (het gaat om minder doden maar het blijft massamoord en verschrikkelijk). Het is iets dat jammerlijk genog te vinden is in de menselijke geest. zolang de mens bestaat en zolang er verschillen en onrecht bestaat zullen deze moorden en massamoorden blijven doorgaan. Hoe spytig dit ook is. de mens heeft de emoties afgunst en jaloezie meegekregen en deze zijn de meest verfoeilijke emoties die de mens heeft maar hij heeft ze nu eenmaal en zolang hij ze heeft zal de mens blijven doen zoals hij nu eenmaal bezig is.

Dit is zo beetje mijn mening hierover.

salut arne(ken)
it's not how many you write but what you write in the books of history
Plaats reactie