De stuurkabels die van cockpit naar de staart lopen. Als de staart van een horsa verwijderd moet worden is de staart aan de romp verbonden met de stuurkabels. Deze moeten eerst "gekapt" worden anders kan je de staart niet wegschuiven. Dit ggebeurde met een apparaatje dat in de romp ingebouwd zat en hierin zat een speciale patroon die de kabel doorsneed. Dergelijk doorslag apparaat met patroon is te zien in Airborne museum Hartenstein. Daarna moeten de piloten de 6 verbindingsbouten waarmee de staart verbonden is aan de romp losdraaien. Dit geld voor de Horsa MK1 uitvoering waarvan men de staart kan verwijderen.ammo schreef:Stuurkabels door te snijden?Leg me dat eens uit ,JimJim schreef:Een patroon om stuurkabels door te snijden. gebruikt in Horsa gliders
Raad het plaatje
Re: Raad het plaatje
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Bedankt , Jim .Ik wist niet dat deze patroon ook hiervoor werd gebruikt.Jim schreef:De stuurkabels die van cockpit naar de staart lopen. Als de staart van een horsa verwijderd moet worden is de staart aan de romp verbonden met de stuurkabels. Deze moeten eerst "gekapt" worden anders kan je de staart niet wegschuiven. Dit ggebeurde met een apparaatje dat in de romp ingebouwd zat en hierin zat een speciale patroon die de kabel doorsneed. Dergelijk doorslag apparaat met patroon is te zien in Airborne museum Hartenstein. Daarna moeten de piloten de 6 verbindingsbouten waarmee de staart verbonden is aan de romp losdraaien. Dit geld voor de Horsa MK1 uitvoering waarvan men de staart kan verwijderen.ammo schreef:Stuurkabels door te snijden?Leg me dat eens uit ,JimJim schreef:Een patroon om stuurkabels door te snijden. gebruikt in Horsa gliders
Nemo Me Impune Lacessit
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 40 keer
Deze werden eveneens gebruikt om de kabels van sperballonen door te "schieten".
racefiets schreef:Deze werden eveneens gebruikt om de kabels van sperballonen door te "schieten".
idd, En nu nog de naam v/d patroon.
Nemo Me Impune Lacessit
ammo schreef:racefiets schreef:Deze werden eveneens gebruikt om de kabels van sperballonen door te "schieten".
idd, En nu nog de naam v/d patroon.
Niemand?
Nemo Me Impune Lacessit
Ik weet dat het een cable cutter cartridge is voor de kabels van sperballonen door te "schieten" zoals Racefiets al aangaf.
En zoals mij verteld is.
Kan alleen niet op de correcte naam komen.
En zoals mij verteld is.
Mvg/Best regards, Sipke
Hint Cartridge .... ....... .. ..Haplo schreef:Ik weet dat het een cable cutter cartridge is voor de kabels van sperballonen door te "schieten" zoals Racefiets al aangaf.
En zoals mij verteld is.
Nemo Me Impune Lacessit
Hierbij een foto van de Double-head cable cutter,Deze cable cutters zaten gemonteerd in de vleugels van britse bommenwerpers.ammo schreef:Hint Cartridge .... ....... .. ..Haplo schreef:Ik weet dat het een cable cutter cartridge is voor de kabels van sperballonen door te "schieten" zoals Racefiets al aangaf.
En zoals mij verteld is.

Nemo Me Impune Lacessit
- racefiets
- Lid
20x16,5R of 20x32R cable cutting MKIV
Als ik naar de lengte van je huls kijk dan zal het de 20x32R zijn.
racefiets schreef:20x16,5R of 20x32R cable cutting MKIV
Ik reken het goed. Is idd Cartridge cable cutting, 20x32R, maar een MK IZ
Nemo Me Impune Lacessit
- racefiets
- Lid
Wat mij betreft mag Jim. Die had het idee van de patroon in ieder geval goed. (en anders wordt het weer munitie
)

- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
And not all the monkeys are in the zoo.