De doodstraf: jullie mening nodig

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.

Voor of tegen de doodstraf?

Peiling eindigde op 02 dec 2007, 19:55

voor omdat ...
12
30%
tegen omdat ...
11
28%
voor, maar...
11
28%
tegen, maar...
6
15%
 
Totaal aantal stemmen: 40

Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

Rednas schreef:
okke schreef:Pedofielen: Zijn dit alle mensen die zich (seksueel) aangetrokken voelen tot kinderen? Of enkel mensen die daadwerkelijk seksuele handelingen verricht hebben met minderjarigen? Of is het zelf zo genuanceerd dat het gaat om mensen die seksuele handelingen verrichten met minderjarigen tegen de wens van die minderjarigen in?
Dit is een van de lastigste categoriën. Is zo'n iemand een echte misdadiger? Hij kan er niks aan doen dat hij zo is, kan je hem daarvoor zo zwaar straffen. En is het vergelijkbaar met homoseksualiteit, wat vroeger ook strafbaar was (oa doodstraf).
Sander, had je post over het hoofd gezien, door de oplaaiende discussie. Echter denk ik dat je een onjuiste vergelijking trekt en wel om de volgende redenen:

Homoseksuelen gaan uit vrije wil een relatie aan. Hierbij is doorgaans geen sprake van een relatie tussen volwassene en kind maar tussen twee volwassen (of 2 jongeren).
En pedofielen zijn geen lastige categorie, de wet voorziet al in wat strafbaar is en wat niet. En als iemand de wet overtreed is diegene een misdadiger ja.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik had te snel getypt. Kinderen om mij heen. Ik snap je standpunt. En je hebt een duidelijke onderbouwing van je standpunten. Ik heb een ander standpunt, omdat ik ik vind dat het doden van mensen nooit een middel mag zijn in een rechtssysteem. Zelfs niet als het doel is dat minder andere mensen gedood worden.
Het doden van andere mensen kan nodig of verdedigbaar zijn tijdens oorlogshandelingen en levensbedreigende situaties. Preventief of als sanctie strookt het niet met mijn levensvisie. Niet iedereen heeft deze visie, maar ik hoop dat genoeg mensen een vergelijkbare visie hebben, zodat de doodstraf in Nederland nooit meer ingevoerd wordt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Er zijn ook mensen die vanwege hun geloofs achtergrond tegen de doodstraf zijn.
Want,..............alleen onze heer,god beslist over leven en dood.
Was het niet eerder zo: oog om oog,tand om tand.
Laatst gewijzigd door THOR op 15 nov 2007, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Wat wil je hiermee zeggen, Thor?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Ik had het niet tegen jou okke.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik denk dat je bedoelt dat je het niet over mij had. Maar los daarvan was ik benieuwd wat je mee wilt delen met je mededeling dat sommige mensen vanwege hun levensovertuiging tegen doodstraf zijn. Is dat ook jouw mening?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

viny schreef:Tegen: Ik vind niet dat mens niet kan besluiten over andermans leven, ik vind het barbaars, ouderwets en mensonterend.
Indien een strafmaat wettelijk is vastgelegd, dan is diegene die een daad pleegt welke tot de doodstraf kan leiden zelf diegene die dat besluit neemt en daarmee kiest voor een eventuele doodstraf.

Overigens vindt ik levenslang een zeer zware straf. Het geeft de gedetineerde geen enkel uitzicht en heeft dus ook geen reden om zichzelf te verbeteren aangezien hij zich in de gevangenis staande moet zien te houden. Immers, wat hinderd het een tot levenslang veroordeelde moordenaar om binnen de gevangenis nog een moord te plegen? Krijgt hij dan 2x levenslang of zoals er in de USA veroordeelden bestaan die meer dan 150 jaren gevangenisstraf moeten uitzitten?

Het argument dat de gevangenissen vol zijn en dat er daarom een doodstraf zou moeten komen, vindt ik erg kort door de bocht en ook een zeer enge gedachte. Deze reden wijs ik dan ook stellig af.

Wie moet er dan de doodstraf krijgen? Hele moeilijke vraag, maar ik zou zeker delicten die een mensenleven verwoesten daarvoor in aanmerking laten komen. Verkrachters, kindermisbruikers zou ik daar eerder voor in aanmerking laten komen dan een iemand die in een vlaag van opwelling een moord pleegt. Ook een inbreker die, na betrapt te zijn of die toch nog iemand in bed tegenkomt, deze martelt of vermoord zou m.i. in aanmerking komen.

Ik ben ook van mening dat een persoon die zijn huis/winkel oid verdedigd bij een overval/inbraak oid, niet vervolgd zouden moeten worden, wanneer deze verdediging de dood van de inbreker/overvaller tot gevolg zou hebben. Dit betekend echter niet dat de verdediger zijn aanvaller zomaar van het leven mag beroven.

Eigenlijk best een moeilijk onderwerp, een kort en genuanceerd antwoord is dan ook niet mogelijk. Bovenstaande is dan ook zeer incompleet en zonder enige nuance.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Dat de gevangenissen vol zitten is bullsh*t.
De gevangenissen zitten leger dan ooit stond laatst in de krant.

Ik denk zelf dat het komt omdat de politie zijn werk voor geen meter doet (check de cijfers van het CBS), maar wat wil je ook met zo'n salaris...
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

gamer0004 schreef:maar wat wil je ook met zo'n salaris...
Dat salaris is ook echt veel te weinig, velen moeten zelfs een 2e baantje om genoeg geld in het laatje te krijgen. (hoewel ze natuurlijk ook wel wat voor dat geld mogen doen :wink: )
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Klopt.
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Bericht door Sturmkreuz »

gamer0004 schreef:Dat de gevangenissen vol zitten is bullsh*t.
De gevangenissen zitten leger dan ooit stond laatst in de krant.

Ik denk zelf dat het komt omdat de politie zijn werk voor geen meter doet (check de cijfers van het CBS), maar wat wil je ook met zo'n salaris...
Woon je in Nederland? Want in België zijn ze de oren van de regering af aan het zagen omdat de gevangenissen overbevolkt zijn en dat de cipiers hier ook vanwege staken omdat ze deze gewoon niet de baas kunnen.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Wat wil je. In Dendermonde waren er 's nachts 4 bewakers voor meer als 128 gevangen...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dat zijn inderdaad verschrikkelijke omstandigheden. Laten we daarom de doodstraf maar weer invoeren...

[/cynische modus]
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Bericht door HMS Renown »

Dat is daar geen reden voor ik ben ook tegen de doodstraf maar hoe moeten 4 cipiers 128 gevangen tegen houden zonder wapens?
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ik neem aan dat ze toch wel gewapend zijn?
Plaats reactie