Mot

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
ArjenS
Lid
Gegeven: 1 keer

Mot

Bericht door ArjenS »

Geen idee of hier eigenlijk al een topic over is,
maar ik wil graag weten wat jullie doen tegen motten.
Wat te doen als het er al in zit?
En wat doen om te voorkomen?
michiel01
Lid

Re: Mot

Bericht door michiel01 »

Als het er al inzit invriezen, gegarandeerd succes. Aanbevelenswaardig is dit meerdere dagen achtereen te doen. Oppassen met leren zaken!!!

Preventie: mottenpapier en van die blokjes cederhout. 1 nadeel de kamer waar m'n collectie opgeborgen is meurt als de typhus!
viny
Lid

Bericht door viny »

Waneer weet je dat je mot hebt, begrijp dat er gaatjes ontstaan, maar als je pop vol hangt met uitrustind en het jasje zelf nauwlijks ziet? Gewoon om de zoveel tijd een kleine controle uitvoeren of zijn er andere mogelijkheden?
'War is delightful for those who have not experienced it'
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Als je kleding op een pop hebt staan in een geventileerde ruimte dan is de kans klein dat motten hun eitjes leggen in een kledingstuk. Een donkere onaangeroerde (liefst warme, tochtvrije) ruimte is de plek waar een mot haar eitjes het snelst zal leggen. De eitjes komen uit en de larven eten dan de stof.

Wanneer je kleding op een pop hebt staan zal dat dus niet snel voorkomen. Zodra er gaatjes ontstaan dan ben je dus al te laat en moet je kleding direct invriezen! Om dat te voorkomen kun je mottenballen (ik ken deze alleen in de vorm van knikkers van cederhout, mogelijk zijn er meer opties) of motpapier in de zakken van de kledingstukken te doen. Als je motpapier of -ballen gebruikt kun je deze het best in vloeipapier wikkelen zodat je eventuele schade aan kleding voorkomt maar wel de werking van het antimotten middel behoudt. Het nadeel dat hieraan kleeft is dat je dat spul vaak wel ruikt.

Een minder stinkende methode, echter wel prijziger, is het gebruik van tabak, een builtje shag in vloeipapier gewikkeld werkt ook goed, alleen moet je dit vaker vervangen plus dat het kans geeft op rotzooi als t papier scheurt.

met vloeipapier bedoel ik trouwens niet die pakjes rizla maar vloeipapier dat je bijvoorbeeld bij Ikea om je glazen wikkelt na aankoop. De dunste variant is het meest effectief.
Arachnide
Lid

Bericht door Arachnide »

Dat leer kan uitdrogen wist ik wel, maar kunnen motten ook in leer gaan zitten dan? :shock:
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

Arachnide schreef:Dat leer kan uitdrogen wist ik wel, maar kunnen motten ook in leer gaan zitten dan? :shock:
Zitten niet in het leer ,maar in het vilt van bv duitse, nederlandse,britse DR en parahelmen.
Dus alles wat je koopt waar wol in zit, eerst een week in de diepvries( Min 18 graden)
Dan een dag eruit, en dan weer een paar dagen erin, en alle motten zijn gegarandeerd dood.
Nemo Me Impune Lacessit
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Ik bedoelde ook niet dat motten in leer gaan zitten, maar dat leer breekbaar wordt als je het in gaat vriezen.
Plaats reactie