musea best was leuk wat vinen jullie hier van,
Re: musea best was leuk wat vinen jullie hier van,
bevrijdende vleugens bestaat al lang hoor, zowiso meer dan 5 jaar!
Leuk museum in Nederland? echt geweldige zul je er niet vinden maar als ik moest kiezen vind ik groesbeek nog wel het beste, schaarsbergen in arnhem 40-45 gaat ook nog wel maar dat is flink rommelig en bevat ook replica, een leuk museum bij de zuiderburen is in baugnez malmedy!
Leuk museum in Nederland? echt geweldige zul je er niet vinden maar als ik moest kiezen vind ik groesbeek nog wel het beste, schaarsbergen in arnhem 40-45 gaat ook nog wel maar dat is flink rommelig en bevat ook replica, een leuk museum bij de zuiderburen is in baugnez malmedy!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Replica presenteren is absoluut geen manier van inrichten. Dan moet je inderdaad geen museum beginnen. Best bestaat al heeeel lang, ik ben er al jaren terug geweest en toen was het al een slecht museum. De opmerking van een klein museum heeft replica snap ik wel en een grote als overloon daarintegen niet begrijp ik niet helemaal? want een klein museum moet toch juist beter in staat zijn alleen originelen te laten zien omdat ze ook minder presenteren
Als je een goed museum wilt bezoeken moet je maar eens het museum van mijn vader bezoeken, ik wil niet opscheppen, maar je ziet dan wel een historisch correct museum zonder replica's. Dit omdat wij tegen replica's zijn. Hebben we het niet, dan laten we het niet zien totdat we een origineel hebben, zo simpel. dus kom een keer naar ons http://www.museum40-45.com. Verder zijn er nog wel een aantal goede musea om te bezoeken. Musea die verder de moeite van het bezoeken waard zijn; Airborne Museum, Groesbeek, AVOG crash museum, en dan kun je beter naar het buitenland
En overloon is hard op weg om een goed/beter museum te worden.

Als je een goed museum wilt bezoeken moet je maar eens het museum van mijn vader bezoeken, ik wil niet opscheppen, maar je ziet dan wel een historisch correct museum zonder replica's. Dit omdat wij tegen replica's zijn. Hebben we het niet, dan laten we het niet zien totdat we een origineel hebben, zo simpel. dus kom een keer naar ons http://www.museum40-45.com. Verder zijn er nog wel een aantal goede musea om te bezoeken. Musea die verder de moeite van het bezoeken waard zijn; Airborne Museum, Groesbeek, AVOG crash museum, en dan kun je beter naar het buitenland

-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 4 keer
- Contacteer:
Het hangt er natuurlijk van af wat jij een goed museum noemt?wo2man schreef:weet iemand dan wel een goed musea?
Heel veel oorlogsmusea zijn eigenlijk gewoon gebouwen waar één of andere verzamelaar zijn collectie tentoonstelt. Op zich is daar niets mis mee, maar die musea leren je maar weinig over de geschiedenis en gebeurtenissen van een bepaalde oorlog.
Je kan met een hele kleine collectie van originele militaire items een zeer mooi en educatief museum inrichten, waar de bezoeker na een bezoek buiten gaat met het gevoel dat hij veel heeft bijgeleerd over die periode in de geschiedenis.
Een goed voorbeeld hiervan is het 'In Flanders' Fields' museum in Ieper (B). De tentoongestelde militaire items zijn ten opzichte van de getoonde foto's, illustraties, audio en video te verwaarlozen, maar het geheel geeft je toch een heel volledig beeld van wat zich daar tussen 1914 en 1918 heeft afgespeeld. Veel mensen (en dan vooral verzamelaars) vinden het museum maar niets, maar zij vergeten dat de gemiddelde bezoeker geen boodschap heeft aan een eindeloze rij uniformen en uitrusting. Deze bezoekers willen bijleren over de gebeurtenissen en de boodschap erachter te weten komen.
Het museum van Bayeux (Normandië) was vroeger een opeenstapeling van originele uniformen. Nochtans vertelde dit museum weinig over de gevechten zelf. Toen de eigenaar van de tentoongestelde militaria-collectie na een dispuut zijn collectie uit het museum weghaalde,diende het museum opnieuw ingericht te worden, met een minimum aan objecten uit WW2. Maar het museum is er duizend maal beter op geworden. Duidelijke en visueel aantrekkelijke infoborden met teksten en foto's vertellen het verhaal van de Landing in Normandië en de daarop volgende veldtochten, terwijl deze acties met enkele aangrijpende militaire en burgerobjecten uit 1944 worden geïllustreerd.
Het is zoveel mooier en interessanter om een bepaalde actie, eenheid, of individu te illustreren aan de hand van een uniform, uitrustingsstuk, brief of foto zodat de persoon achter de actie naar voor komt. Een massa nietszeggende uniformen heeft deze uitstraling niet. Het beste/mooiste oorlogsmuseum is niet noodzakelijk dit met de grootste collectie uniformen en uitrusting. Ook hier gaat kwaliteit boven kwantiteit.
Teveel mensen gaan ervan uit dat zij een mooi en waardevol oorlogsmuseum kunnen openen, omdat ze een grote collectie hebben. En om het nog groter te maken, vullen ze de ontbrekende items, die ze toch zo graag in hun collectie zouden hebben, maar op met replica. En om het helemaal af te maken vinden ze er dan nog een mooi verhaaltje bij uit.....
WW2-replica zou maar één bestaansreden mogen hebben, en deze is om het te gebruiken voor re-enactment of filmdoeleinden. Dat men in een museum over de Middeleeuwen of de Romeinse periode replica gebruikt om te illustreren hoe een Romeinse soldaat erbij liep, of te tonen hoe de mensen in deze periode leefden kan ik aannemen. Deze dingen bestaan nu eenmaal niet meer en het is ook niet meer dan logisch. Maar deze musea beschrijven expliciet dat het om replica gaat en je ziet er geen tientallen van in hetzelfde museum. Dat dingen, waarvan er duizenden, ja miljoenen, gemaakt zijn in een museum over een periode die amper 65 jaar geleden is, replica zijn; is onaanvaardbaar. Het financiële excuus is gewoon belachelijk. Behalve misschien het uniform van AH, is alles te vinden.
De verzamelaars met een dergelijk 'militaria-museum' zijn meestal van een generatie die reeds vroeg na 1945 objecten uit WW2 begonnen te verzamelen. Het blijft me verbazen hoe slecht dergelijke collecties zijn opgebouwd, niettegenstaande de objecten massaal voorhanden waren en de prijzen te verwaarlozen waren. Het enige excuus dat ze zouden kunnen aanhalen is het feit dat de informatie die we vandaag de dag kennen, niet voorhanden was. Maar sedert de jaren 70 zijn boekjes, tijdschriften en andere informatiebronnen massaal voorhanden, zeker in de huidige internettijden. Zij hadden de kans om de kwaliteit van hun collectie te verbeteren.
Ik kan dan ook alleen maar concluderen dat dit soort mensen, ofwel geen bal kennen van de militaria die zij verzamelen, of alleen maar uit zijn op geldgewin om hun eigen 'collectie' te laten opbrengen en zichzelf als expert te gaan manifesteren.
Dat iemand thuis in zijn eigen collectie repro houdt, is zijn probleem. Zolang hij daar tevreden mee is, hoeft niemand zich daar mee te bemoeien. Maar maak jezelf niets wijs; repro zal nooit dezelfde waarde hebben als het origineel, niet financieel en niet emotioneel....
Een militaria-museum is niet gelijk aan een geschiedenismuseum.....
29th Let's Go!!!!!
Het museum bevrijdende vleugels heeft vele jaren in Veghel gezeten 1984.
Mijn indruk is dat de voormalige oprichter ging voor kwantiteit (=veel spullen) en niet direct voor kwaliteit (=goede orginele spullen).
Mijn mening is als je direct ziet dat het repro is is het ook slecht repro is. De afschuwlijke First aid pakjes!
Mij storende dingen als:
-Franse na-oorlogse helmen die voor US helmen moeten doorgaan.
-incomplete of geen uitrusting (bijna alle GI's in het bevrijdings diorama)
- Amerikaanse m65 broeken.
-Nederlandse battledress uniformen met Britse emblemen.
- Amerikaanse voertuigen die door het Nederlandse leger nog zijn gebruikt hebben aan de achterzijde nog Nederlandse aanduidingen.
-Britse 25 pounder kanon nog met Nederlandse tekst op het schild
En dit is het topje van de ijsberg. En dan hebben we het niet eens over details.
-DDR materiaal -Slag om Berlijn Leuk voor liefhebbers maar ik verwacht Market-Garden materiaal diorama's.
En als die na-oorlogse voertuigen is wat mij betreft zonde van het geld.
Dat ze voor een diorama geen 20 M43 rigger modified broeken kunnen vinden is te verwachten. Als ze daar goede repro's voor gebruiken kan ik dan mee leven.
Dat ze een aardige film Waco gebruiken snap ik ergens nog. Complete orginele zijn dun gezaaid in Europa.
Geen duidelijke route door de ruimtes.
verschillende voertuigen: incompleet , niet gerestaureerd , slecht gerestaureerd
Het museum die nu in andere handen is en hopelijk een inhaal slag gaat maken wat betreft kwaliteit.
Ik heb er wel goede hoop op.
Overloon is wat mij betreft er ook op vooruit gegaan, maar ze hebben ook nog behoorlijk wat te doen.
Hoewel ik niet alle musea op dit gebied in Nederland heb gezien is wat mij betreft het airborne museum Hartenstein (klein) maar toch in de top op dit gebied.
Mijn indruk is dat de voormalige oprichter ging voor kwantiteit (=veel spullen) en niet direct voor kwaliteit (=goede orginele spullen).
Mijn mening is als je direct ziet dat het repro is is het ook slecht repro is. De afschuwlijke First aid pakjes!
Mij storende dingen als:
- Amerikaanse voertuigen die door het Nederlandse leger nog zijn gebruikt hebben aan de achterzijde nog Nederlandse aanduidingen.
En dit is het topje van de ijsberg. En dan hebben we het niet eens over details.
-DDR materiaal -Slag om Berlijn Leuk voor liefhebbers maar ik verwacht Market-Garden materiaal diorama's.
Dat ze voor een diorama geen 20 M43 rigger modified broeken kunnen vinden is te verwachten. Als ze daar goede repro's voor gebruiken kan ik dan mee leven.
Dat ze een aardige film Waco gebruiken snap ik ergens nog. Complete orginele zijn dun gezaaid in Europa.
verschillende voertuigen: incompleet , niet gerestaureerd , slecht gerestaureerd
Het museum die nu in andere handen is en hopelijk een inhaal slag gaat maken wat betreft kwaliteit.
Overloon is wat mij betreft er ook op vooruit gegaan, maar ze hebben ook nog behoorlijk wat te doen.
Hoewel ik niet alle musea op dit gebied in Nederland heb gezien is wat mij betreft het airborne museum Hartenstein (klein) maar toch in de top op dit gebied.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
-
- Lid
Museum is er al jaren, maar is nu aan het VERbouwen of beter gezegd inkrimpen ivm overname.wo2man schreef:ja eigelijk wel maar dit musea is er nog niet zo lang dacht ik ze zijn nog aan het opbouwen weet iemand dan wel een goed musea?
- wo2man
- Lid
- Contacteer:
- Sturmkreuz
- Lid
Ik vraag me af wat die T-34 en de Stalinorgel daar staat te doen?!Jim schreef:Het museum bevrijdende vleugels heeft vele jaren in Veghel gezeten 1984.
Mij storende dingen als:
- wo2man
- Lid
- Contacteer:
Ik heb de maker van het musea ontmoet,
Hij is erg aardig.
Hij is erg aardig.

Goeden zaken gedaan met: coco/
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 4 keer
- Contacteer:
Dus?wo2man schreef:Ik heb de maker van het musea ontmoet,
Hij is erg aardig.
29th Let's Go!!!!!
- wo2man
- Lid
- Contacteer:
niks
en je avatar doet het niet

en je avatar doet het niet
Goeden zaken gedaan met: coco/
- Von Brand
- Lid
Ik heb de website even bekeken en moet zeggen dat het er echt leuk uizietmgschutze schreef:Replica presenteren is absoluut geen manier van inrichten. Dan moet je inderdaad geen museum beginnen. Best bestaat al heeeel lang, ik ben er al jaren terug geweest en toen was het al een slecht museum. De opmerking van een klein museum heeft replica snap ik wel en een grote als overloon daarintegen niet begrijp ik niet helemaal? want een klein museum moet toch juist beter in staat zijn alleen originelen te laten zien omdat ze ook minder presenteren![]()
Als je een goed museum wilt bezoeken moet je maar eens het museum van mijn vader bezoeken, ik wil niet opscheppen, maar je ziet dan wel een historisch correct museum zonder replica's. Dit omdat wij tegen replica's zijn. Hebben we het niet, dan laten we het niet zien totdat we een origineel hebben, zo simpel. dus kom een keer naar ons http://www.museum40-45.com. Verder zijn er nog wel een aantal goede musea om te bezoeken. Musea die verder de moeite van het bezoeken waard zijn; Airborne Museum, Groesbeek, AVOG crash museum, en dan kun je beter naar het buitenland![]()

Ook heel goed dat er aandacht wordt besteedt aan het behoud van spullen uit wo2, niet te geloven dat er mensen zijn die zoiets als die vlaggen weggooien

Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........
- JimK
- Lid
- Contacteer:
@ Von Brand,
Bedankt voor je reactie.
En wat betreft de vlaggen, nu wil Wageningen ze graag terug. Wij zijn in gesprek want wij zijn best bereidt als er ook iets fatsoenlijks tegenover staat. Maar tot nu toe verloopt alles vriendelijk en zit er waarschijnlijk wel een oplossing aan te komen. Maar ze hadden ze natuurlijk in eerste instantie nooit weg moeten gooien.
Jim
Bedankt voor je reactie.

En wat betreft de vlaggen, nu wil Wageningen ze graag terug. Wij zijn in gesprek want wij zijn best bereidt als er ook iets fatsoenlijks tegenover staat. Maar tot nu toe verloopt alles vriendelijk en zit er waarschijnlijk wel een oplossing aan te komen. Maar ze hadden ze natuurlijk in eerste instantie nooit weg moeten gooien.
Jim
Groesbeek de moeite waard?! Dat museum vond ik nou echt niks...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
- JimK
- Lid
- Contacteer:
Heel veel is er inderdaad niet te zien. Maar het is wel netjes. Ze hebben nog hele leuke dingen in depot.Edgar schreef:Groesbeek de moeite waard?! Dat museum vond ik nou echt niks...
Maar het leukste is dat er een stencil machine staat waarmee het illegale krantje uit mijn dorp gedrukt is.
- Von Brand
- Lid
Niet meer dan logisch toch dat er iets van hun tegenover staat. Want inderdaad, als het eerst aan hun had gelegen bestonden deze vlaggen nu niet meer. Succesmgschutze schreef:@ Von Brand,
Bedankt voor je reactie.![]()
Jim

Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........