Mijn aanwinsten voor die dag waren misschien wat minder spectaculair. Zo heb ik een partij van 36 originele kranten gekocht waarvan 34 dateren uit de periode tussen augustus 1940 en september 1944. Het gaat hier dus niet om nadrukken uit de serie "De oorlogskranten".
In de kranten is het nieuws van dat moment te lezen. Variërend van de Slag om Engeland, de invasie van de Japanners in Nederlands Indië, de oorlog in Noord-Afrika, de Sovjet Unie en Italië tot aan de gevechten in Frankrijk na de invasie in Normandië. De twee andere kranten dateren uit 1948 en 1949. De krant uit 1948, een speciale zondageditie, heeft als kop "Nederlandse troepen hebben een actie ingezet". Met deze actie wordt een politionele actie door het Nederlandse leger op Java bedoeld.
De krant uit 1949 heeft als kop "27 december 1949: Indonesië souverein". Deze krant daterend van 29 december 1949 staat dus geheel in het teken van de ondertekening van de onafhankelijkheidsverklaring van Indonesië.
Ook heb ik nog een originele foto gevonden van Prins Bernhard. De foto viel mij op door het hoge zilvergehalte ervan. Het is de bekende foto uit september 1944 van Prins Bernard zittend in zijn Jeep (foto staat ook achterin het boek "Een brug te ver") gemaakt door de fotograaf A. van Beurden. De foto is dan ook netjes voorzien van zijn persoonlijke stempel. Het formaat van de foto is 17 x 23 cm.
(Toch maar even een scan van de foto toegevoegd)