Vandaag deze kist op de rommelmarkt gevonden, thuis ff gegoogeld, en ja hoor, een Indië ganger kist!!!
Info:
http://www.indie-1945-1950.nl/web/3-1aat.htm
3 - 1 Regiment Aan & Afvoer Troepen
Opgericht: 01-09-1946 te Harderwijk
Onderdeel van: C- Divisie “7 December”
Vertrek Indië: 24-09-1946 a/b “Boissevain”
Aankomst Indië: 10-10-1946 Batavia
Toegevoegd aan: T.T.C. West-Java
Ingedeeld bij: 2e Infanterie Brigade Groep
Actiegebied(en): Batavia, Krawang, Poerwakarta, Cheribon
Commandant: Majoor W.C. Houdkamp
Gerepatrieerd: 01-10-1949 a/b “Groote Beer” 24-10-1949 aankomst Amsterdam
Omgekomen: ? man
De AAT viel onder de Verpleging en Transportdienst (VTD). De centrale leiding van de VTD berustte bij het directoraat van de VTD. De regionale leiding was in handen van een Territoriaal Verpleging en Transportofficier (TVTO), terwijl de leiding bij de eenheden, als brigades, divisies etc. berustte bij de verpleging en transportofficieren (VTO) van de AAT. 3 -1 AAT bestond uit vijf pelotons t.w. 1 stafpeloton, 1 werkplaatspeloton, 2 transportpelotons en 1 verzorgingspeloton. In het stafpeloton waren o.a. ondergebracht, de fourier, betaalmeester, koks, motorordonnansen, administratie en het transportbureau, waar de transportofficieren alle transporten regelden en ook de verantwoording hadden van de BOS Het werkplaatspeloton verzorgde alle reparaties en het onderhoud aan de voertuigen. De transportpelotons werden voornamelijk ingezet in het zogeheten 2e lijntransport. Dit hield in, het transport van levensmiddelen, munitie, brandhout, bouwmaterialen, BOS-producten etc. van de Verbruiks- en Levensmiddelen magazijnen (V.L.M.n.) naar de aanvullingplaatsen. Dit werk was beslist niet zonder gevaar. Voortdurend was er de dreiging van sluipschutters of voor mijnen en 'trekbommen'. Het verzorgingspeloton zorgde voor de verdeling en uitgifte van de week en dagfourage op de aanvullingsplaatsen. Tevens regelde men de werkzaamheden in de bakkerij, slagerij, BOS en munitieopslagplaatsen.
Na aankomst van 3 -1 AAT te Batavia werd men ondergebracht in het complex Sipayersweg. Eind oktober begin november werd een deel van het materiaal, dat afkomstig was uit oude legerdumps en in een slechte staat verkeerde, in ontvangst genomen. Eerst in december en januari 1947 volgde de rest van het materiaal. Ondanks het tekort aan onderdelen en middelen lukte het de werkplaats de voertuigen op tijd gebruiksklaar te krijgen en begon 3 – 1 AAT aan haar taak. Deze taak bestond uit het vervoer van vracht en troepen voor o.a. de U – Brigade, de 2e Infanterie Brigade en het Britse 1st Indian Division in het rayon Batavia. In december reed de compagnie met vijftien voertuigen mee met het convooi van Batavia naar Bandoeng. Begin februari, nadat de 3e Infanterie Brigade Groep naar het rayon Tjiandjoer was verplaatst, werd er ook regelmatig op dit traject gereden.
Kort voor de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werd 3 -1 AAT toegevoegd aan de 2e Infanterie Brigade Groep. Tijdens de 1e politionele actie verzorgde 3 -1 AAT de aan en afvoer (verplaatsing) van troepen, levensmiddelen en munitie tijdens de opmars van de diverse onderdelen. Na de 1e politionele actie werd 3 -1 AAT gelegerd in Poerwakarta en Wangoeredja. Vanuit deze plaatsen werd het zware werk weer hervat. Naast de bevoorrading van de troep werd de compagnie ook veelvuldig ingezet voor troepenverplaatsingen bij de vele zuiveringsacties. Aan de 2e politionele actie, op 19 december 1948 werd door 3 – 1 AAT niet actief deelgenomen.
Tot aan de repatriëring bleef 3 – 1 AAT actief in het gebied van de 2e Infanterie Brigade Groep.