Hoe zijn jullie begonnen?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Helmbrug
Lid

Hoe zijn jullie begonnen?

Bericht door Helmbrug »

Hallo,

Ik was benieuwd hoe jullie zijn begonnen met verzamelen en de interesse in WO2?
Sommige menen dat deze topic eerder is geweest maar kan hem niet vinden.

Ik zal even vertellen hoe mijn interesse begon.

Twee jaar geleden zat mijn opa (lichting 62/5) steeds trots te vertellen hoe goed en leuk hij diensttijd vond. (anti-tank schuttter zijn is ook niet vervelend)
Toen ben ik me daat eens in gaan verdiepen daarin. Later begon ik met WO2, beginnend met globaal de gebeurtenissen te weten. Toen ben ik me gaan verdiepen waar ik vlakbij woon bijv. amstelwijck. (zie website onderschrift, is nog niet af). Toen ben ik daar wezen gaan zoeken met de metaaldetector en vond allemaal leuke voorwerpen enzo (geen gevaarlijk spul!)
En daarna ben ik op rommelmarkten, dumpshops, 2dehands winkels, paar dingetjes marktplaats en familieleden spullen bij elkaar gaan verzamelen met betrekking tot WO2. Ik post nog niet mijn verzamelstukken, ik ben erachter gekomen dat sommige dingen niet wo2 zijn.
Zo hoe zijn jullie begonnen, ik was wel benieuwd.

Alvast bedankt
...
Westwall
Lid

Re: Hoe zijn jullie begonnen?

Bericht door Westwall »

Mijn interesse in WOII is al zeer vroeg begonnen. Toen ik een jaar of 7 was kwam er op de limburgse regionale zender een documantaire over de bevrijding van Zuid-Limburg. Dit heeft gek genoeg een erge impact op me gehad en ben dan ook veel in die oorlogsboeken van mijn opa gaan kijken naar de foto's. Daarna werd deze interesse ook nog eens versterkt door films en later ook spelletjes m.b.t tot WOII. Ik en mijn vader bezochten (en bezichten nog steeds) ook vaker oorlogsmusea en gingen samen op zoek naar informatie m.b.t. tot onze streek (midden limburg) tijdens de 2de wereldoorlog waarin mijn opa een grote rol heeft gespeeld. Na zijn overlijden (3 jaar geleden) had hij voor mij al zijn spullen van de binnenlandse strijdkrachten bewaard. Hiermee is het verzamelen van militaria langzamerhand begonnen.
Dit is dus mijn verhaal :)

mvg,

Westwall
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Een bezoek aan het Bastogne Historical Center in 1976 veroorzaakte de interesse en diezelfde zomer kocht ik in een lokale shop mijn eerste spullen (veldfles en First Aid pouch). Daarna werd het gewoon erger.......
Beide items heb ik nog steeds....
29th Let's Go!!!!!
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Een van mijn broers kwam eens logeren (heel wat jaren geleden en had een stapel oorlog strip boekjes meegenomen.
Bajonet mini-strip, Strijd classics, Pantser,front ministrip, Victoria, Oorlog mini strip enz enz.
Ik raakte geinteresseerd in Brits en las voornamelijk (jeugd) boeken. En "verzamelde" (hamsterde eigenlijk) alles wat leger groen was en ik in de buurt op het militair oefenterrein vond Nederlands /Duits.
Ik ging aan modelbouw doen. 1/72 -76 en later 1/35. De interesse was bijna afgelopen toen ik op 12 jarige leeftijd het boek "Een brug te ver" las en tig keer van voor naar achteren heb hergelezen.
En toen wilde ik echt wo2 spullen hebben. Het merendeel van mijn "verzameling " ging in de verkoop, vuilnisbak als cadeau weg. En mijn eerste aankopen webbing deed ik bij een dump waarvoor ik 40 minuten moest fietsen. Ongeveer 1977. Maar het was wel paradijs. Grote kratten vol webbing en andere spullen voor prijzen die nu niet meer voor te stellen zijn. Als vaste klant met kleine beurs kreeg ik ook korting. En meteen ook miskopen als na-oorlogs Brits, Belgisch, Deens. Jaren lag daar een Amerikaanse para binnenhelm. Maar ja die komt nog wel eens. Eerst (Brits) webbing! :bonk: (Tranen komen weer naar boven, ik was een jaar of 14 met weinig zakgeld en kennis)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Jim schreef:Jaren lag daar een Amerikaanse para binnenhelm....
Die ligt nu bij mij.... :mrgreen:

Ik zie dat wij pakweg in dezelfde periode begonnen zijn.....
29th Let's Go!!!!!
zjopske
Lid
Contacteer:

Bericht door zjopske »

vroeger was ik fan van alle oorlogen en kruistochten behalve de 1e en 2e wereldoorlog.

maar 3 jaar geleden zijn we met een groep uit onze klas naar de slag velden van verdun geweest, ook naar het museum van jean-paul de vries.
2 jaar later hebben we met een hoop vrienden een complete paintball uitrusting gekocht, en flink wat lol gehad.
maarja, we wilden ook weer wat terug verdienen dus kochten we met 4 man een pallet vol met legerspullen om mee op de markt te gaan staan.

daarna heb ik de restjes verkocht via marktplaats, daar heb ik ook veel wo2 en normale spullen gezien die me interesseerde.
vervolgens ben ik maar gaan kopen en met name het verder uitpluizen van de dingen die ik kocht, en ja... zo ben ik een paar maanden verder blijven gaan tot wat er nu van over is.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Mijn eerste 'contact' met WO2 was via Medal of Honour, Allied Assault. Mijn vader heeft het spel 7/8 jaar geleden gekocht, en ik ben toen ook beginnen met spelen. Zo is het steeds verder gegaan (COD, Saving Private Henk - en ook Ryan) totdat ik een 3 jaar geleden een Kriegs Verdienste Kreuz 2e klasse zink editie kocht. daarna heb ik nog een Ostmedaille en Westwall medaille gekocht, en zo is het steeds verder gegaan.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Helmbrug
Lid

Bericht door Helmbrug »

saving private henk, idd een hele goeie.
heb je die ene ook gezien met saving miles Ryanus...Roman style (om effe ontopic te zijn)
erg leuk om jullie verhalen te horen. We beginnen gelukkig dus allemaal met weinig en hebt uiteindelijk veel, dacht dat ik de enige was... erg leuk allemaal.
Nog meer mensen met een verhaal?
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Door Band Of Brothers is bij mij de echte kick begonnen, voordien had ik hier en daar wat spul gekregen, maar niets in vergelijking met nu.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
OliverP
Lid

Bericht door OliverP »

Tja...
Als je in Nederland opgroeit als zoon van een duitse vader, dan wordt je min of meer gedwongen om je voor de 2e Wereldoorlog te interesseren. Je wil dan wel weten waarom je door sommige lieden met de nek wordt aangekeken. Dat je vader in 1941 geboren is (en jezelf nog veel later :bonk: ), en dus niks "fouts" heeft kunnen doen in de oorlog, zal die mensen een worst wezen.

Het interesse in geschiedenis, en met name dit deel ervan, was dus zeer vroeg gewekt. De laatste tijd houd ik me er weer heel veel mee bezig, omdat ik de memoires van mijn (duitse) grootvader, die de oorlog dus wel actief heeft meegemaakt, nog eens heb herlezen. En geloof me, als je als kind altijd "die Duitser" (of erger) bent geweest, dan krijg je er ook op latere leeftijd weer slapeloze nachten van als je ontdekt dat je grootvader bij de Waffen-SS heeft gediend... :shocked:
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Oliver, was dat bij de 12. SS-Pz.-Div. Hitlerjugend (vanwege je avatar)?
OliverP
Lid

Bericht door OliverP »

iknowdintoo schreef:Oliver, was dat bij de 12. SS-Pz.-Div. Hitlerjugend (vanwege je avatar)?
Goed opgelet! :yes:
Hij zat bij de Werkstattkompanie van de 1. Abteilung van het 12. SS-Pz.Rgt.
david879
Lid

Bericht door david879 »

Mijn interesse starte toen ik 4 jaar was... Ik zag op de TV een film met een man met een lange groene jas een een helm (later nog opgezocht; was een biker :oops: :) ). Vanaf toen ben ik naar veel musea in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Denemarken en de UK geweest. Ook kocht ik vanaf mijn 8ste veel boeken; informatieboeken maar ook leesboeken. Op mijn tiende kwam ik erachter dat je ook kon verzamelen :P . Ik begon met een plaatje Rijwiel belasting, 1938-1939. En een paar jaar geleden toen ik voor het eerst meedeed aan een reenactment evenement wist ik wat ik wilde gaan doen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door david879 op 28 jul 2009, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Scherpschutter
Lid

Bericht door Scherpschutter »

De interesse begon toen ik een jaar of 3 was, toen ik in Normandie kwam. Eerst begon ik van die metalen 'Solido' modeltanks/voertuigen te verzamelen. Toen ik 12 was ging ik een keer mee zoeken met mijn neef in Normandie (hij leende mij een Chinees detectortje) Hiermee vond ik een K98 Bajonet en toen begon ik met verzamelen.
'Give us the tools and we'll finish the job'
Compton
Lid

Bericht door Compton »

Is voor mij begonnen met medal of honor 1 op mn playstation.. ik zat toen al vanalle wapens na te maken in de schuur die me aardig goed lukte! Uiteindelijk is het gegroeid en gegroeid na jaren lang nog liggen kampen te bouwen, proberen bunkers te maken enzo :P enja ik begon me ook in wo2 boeken te interesseren, toen plots saving private ryan me een slag in het gezicht gaf en ik was verkocht, daarbij komen ook de verhalen van mn grootouders. Ben me gaan focussen op duitse militaria, en na enkele jaren verstand geen flaters meer gemaakt zoals een normale wo2 gek die dat ene item persé moet hebben zonder na te gaan of ie wel degelijk echt is.. Ben dus gestopt met duits te verzamelen en ben me meer gerichter met Amerikaanse militaria gaan bezig houden. Ik hou het nu liever bij kleine persoonlijke zaken en insignes enzo, foto's.. :yes: heb al aardig meer verstand gekweekt van de zaken lol, maarja je moet ergens beginnen eh, was ook maar een snotaap.
Plaats reactie