anti UV plexiglas of gewoon plexiglas

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
zjopske
Lid
Contacteer:

anti UV plexiglas of gewoon plexiglas

Bericht door zjopske »

Ik ben mijn eigen showcases aan het maken en ben al bijna klaar.

Het enige wat nog ontbreekt is een doorzichtige plaat, ik wil er een van plexiglas maken 2-3mm dik.
In de karwei hadden ze normaal plexiglas en anti UV plexiglas (~40% duurder).
Maakt het volgens jullie veel uit of ik normaal of anti UV plexiglas neem?

(en op verzoek post ik ook wel een paar handleidingen voor de beginnende klusser)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
michiel01
Lid

Re: anti UV plexiglas of gewoon plexiglas

Bericht door michiel01 »

voor zover ik weet maakt het wel degelijk uit. Het UV blokkerende plexi is beter voor je spul, de veroudering/aantasting door zonlicht gebeurd grotendeels door de UV straling in het zonlicht. Het behoudt je zaken dus langer voor werkelijk verval!
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Zoals Michiel zegt is anti UV plexiglas veel beter. Zeker als je en ruimte met zonlicht hebt. Ook zou ik voor wat dikker plexiglas gaan. De dikte bepaald ook de UV werende werking. En als je een grotere vitrine maakt en je gebruikt plexiglas van 2 of 3 mm gaat die krom hangen. Beste is glas vanaf 5 mm. Zelf gebruik ik vaak 10mm, dat is ook tegen braak bestendig als je een tentoonstelling hebt, en tenminste goede sloten erbij gebruikt.

Gr. Jim
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Het ligt er een beetje aan wat je zelf wilt... Plexiglas is sowieso al belachelijk duur en dat UV-werende al helemaal! Als je vitrine niet echt in de zon staat kun je in principe ook gewoon plexiglas nemen, maar als er regelmatig zonlicht op valt zou ik voor de duurdere optie gaan. Het is maar net of jij het dat geld waar vindt...

In ieder geval zou ik inderdaad voor een dikkere variant gaan, 2/3 mm is echt super dun en buigt gigantisch door. Van 'glas' valt er niet te spreken, ik denk dat het vanaf een halve cm de goede kant op gaat.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
zjopske
Lid
Contacteer:

Bericht door zjopske »

@mgschutze

het is voor thuisgebruik bedoeld, het is meer een expirimenteer showcase.
Dus een kleintje.

Maar na een paar projecten ga ik wel dergelijk grotere braakbestendige kasten maken.
Ik heb ook nog verder gekeken en Polycarbonaat lijkt me nog zelfs een betere voor kleinere displays, plexiglas voor de grotere vanwege de buigbaarheid.

Binnenkort dan maar even bestellen :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie