Koningshuis, voor of tegen?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.

Koningshuis, voor of tegen?

Voor
12
27%
Tegen
22
49%
Geen mening
11
24%

Totaal aantal stemmen: 45

n2
Lid

Re: Koningshuis, voor of tegen?

Bericht door n2 »

Ach het hoeft van mij niet volledig te worden afgeschaft, maar er mag wel voor 90% op bezuinigt worden.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Een monarchie is een Middeleeuws en bijgevolg totaal voorbijgestreefd systeem waarin iemand staatshoofd wordt zonder ook maar iets te bewijzen... Het volstaat dat men zoon/dochter is van het regerend staatshoofd en uit het juiste 'kwakje' gesproten is om aan de, weliswaar protocollaire, macht te komen...

Daarnaast leeft niet alleen het staatshoofd op kosten van de belastingbetaler, maar eveneens zijn nazaten... Wat in 1831 begon met één persoon, is ondertussen uitgedraaid op een grote familie met een horde wettelijke en onwettelijke kinderen waarvan niemand eigenlijk weet wat ze doen, of net niet doen...
Gelukkig heeft men vorig jaar de dotatie wat terug geschroefd... Eén van de gevolgen is echter dat kinderen van overleden vorsten complete inboedels van koninklijke verblijven op een veiling verkopen om hun eigen buitensporig financieel gedrag te compenseren...

Afschaffen dat systeem!
29th Let's Go!!!!!
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Ik ben voor het koningshuis.
Het grappige is dat er altijd wordt gekeken naar de kosten maar dat men vergeet wat de opbrengsten voor Nederland zijn dankzij Beatrix / koningshuis.
De republikeinen denken dat een president niets kost....misschien wat minder (hangt per land af...zoals ook de kosten van het koningshuis per land verschillen) maar gratissssss doen ze het ook niet hoor !

Stukje uit 2008:
'Nederland op een na duurste koningshuis'
12 juli 2008, 16:15 uur | FD.nl
2Het Koninklijk Huis kost de Nederlandse staat dit jaar euro 114 mln. Dat stelt prof.dr. Herman Matthijs van de Vrije Universiteit Brussel, die onderzoek heeft gedaan naar de kosten van alle koningshuizen in Europa.

Volgens Matthijs heeft Nederland op Groot-Brittannië na het duurste koningshuis, al zijn de totale Britse kosten niet helemaal inzichtelijk. De bewering van Matthijs is opmerkelijk, omdat premier Jan Peter Balkenende de Tweede Kamer de afgelopen tijd niet kon zeggen hoeveel het koningshuis nu totaal kost.

Rekensom

Matthijs baseerde zich bij zijn rekensom op de rijksbegroting 2008 en telde alle kostenposten die verband houden met het koningshuis bij elkaar op. Dan gaat het onder meer om beveiliging, de kosten voor de Rijksvoorlichtingsdienst, staatsbezoeken en officiële ontvangsten, gebruik van het regeringsvliegtuig, onderhoud van de paleizen en de marechausse. Matthijs komt dan op een bedrag van euro 84 mln, waarvan het ministerie van VROM 35 mln betaalt en het ministerie van Defensie 29 mln.

Koningin Beatrix, kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima krijgen daarnaast een dotatie (uitkering) van de Staat en geld voor personeels- en niet-personeelskosten. Voor Beatrix bedraagt die dit jaar euro 4,2 mln euro, voor Willem-Alexander euro 1 mln en voor Máxima bijna euro 900.000.

Buitenlandse dotaties

De dotaties liggen in andere Europese landen een stuk hoger. De Belgische koning Albert bijvoorbeeld ontvangt euro 9,9 mln en zijn vrouw Fabiola 1,5 mln. Kroonprins Filip zit met euro 960.000 weer net lager dan Willem-Alexander. Volgens Matthijs is het Spaanse koningshuis met een kostenpost van bijna euro 9 mln voor de belastingbetaler het goedkoopste van Europa.

Matthijs staat voor zijn Nederlandse rekensom, maar benadrukt dat het moeilijk vergelijken is. Het Nederlandse kostenplaatje is volgens hem veel transparanter dan het Belgische. Bovendien moet volgens hem niet worden onderschat hoeveel inkomsten het koningshuis een land kan opleveren. Matthijs haalt de Nederlandse wetenschapper dr. H.P. Van Dalen van de Erasmus Universiteit aan, die de 'monarchiebonus' eerder berekende op euro 4 tot 5 mrd per jaar.
Bron
Matthijs haalt de Nederlandse wetenschapper dr. H.P. Van Dalen van de Erasmus Universiteit aan, die de 'monarchiebonus' eerder berekende op euro 4 tot 5 mrd per jaar.
en mrd staat inderdaad voor miljard.

Er zijn uiteraard ook puntjes ter verbetering en ben ik blij dat onze toekomstige koning een slimmere vrouw aan zijn zijde heeft :wink:
Ben blij dat we geen stiff upperlip Engels koningshuis hebben.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Inderdaad, een president kost ook geld. Als toevoeging daarop; Maxima en Willem-A. verdienen samen meer dan Obama en zijn vrouw op jaarbasis (verschil dacht ik ongeveer 2 ton)

Blijf vooral stemmen!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Maar bij een koning betaalt het volk voor NIETS. De koning en zijn gevolg heeft GEEN enkele FUNCTIE meer tegenwoordig. Wat er dus op neerkomt dat het weggesmeten geld is, daar waar een president wel degelijk nog een politieke rol heeft.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Een president is verkiesbaar door het volk en verknoeid hij zijn ambtstermijn, ander en beter.

Met een koningshuis zit je opgescheept. Bekwaam of niet. Zolang je je tientjes maar afdraagt.
Charly1975
Lid

LEO schreef:Een president is verkiesbaar door het volk en verknoeid hij zijn ambtstermijn, ander en beter.
Geloof dat er in Venuzuela één zit die er toch heel anders over denkt....en niet zo ver hier uit de buurt in Italië zit een Premier die de President aan de kant schuift....en in Rusland gaat het ook lekker qua verhouding Premier/President....

Denk dat iedere staatsvorm z'n voors en tegens heeft. Daarbij is het denk ik ook nog eens per land verschillend hoe men het koningshuis bekijkt. Er zullen, en dat heb ik eerder al aangegeven, hier in Nederland ook wel wat aanpassingen kunnen zijn m.b.t. het Huis. Echter het afstoten daarvan is wat mij betreft geen optie.
Hoe de zaken in België zijn daar kan en ga ik geen reactie op geven.
We're fools to make war
On our brothers in arms

jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

In België betalen we veel te veel geld voor mensen die niets doen en bovendien Frans spreken.
We kunnen evengoed Sarkozy sponsoren, zal die blij mee zijn.

@charly, waarom ben je voor het koningshuis? Je haalt het punt aan dat een president ook niet gratis is, maar heb je andere redenen waarom het zou moeten blijven bestaan?
Charly1975
Lid

Om een aantal redenen. Ten eerste hoort het gewoon bij Nederland naar mijn bescheiden mening. En ten tweede, om toch maar weer over geld te praten, ze leveren Nederland zoveel op (zie hiervoor de eerdere berichten)..dat zie ik een gekozen president niet doen. Die zal toch alleen maar bezig zijn om ervoor te zorgen dat ie toch de volgende keer weer gekozen wordt. Het enige tegen dat ik iedere keer lees zijn de kosten...een ander pluspunt van een president hoor ik ook niet. En o, wat is het koningshuis fout....vraag het ook nog even aan de slachtoffers in Enschede, Bijlmer enzo voort enzovoort....dan komt Beatrix ook...en als MENS !! Ik zie in het buitenland helaas nooit geëmotioneerde presidenten.
We're fools to make war
On our brothers in arms

Westwall
Lid

Bericht door Westwall »

Ik ben het met Charly eens. Het koningshuis hoort gewoon bij Nederland, het is een deel van onze cultuur.
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Westwall schreef:Ik ben het met Charly eens. Het koningshuis hoort gewoon bij Nederland, het is een deel van onze cultuur.
Als het nu ECHT afstammelingen waren van Willem van Oranje dan zou ik zeggen ja. Maar aangezien ze dit niet zijn en veel en veelste veel geld kosten zeg ik nee. Ook met het 'drama' van koninginnedag. Wat hebben we aan zo'n dag? Alleen maar er naar toe gaan en naar die persoon kijken? Het is niet meer dan een normaal mens ze staat alleen hoger in de maatschappij ze is niet god ofzo? Om terug te komen op het drama van koninginnedag, die waren gelijk geschokt en al terwijl ze nog niet eens alles goed gezien hebben. Dan voor tv gaan ze zeggen dat de 'familie' zeer geschokt was van het gebeuren, terwijl ze niet veel gezien hadden. Daarna durft de prins ook nog eens een vakantie huis te gaan bouwen in Mozambique.. Terwijl die in NEDERLAND al 8 paleizen heeft !! Wat allemaal onderhouden moet worden en door ons, belastingbetalers, onderhouden wordt terwijl ze meestal maar in 1 paleis verblijven. Dus ik zeg afschaffen het koningshuis (en al zeker doordat ze geen afstammelingen zijn van Willem van Oranje) en dan de 7 of 8 paleizen afbreken en er natuur van maken.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Matthijs haalt de Nederlandse wetenschapper dr. H.P. Van Dalen van de Erasmus Universiteit aan, die de 'monarchiebonus' eerder berekende op euro 4 tot 5 mrd per jaar.
Ja inderdaad, je postte onder andere dit stuk, op wat baseert die wetenschapper dat het koningshuis een paar miljard per jaar opbrengt?
Een paar keer per jaar gaat het koningspaar met allerhande ministers en zakenlui op buitenlandse missie, maar om daar 4 miljard aan toe te schrijven lijkt me nogal royaal.

Mijn mening gaat overigens over België, over Nederland spreek ik me niet uit, ik weet ook niet hoe de situatie daar is.

@omgitsme, paleizen afbreken ben ik dan weer grandioos tegen, dat zijn monumentale gebouwen die beschermd zijn, en maar goed ook.
Die kunnen nog genoeg functies krijgen, al is het maar als bezienswaardigheid.
magicdutchmen
Lid
Contacteer:

Bericht door magicdutchmen »

johan willaert schreef:Een monarchie is een Middeleeuws en bijgevolg totaal voorbijgestreefd systeem waarin iemand staatshoofd wordt zonder ook maar iets te bewijzen... Het volstaat dat men zoon/dochter is van het regerend staatshoofd en uit het juiste 'kwakje' gesproten is om aan de, weliswaar protocollaire, macht te komen...
Volledig mee eens. Tegenwoordig het residu van een instantie die in die tijd wellicht directe macht heeft moeten uitvoeren maar het op dit moment moet hebben van indirecte macht waarvan niemand officieel kan zeggen hoe ver die reikt. Afschaffen!!
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

jurgen schreef:In België betalen we veel te veel geld voor mensen die niets doen en bovendien Frans spreken.
We kunnen evengoed Sarkozy sponsoren, zal die blij mee zijn.

@charly, waarom ben je voor het koningshuis? Je haalt het punt aan dat een president ook niet gratis is, maar heb je andere redenen waarom het zou moeten blijven bestaan?
Niet mee akkoord. Ik wil geen propaganda voeren voor de Belgische monarchie maar: De Belgische koning (eentje die zelfs nog tegen zijn zin koning werd!) zit er niet voor niets. Dat niets uit zich natuurlijk in de vergoeding die hij krijgt en opstrijkt maar de koninklijke schenking schaadt daarom de economie niet steeds. De donatie die de koning krijgt is niet alleen om zich er mee te onderhouden hij onderhoudt er ook verschillende prachtige paleizen mee die deel uitmaken van het algemene culturele erfgoed. De koninklijke schenking verhuurd gebouwen aan de overheid http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Schenking voorziet voor een groot stuk in haar eigen onkosten door het verhuur van de gebouwen en jachtgronden. Wisten jullie trouwens dat als je in geldnood zit en je stuurt een brief naar het paleis je na grondige controle bij het OCMW recht hebt op een vergoeding van 250 euro?

Daarnaast is de kern van de meeste West-Europese landen een kern van elkaar controlerende machten. Moest je deze machten (in dit geval de koning) wegnemen moet je ook het politieke systeem aanpassen. Moest je hem vervangen door een president dan moest deze om de termijn opnieuw verkozen worden wat misschien een dure grap is en er zijn presidenten, kijk naar Israël of Italië die evenveel doen (om niet te zeggen niks) en er ook vet voor worden vergoed, misschien zelfs meer als een koning. Koning Albert II heeft hier in België zo goed als niets meer te zeggen. Maar hij zorgt voor een zekere stabiliteit en eenheid kijk maar naar de politieke crisis.

Een slechte koning kan inderdaad 40 jaar niets betekenen voor zijn land (ik houd mijn hart al vast voor Filip). Maar een goede koning kan zijn land ook 40 jaar goed dienen, ik ben van mening dat Koning Albert II zijn positie bijzonder goed bekleed en van mij mag hij dan nog lang koning blijven.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Als een groot deel daarvan bedoelt is om paleizen en dergelijke meer te onderhouden, laat dat daar dan ook meteen voor gebruikt worden en niet eerst doorgesluisd worden onder vorm van dotaties, daarmee zou het koningshuis voor zichzelf al commentaar wegnemen.

Wisten jullie trouwens dat als je in geldnood zit en je stuurt een brief naar het paleis je na grondige controle bij het OCMW recht hebt op een vergoeding van 250 euro?
Kan dat verbazen in een land als dit? Iedere illegaal die hier binnenkomt kan van overal vergoedingen en geld krijgen. Enkele maanden geleden was er nog wat te doen rond o.a. marokaanse immigranten die in Spanje een verblijfsvergunning hebben en hier langskomen omdat ze toch geld "krijgen". Dat geloof je toch niet :bonk:
Daarnaast is de kern van de meeste West-Europese landen een kern van elkaar controlerende machten. Moest je deze machten (in dit geval de koning) wegnemen moet je ook het politieke systeem aanpassen. Moest je hem vervangen door een president dan moest deze om de termijn opnieuw verkozen worden wat misschien een dure grap is en er zijn presidenten, kijk naar Israël of Italië die evenveel doen (om niet te zeggen niks) en er ook vet voor worden vergoed, misschien zelfs meer als een koning.
Ik ben ook niet voor een president. Dit land wordt gerund door regeringen en ministers, de koning moet wetten goedkeuren en dergelijke meer maar heeft geen noodzakelijke functie. Als dat wordt afgeschaft is er mits enkele aanpassingen helemaal geen president nodig naar mijn mening. Dan is de eerste minister maar de officiële "leider" van de staat.
Koning Albert II heeft hier in België zo goed als niets meer te zeggen. Maar hij zorgt voor een zekere stabiliteit en eenheid kijk maar naar de politieke crisis.
Je hebt zeker gelijk op dit punt, ik spreek je niet tegen, maar ik ben het gewoon niet eens daarmee. Ik wil helemaal geen eenheid in dit land, maar dat is weer een andere discussie.
Plaats reactie