Koningshuis, voor of tegen?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.

Koningshuis, voor of tegen?

Voor
12
27%
Tegen
22
49%
Geen mening
11
24%

Totaal aantal stemmen: 45

Jan Klaassen
Lid

Re: Koningshuis, voor of tegen?

Bericht door Jan Klaassen »

Bij ons in Nederland zorgt hare majesteit de koningin volgens mij helemaal niet zoveel voor eenheid. En dan nog, waarom zouden zij, en haar enorme (jawel, tot verre fopzusters aantoe) familie zó abnormaal geld moeten kosten?

Anyway; is wel vreemd om te zien dat, hoewel veel mensen stemden op 'conservatief' in de andere poll, er hier toch een duidelijk progressieve 'nee' uit voortkomt... _/-\o_
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
HMS Renown
Lid

Bericht door HMS Renown »

Ik kan me dan ook volledig vinden in de nieuwe wet hier in België om de donatie voor de Belgische koning terug te schroeven. De opvolger van Koning Albert krijgt in de toekomst enkel een donatie net als de kroonprins op dat moment. Het systeem dat dan wordt gebruikt hier in de toekomst vind ik ook een bijzonder toepasselijk en sterk systeem en ook toepasselijk voor de tijd. Een koning mag enkel nog in mijn ogen een ceremoniële functie krijgen met wat symbolische macht zoals bijvoorbeeld zijn handtekening die nodig is om wetten te ondertekenen.

Ook doordat koninkrijken uitsterven kan een koning een handige ambassadeur zijn voor zijn land. Natuurlijk moeten we dan wel een koning hebben die niet zo dom is als onzer aller beminde Filip. Maar iemand als Koning Albert maakt in mijn ogen een goede indruk in een ander land. En @ Jurgen hoe je het draait of keert je hebt altijd twee staatshoofden nodig. Langs de ene kant een heerser (een president of koning) en een regeringsleider (premier). Ook al wordt Vlaanderen onafhankelijk van België hebben we en een president en een regeringsleider nodig. Maar dat is inderdaad een andere discussie.

@Jan in Nederland is ook niet alles zo complex als in het apenland België.
Jan Klaassen
Lid

Niet complex? Nou, die oranjes kunnen er ook wat van; hele COMPLEXE belastings-ontduikings-stelsels vanaf de Engelse kanaaleilanden, complexe vakantiepaleizen in Argentinie, Mozambique (nu geschrapt van de agenda inderdaad) enz... :lol:
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

En waren het geen prachtige, onbevoordeelde kolonisatoren, onze koningshuizen ? Steeds begaan met het welzijn van de gekolonialiseerde wilden. Ze leerden de wilden zelfs God vinden en de grondstoffen uit hun bodem te halen.
Jan Klaassen
Lid

Moet gezegd worden: niet alle koningshuizen zijn compleet verkeerd.

Uit Engeland bijvoorbeeld; prins Harry die naar Irak wilde om te vechten. Dat zie ik Willem-Alexander in zijn mooie militaire pakje nog niet doen.

Spanje dan; de lonen van het koningshuis zijn bevroren, waar ze hier in Nederland nog steeds hun 'beloofde' loonsverhoging kregen.
HMS Renown
Lid

Jan Klaassen schreef:Moet gezegd worden: niet alle koningshuizen zijn compleet verkeerd.

Uit Engeland bijvoorbeeld; prins Harry die naar Irak wilde om te vechten. Dat zie ik Willem-Alexander in zijn mooie militaire pakje nog niet doen.

Spanje dan; de lonen van het koningshuis zijn bevroren, waar ze hier in Nederland nog steeds hun 'beloofde' loonsverhoging kregen.
Dat bedoel ik dus met het apenland België. Ook hier ging de donatie voor de koning omhoog. Trouwens prins Harry die gaat vechten in Afghanistan... Het is gevaarlijker voor de mensen rondom hem als voor hem zelf. Er zijn zelfs geruchten dat de eenheden die hij leidde geen gewone soldaten waren, maar dat die eenheden vervangen waren door SAS leden.
Jan Klaassen
Lid

Ik snap ook waarom hij NIET is mogen gaan, maar het signaal dat hij afgeeft is dan wel weer mooi.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Hmm, ik ben tegen het koningshuis. Veel van de redenen waarom zijn al genoemd door andere mensen in dit topic.

Wat ik er ook nog even aan toe wil voegen is, als Apeldoorner, koninginnedag behoorlijk verpest is door die knakker met z'n suzuki swift.. Heel Apeldoorn op z'n kop, roadblocks, paspoortcontroles, alles erop en eraan. Wat een onzin zeg. Vreselijk wat er gebeurd is, maar ik vind het sowieso onnodig dat de koningin een optocht moet maken door een stad heen op koninginnedag. Laat haar lekker haar troonreden voorlezen en lekker weer naar huis gaan.

Ik snap de meerwaarde van ons koningshuis niet. Alleen de 'connecties'.. Tsja, als je Guus Hiddink aanstelt als Koning heb je nog veel meer connecties denk ik zo..

Cheerio.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
HMS Renown
Lid

Is de troonrede dan op Koninginnedag? Is dat niet op Prinsjesdag?
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

HMS Renown schreef:Is de troonrede dan op Koninginnedag? Is dat niet op Prinsjesdag?
Ik meende ook dat op Prinsjesdag de troonrede werd voorgelezen en niet op koninginne dag. Zie van koninginne dag ook het nut niet in...
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Westwall
Lid

Bericht door Westwall »

Is inderdaad op prinsjesdag
rik3445
Lid

Bericht door rik3445 »

Velen van jullie zijn tegen het Koninklijk Huis en willen ook dat Koninginnedag afgeschaft moet worden.
Ik schrik van de reacties waarin de gevolgen worden gemeld van de afgelopen Koninginnedag 2009.
omgitsme schreef:
Westwall schreef:Ik ben het met Charly eens. Het koningshuis hoort gewoon bij Nederland, het is een deel van onze cultuur.
Om terug te komen op het drama van koninginnedag, die waren gelijk geschokt en al terwijl ze nog niet eens alles goed gezien hebben. Dan voor tv gaan ze zeggen dat de 'familie' zeer geschokt was van het gebeuren, terwijl ze niet veel gezien hadden.
Hoe kun je nou zoiets zeggen!? Ik moet zeggen, en als ik de reacties van inwoners van Nederland bekijk zijn wij allen geschokt over dit drama. Als je de gezichtsuitdrukkingen van de Koninklijke familie ziet, tijdens het drama dan moet je toch beter weten, zij hebben ook ogen en zien dus ook wat er plaatsvond!
Daarnaast was het overduidelijk dat de Koninklijke familie meeleefde met de slachtoffers, waarom zou de Koningin dan de volgende dag het Zwolse ziekenhuis bezoeken? Waar 8 slachtoffers lagen.
Ook tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam 2009 bleek dat velen achter de Koningin en haar familie stonden. Typisch om te zien dat hun populariteit juist dan weer stijgt.
Helaas duurde die populariteit niet lang maar toch moeten mensen de voordelen zien in deze Monarchie. En dat mag wat mij betreft geld kosten. En natuurlijk kunnen we discussiëren over kosten die veel minder hadden moge zijn.
Als ik de link trek naar de Tweede Wereldoorlog (daar draait het forum grotendeels om) dan is er een opmerkelijk verschil in de populariteit van Koningin Wilhelmina voor de oorlog en na de oorlog. Juist dan zorgt een Koningin voor eenheid en trouw onder de bevolking. Ik weet dat er in de link van toen en nu veel verschil zit maar ik gaf net aan dat onze Koningin juist zorgt voor eenheid en trouw onder de bevolking als er een ‘ramp’ (Volendam, Enschede enzovoort) gebeurt. Dan is het toch prachtig werk dat ze doet?
Daarom sluit ik mij geheel aan bij Charly1975:
Charly1975 schreef:Om een aantal redenen. Ten eerste hoort het gewoon bij Nederland naar mijn bescheiden mening. En ten tweede, om toch maar weer over geld te praten, ze leveren Nederland zoveel op (zie hiervoor de eerdere berichten)..dat zie ik een gekozen president niet doen. Die zal toch alleen maar bezig zijn om ervoor te zorgen dat ie toch de volgende keer weer gekozen wordt. Het enige tegen dat ik iedere keer lees zijn de kosten...een ander pluspunt van een president hoor ik ook niet. En o, wat is het koningshuis fout....vraag het ook nog even aan de slachtoffers in Enschede, Bijlmer enzo voort enzovoort....dan komt Beatrix ook...en als MENS !! Ik zie in het buitenland helaas nooit geëmotioneerde presidenten.
Ik ben dus voor het Koninklijk Huis!
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Plaats reactie