Dat voorbeeld herken ik wel, ikzelf draag bijvoorbeeld een kam in mijn zak om mijn haar meerdere keren per dag terug in model te kammen.platoz schreef:Ze zeggen wel eens: "Waar een wil is, is een weg". Dat geldt voor mensen die geen benen hebben, blind zijn, maar ook ondergewicht hebben. Dat je dun bent is in principe niets mis mee, zolang je verder maar gezond bent, goed eet en een goede weerstand hebt. Het is echter niet zo dat je "het maar moet accepteren" dat je dun of zelfs ondergewicht hebt. Je kunt gewoon aankomen, het is aan jou om voldoende discipline op te brengen om eraan te werken. Iedereen kan namelijk aankomen, dus jij ook. Als je niet veel kunt eten, ga dan gewoon over de hele dag door eten, en neem telkens kleine hoeveelheden. Het gaat er gewoon om dat je meer eet dan voorheen. Misschien heb jij inderdaad niet de aanleg om er gespierd uit te gaan zien, maar je kunt wel degelijk je spieren sterker en groter maken. Onthoud dat spieren meer wegen dan vet. Dus hoe meer spieren, hoe eerder je je ondergewicht kwijt bent. Nogmaals, aankomen is naast het trainen ook voldoende en goed eten. Doe je één van de twee niet of onvoldoende, zul je nooit het resultaat krijgen waar jij naar streeft.
Natuurlijk kun je je ondergewicht heel erg relativeren door jezelf te vergelijken met de gehandicpaten uit de video. Als je echter "last" hebt van je ondergewicht, kan dat zelfs psychisch gaan doorwerken. Het gezegde luidt immers niet voor niets: een gezonde geest in een gezond lichaam. Wie zich neerlegt bij zijn toestand en er geen last van ondervind, zal er verder geen problemen mee krijgen. Als het echter je zelfbeeld en zelfvertrouwen aantast (bijvoorbeeld dat meisjes je niet aantrekkelijk vinden omdat je te dun bent), werk er dan gewoon aan. Het is helemaal geen schande om aan je lichaam te werken om er beter uit te zien. Maar het kweken van spieren blijft iets van een lange adem. Wie denkt in 6 weken een strak sixpack tevoorschijn kunnen toveren, komt bedrogen uit.
Als ik op school dan mijn haar kam, en het zit weer in model hoorde ik bijvoorbeeld vorige keer van een meisje : Alleen nog een beetje trainen. Dit was half spottend en half serieus bedoeld maar het tast mijn zelfbeeld en zelfvertrouwen wel een beetje aan omdat ik van meiden weet dat het mijn uiterlijk (gezicht) wel goed zit, maar toch in hun ogen een 'gebrek' vertoon aangezien ik een magere lat ben. Ook omdat een meerderheid van de meisjes een hoger vetpercentage heeft dan ik en meestal dus ook nog forser zijn dan ik en nog dikkere armen hebben dan ik. Terwijl een stereotiepe man toch echt forser moet zijn dan een vrouw, dit tast mijn zelfvertrouwen nog verder aan. Alsof ik gedwongen spieren moet gaan kweken om me een echte man te mogen noemen. (en als spieren dan uitblijven bij het trainen verlies je alleen nog maar meer zelfvertrouwen.)
Verder valt het mij op dat als ik met jongens als zowel meisjes praat over uiterlijk, dat ze ALTIJD mijn tengere bouw eruitpikken als minpunt van mijn uiterlijk.
Ik mag dan mischien blij zijn dat dat het enige is wat ze eruitpikken, maar een gespierde man is in mijn ogen toch altijd een must voor een vrouw. Mischien niet een echte spierbonk maar wel een lichaam in een normale verhouding met toch WAT aan zichtbare spieren.